Parachromis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Motaguensis
    Användare
    • juni 2003
    • 250

    Parachromis

    orm: Ja, jeg har det, han er 45cm. Har også en VF hoe som er hoa hans, men hun er ikke større enn 34cm! De har lagt egg 6 ganger no tror jeg. Ja, jeg tror ikke det er mange som har større.

    Jinnarparen: Det var dumt at Dovii eggene ble spist! Fikk du et akvarium på 3m, hvor mange liter er det og hva er målene på det? Der kan du jo ha nesten all fisk du vil. Gratulere i hvertfall
    Har du fortsatt ditt 660L? Da er dine Dovii nesten like store som mitt Friedrichsthali par, hannen er 18cm og hunnen 14cm. No har mitt Cryptoheros myrnae par også lagt egg!!
    Preben
  • jinnarparen
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 2670

    #2
    Yttermåtten på karet är 300*75*60 (1350 l). Så innervolymen är 1200 l. Tanken är att jag skall behålla mitt 600 l kar (200*60*50), eller noga räknat 540 l om man räknar innervolym. Från början hade jag tänkt bygga upp en likadan ställning som jag byggt till det nya men det får vänta ett tag. Karen kommer att stå intill varandra, så det blir mycket att titta på. Rakt fram, 3 m karet, till höger om mig, 2 m karet. Sen ville jag ha mitt 375 l kar (1,5 m) till vänster om mig, men det fick inte plats, så där sätter vi en TV istället (vad man nu skall med det till).
    Åter till CA

    Det är där jag hör hemma

    Kommentar

    • FI
      Användare
      • augusti 2002
      • 3743

      #3
      jinnarparen: ojojoj vad avundsjuk man blir! Totalt 6,5 meter akvarier! =)
      Har du planerat vad du ska ha för fiskar i 3-meters karet? ...ska t.ex doviina få växa upp där?
      Inreder du bra så kan du nog ha rätt mycket fisk i ett sånt kar gissar jag. =)

      Mvh Fredrik Isaksson
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      • jinnarparen
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 2670

        #4
        Motaguensis: En Jack Dempsey på 27 cm, och en Oscar på 45 cm måste väl nästan räknas som världsrekord. Att Oscar kan bli stor vet jag men JD på 27 cm imponerar. Har du någon bild på denna. Jag har ett par också, men de är inte mer än 15 resp 10 cm och de verkar inte växa mer. Därför får de gå kvar i 600 l karet för jag tror inte de klarar trycket när övriga fiskar förhoppningsvis drar iväg i storlek efter flytten (som sker någon gång i nästa vecka, tålamod, tålamod). Hur gammal är denna jätte JD.
        Kollade även in dina Friedrichstahli, härlig varmgul färg. Det är det som jag känner att jag saknar bland de fiskar jag har nu. Nicaraguensen visar lite varmare färger, men annars så är Maculicauda:n, Dovii:na, Carpinte:na, Zonatum:en rätt så kalla i färgerna. Mina Citrinellum har inte börjat färga om ännu så de är bara gråa än så länge och Splendidan tror jag inte att jag vågar släppa ihop med de andra än så länge då de verkar vara väldigt veka. Men de är oerhört glupska.
        När jag flyttade runt karen i Måndags var jag tvungen att offra en kull M Cyanorhabdos (Maingano, Malawiciklid), det var 20 st ca 3-4 cm långa yngel. De åkte i det kar som Splendidan gick i, och de försvann inom loppet av ett par minuter. Jag har 10 Splendida, så det blev 2 till dem var. De riktigt suger in bytet i munnen. När dessa blir större så får man hålla noga koll så det inte släpps i för små fiskar i detta kar. Splendidan är väl runt 8-10 cm just nu.
        Jag har inte haft dem så länge och jag har ingen erfarenhet av hur de är som stora men som det ser ut just nu så verkar Splendidan vara den idealiska fisken för den som vill ha en rovfisk som blir stor. Än så länge är de väldigt fredliga, också mot varandra. Här kan jag jämföra hur det har varit när dovii, managuense,och loiselle har vuxit upp. Det är rätt mycket hackande på varandra, men det ser man inte hos Splendida. Jag tror inte att de kräver lika mycket simutrymme heller som de andra. Men jag får se vad som händer när de blir större.
        Åter till CA

        Det är där jag hör hemma

        Kommentar

        • Daniel Odell
          Användare
          • januari 2003
          • 2437

          #5
          Motaguensis: du tar fel på mig å walle_1

          jinnarparen: imponerande storlek på akvariet. du bor inte i lght va?
          fish r friend

          Kommentar

          • Motaguensis
            Användare
            • juni 2003
            • 250

            #6
            Jeg må ha trykket feil, hadde ikke tenkt å starte enda en tråd med Parachromis før den andre ble litt støre, men trykte på feil plass og så ikke det.

            Jinnarparen: Ok! Jeg har ikke bilde av den no, men kan kansje få tak i et, men det kan jeg ikke garantere! Han er 3år gammel og no er den ikke min lenger. Det er en venn av meg som eier den no. Når jeg hadde de hadde de et eget 325L og da vokste hannen til 20cm og hunnen til 13cm, så fikk jeg 900L og satte de oppi der og da vokste han fort til 25cm og videre opp til 27cm før jeg solgte han og hunnen som var 15cm når jeg solgte dem. Når du flytter dine til 600L tror jeg de kommer til å vokse ganske fort plutselig Det har jeg erfaring med når jeg flytter fisk som det virker som ikke vokser mer over i større akvarium. Normal størrelsen for en voksen Dempsey hann skal være 25cm og hunnen 15-20cm etter det jeg har hørt og jeg vet om en i Norge som har hatt en på 31cm. Jeg har aldri sett den men. Skal prøve å få de 6 Friedrichsthaliene som ikke har dannet par til å danne par no, vil gjerne ha to par så kan jeg blande yngelen. Var tøft å høre om Splendida, virker som om de vokser veldig raskt. Hvor lang tid tror du det tr før en Dovii hanne vil nå 45cm, jeg har litt lyst til å skaffe et par og ha i 900L, men kjøpe et større når hannen begynner og komme opp i den størrelsen?
            Preben

