En av mina "Festae"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kawasa
    Användare
    • september 2012
    • 840

    En av mina "Festae"

    Hej alla tänkte jag skulle visa upp en av alla mina "Festae" ciklider jag beställt genom åren! Denna kom från Glaser, eller om det var Alex leverantören.
    Tänk att det ska vara så svårt för leverantörerna att få tag på äkta Festae. Hur som helst så är min Mayaheros urophthalmus ganska fin ändå

    Klicka på bilden för större version

Namn: Maya.JPG
Visningar: 1
Storlek: 53,9 KB
ID: 701554
    Be careful when speaking. You create the world around you with your words.
  • Pabbe
    NCS Medlem
    • september 2006
    • 1805

    #2
    Har du kvar den?

    Kommentar

    • Kawasa
      Användare
      • september 2012
      • 840

      #3
      Ursprungligen postat av Pabbe
      Har du kvar den?
      Yapp har två kvar av 6 som jag totalt fått vid mina försök
      Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

      Kommentar

      • FI
        Användare
        • augusti 2002
        • 3743

        #4
        Jo jag har bara sett korrekt identifierade festae en gång i handeln men desto fler "festae" som du skriver Det var samma förvirring med dovii tidigare som var jaggor. Och citrinellum som var labiatum eller snarare en korsning mellan arterna. Handlarna ser ju oftast att de är felidentifierade och kan informera men grossisterna verkar inte lägga mycket tid på att kolla vad de egentligen säljer. Jag är nu ingen expert men min amatörmässiga uppfattning är att en festae och uropthalmus ganska snabbt identifieras genom att se på fläcken vid stjärtfenan även på små fiskar, festae har mindre stjärtfenefläck och sitter mellan mitten och övre delen medan uropthalmus har precis som på bilden din en större fläck som är mer centrerad. Första gången jag såg en riktig festae så kände man dig nästan dum att man trott att tidigare uropthalmus var festae, men man ville ju så gärna att det var festae, placebo typ. Jag tyckte även festaen hade en mer markerad fläck, mer vitt runt om, vet inte om det bara var det exemplaret dock.
        Senast redigerad av FI; 10 maj 2017, 18:03.
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

        Kommentar

        • Kawasa
          Användare
          • september 2012
          • 840

          #5
          Så är det precis faktiskt! Det är precis de skillnaderna som gör att det går att identifiera yngel och ungfiskar. Jag förstår att handlarna misstog sig med dovii i början också. Tar med två exempel på yngel av både Maya och Festae som bekräftar din observation och hypotes

          Klicka på bilden för större version

Namn: Maya.PNG
Visningar: 1
Storlek: 91,5 KB
ID: 695381
          Maya yngel

          Klicka på bilden för större version

Namn: Festae.jpg
Visningar: 1
Storlek: 7,0 KB
ID: 695382
          Festae yngel
          Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

          Kommentar

          • FI
            Användare
            • augusti 2002
            • 3743

            #6
            Bra bilder! Ja där ser man skillnaden tydligt
            Vet inte om det bara är fotot eller om det är ännu en skillnad på ungfiskar, man ser även ett skimmer på festaen där som inte syns på utopthalmusen.
            Men men, som du skriver så blir ju även uropthalmusen fin då den växer upp, kruxet är väl bara att om man köper den som festae så blir man ändå besviken om det är nåt annat.
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • Kawasa
              Användare
              • september 2012
              • 840

              #7
              Ursprungligen postat av FI
              Bra bilder! Ja där ser man skillnaden tydligt
              Vet inte om det bara är fotot eller om det är ännu en skillnad på ungfiskar, man ser även ett skimmer på festaen där som inte syns på utopthalmusen.
              Har kollat runt lite bland yngelbilder på olika forum osv och det stämmer! Det är faktiskt ytterligare en skillnad! Det turkosa skimmer(prickarna) som syns på festae yngels fenor saknas hos utopthalmusen
              Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

              Kommentar

              Arbetssätt...