Amphilophus citrinellus eller Amphilophus labiatus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MickeK
    Användare
    • mars 2013
    • 19

    Amphilophus citrinellus eller Amphilophus labiatus?

    Det spelar visserligen ingen roll men visst är detta en labiatus-hane och inte en citrinellus? Akvarielagret sålde honom, och två honor, som citrinellus och de brukar ha koll, men jag är tveksam.

    Misstar jag mig när jag uppfattar det som svårare under senare år att se skillnad på dessa, speciellt ungfiskar?

    Tack för eventuell hjälp.
  • MickeK
    Användare
    • mars 2013
    • 19

    #2
    Fan, bilden kom inte med. Jag återkommer.

    Kommentar

    • MickeK
      Användare
      • mars 2013
      • 19

      #3
      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2078.jpg
Visningar: 1
Storlek: 274,2 KB
ID: 695398Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2077.jpg
Visningar: 1
Storlek: 266,4 KB
ID: 695399
      Senast redigerad av MickeK; 26 maj 2017, 17:41.

      Kommentar

      • Pabbe
        NCS Medlem
        • september 2006
        • 1805

        #4
        Jag håller med, det kan vara labiatus. Men det är ju ungdjur. Men det spetsigare munpartiet. Jag har aldrig haft dem, kan bara utgå från bilder.

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          Viktigaste skillnaden är nog de mycket fetare läpparna, spetsiga om munnen är även citrinellus som unga
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • Kawasa
            Användare
            • september 2012
            • 840

            #6
            Jag lägger min röst helt klart på Amphilophus labiatus
            Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

            Kommentar

            • MickeK
              Användare
              • mars 2013
              • 19

              #7
              Det verkar som min misstanke var rätt då.

              Men igen, ni som är bekanta med båda arterna; har det blivit svårare att se skillnad på dem under senare år? Förekommer det hybrider rent av?

              Mina har precist lekt och de har varit väldigt aggressiva och tagit ett stort revir, vilket jag anser ytterligare bekräftar att det är labiatus vi talar om.

              Kommentar

              • Kawasa
                Användare
                • september 2012
                • 840

                #8
                Vet inte faktiskt, tror inte att seriösa handlare och leverantörer säljer hybrider, men de kan ju säkert lätt korsa sig med varandra ifall det vill sig illa. Det som däremot kan hända tror jag är att man av misstag kanske säljer den ena arten som den andra och vise versa.

                PS. Har du silverdollar tetror i karet? Brukar cikliderna jaga dem?
                Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

                Kommentar

                • FI
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 3743

                  #9
                  Jag har varit medlem några år nu och den här oklarheten har varit på tapeten hela tiden, jag minns att det spekulerades om en hona jag hade med mina allra första jaggor, men inget definitivt svar kunde ges. Otroligt störande måste jag säga även om det blir fina fiskar i vilket fall. De handlare jag har pratat med brukar typ rycka på axlarna då man frågar och säga att de är inköpta som citrinellum (eller labiatum). Ofta tror jag det är en blandning. Och jag vill minnas att någon veteran här sa att de även kunde mixas i naturen, så helt rena exemplar i de här arterna kanske är svårt att hitta var man än letar?

                  Om jag kommer ihåg rätt från tidigare diskussioner så hade ren labiatum en liten bulle på mitten av överläppen som ren citrinellum skulle sakna, och citrinellumen kunde ha underbett medan labiatumen ofta hade överbett.
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

                  Kommentar

                  Arbetssätt...