            Kommentar

            • Motaguensis
              Användare
              • juni 2003
              • 250

              #7
              orm: Ok! Unnskyld at jeg tok feil.

              walle_1: Ja, jeg har det, han er 45cm. Har også en VF hoe som er hoa hans, men hun er ikke større enn 34cm! De har lagt egg 6 ganger no tror jeg. Ja, jeg tror ikke det er mange som har større, men jeg har lest at rekorden var 51 eller 53cm om jeg husker riktig

              Preben

              Kommentar

              • INXS

                #8
                Motaguensis - jag har tappat lanken till erat forum i Norge - kan du posta det? Ni har ju sa suverana bilder pa storre CA ciklider.

                Kommentar

                • Motaguensis
                  Användare
                  • juni 2003
                  • 250

                  #9
                  INXS:




                  Preben

                  Kommentar

                  • INXS

                    #10
                    Tack !

                    Kommentar

                    • jinnarparen
                      NCS Medlem
                      • april 2002
                      • 2670

                      #11
                      FI: 5 meter akvarium blir det (det blev lite protester när jag ville ha 375 l karet kvar, så jag fick ge mig). Akvariumen står på bottenvåningen i huset, som är byggt på en gjuten bottenplatta). De fiskar som i nuläget skall gå där är; dovii, maculicauda, carpinte, nicaraguense, citrinellum (när de har blivit större), Crenicichla Menezesi (här hade jag otur vid flytten, honan skadade sig rejält på ögat, stor risk att hon mister det, tyvärr). Crenicichlan är väl felplacerad i detta sällskap, men de är ju så trevliga.
                      Sen jagar jag ju som bekant managuense också, plus några andra arter. Alla kan jag nog inte ha i karet när de vuxit upp, men de som inte klarar trycket får jag väl sälja.

                      Motaguensis: Mitt JD par har gått i 600 l karet i nästan ett år nu men har inte vuxit något nämvärt, honan har blivit några cm längre men det är allt.
                      Vad det gäller dovii:ns tillväxt så tog det drygt 2,5 år för min hane att bli 30 cm (föräldrarna till de jag har nu) och då gick den i mitt 600 l kar. Men mina fiskar växer nog inte speciellt fort, det har ju både FI och walle visat med sina jaguarer. Förmodligen har det med maten att göra, jag fodrar i snitt varannan dag. En sak som jag också funderat på är om inte antalet fiskar i karet spelar en viss roll också, detta även om karet är stort. Ett fåtal fiskar minskar konkurrensen i karet och de lägger mer energi på att växa, vem vet (här kanske Ola S. kan fylla ut mina funderingar). Läste någonstans om H Carpinte att den på vissa ställen där högre konkurrens rådde inte blev mer än 18 cm, men på andra kunde den bli upp till 30 cm.

                      Att skaffa ett stort par dovii är nog inget jag skulle rekommendera, bättre är att köpa mindre fiskar, men då köpa 6-10 st istället och själv låta dem para ut sig. På detta sätt har du större chans att få ett harmoniskt par.
                      Åter till CA

                      Det är där jag hör hemma

                      Kommentar

                      • Ola
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 1232

                        #12
                        45cm oscar!! Borde inte den vara rätt slö av sig eller?

                        Blev bara så nyfiken och avundsjuk på ett 3meters kar, vad kostar egentliget ett så stort kar? Är det helglas eller är det uppmurat på alla sidor förutom framsidan där det sitter en mäktig glasskiva?!
                        ola lindeberg

                        Kommentar

                        • jinnarparen
                          NCS Medlem
                          • april 2002
                          • 2670

                          #13
                          Här är filmen jag utlovade när dovii:n lekte



                          Åter till CA

                          Det är där jag hör hemma

                          Kommentar

                          • walle_1
                            Användare
                            • februari 2003
                            • 708

                            #14
                            Motaguensis: Skulle man kunna få se några helbilder på oscarn, eller båda förresten. Min är än så länge bara 13-14 cm så det är ju lite skillnad kan man säga. Vilka fiskar går dom med? storlek på akvarium?


                            MVH Martin

                            http://m1.271.telia.com/~u27102612/

                            Kommentar

                            • Motaguensis
                              Användare
                              • juni 2003
                              • 250

                              #15
                              walle_1: Jeg skal ta bilder av de i kveld! Kansje jeg er heldig å får med at de legger egg, siden de skal legge no. Skal si når jeg har lagt de ut og gi deg en link dit!

                              ola: Den er faktisk ganske rask og fin. Den er aldri rolig og er nesten som en liten oscar i lynne! Hunnen som jeg er litt stolt av at er VF er mye mindre aktiv enn han. Du får snart se de på bilder.




                              No er det nesten yngel sesong hjemme hos meg! Disse artene har egg og yngel no:
                              Cryptoheros myrnae paret mitt
                              F1 Parachromis managuense paret mitt
                              største Parachromis managuense paret mitt
                              Amphilophus labiatum paret mitt har 2 måneder gammel yngel og nye egg
                              Oscarene legger mest sannsynlig egg i dag eller morgen og Friedrichsthaliene i løpet av helga! Så no er jeg fornøyd, men det er litt mye aggrivisitet også.
                              Preben

                              Kommentar

                              Arbetssätt...