Tetror och/eller levandefödare i ett CA-akvarium - er erfareenhet...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wett
    Användare
    • februari 2013
    • 100

    Tetror och/eller levandefödare i ett CA-akvarium - er erfareenhet...

    Jag har beslutat (efter hjälp av er, (läs Pabbe och Ove)) att bygga mitt 1600 liters akvarium runt tre sorters stora CA som jag redan har: Paraneetroplus bifasciatus, P. maculicauda och P. synspilus.

    Fick tips i en tidigare tråd om "Prickig Skivtetra" och "Kolombiatetra". Är det någon som har erfarenhet av att mixa stora CA (icke fiskätande-arter) och tetror eller möjligen någon annat trevligt komplements fisk?

    Jag funderar på Rödhuvstetra (de stimmar tydligen mycket utan att nödvändigtvis vara rädd) men kanske är den för liten? Om det fungerar så skulle det vara spännande att köra Kolombia- och rödhuvstetaran? Blir det rörigt med två varianter av tetror? Det stimmer väl knappast tillsammans då de är alt för olika?

    Kan ev. tänka mig Platy istället för en tetra! En av mina första fiskar 1972. då var jag 7 och fick mitt första akvarium!

    Finns det erfarenhet av att mixa Tetror eller andra fiskar med större CA? Dela med er av er erfarenhet!
    Alla art-tips är av intresse!
  • Ove Planstedt
    NCS Medlem
    • maj 2006
    • 1816

    #2
    Om du ska ha små tetror så tror jag du ska undvika långsmala tetror som rödmunstetra, kardinaltetra etc.
    Då jag tror det finns risk att dem blir mat av "misstag".

    Välj en tetra med lite rundare form som Colombiatetran eller Rosentetran, det finns många tetror med den kroppsformen.

    Ett annat komplement kan vara regnbågsfiskar som är mycket färggranna som också blir lite större, 10-15 cm.

    Kommentar

    • fragster
      Användare
      • januari 2013
      • 85

      #3
      Har kört Liberty molly med Eldbuk. Funkade men det blev allt färre mollys efter ett år eller så... Jag tror man kan behöva odla levandefödarna on the side så att säga och komplettera efter hand.

      Kommentar

      • Wett
        Användare
        • februari 2013
        • 100

        #4
        Har någon erfarenhet av Vinkeltetra (blir 6 cm.) eller Forelltetra i ett CA akvarium?


        Kommentar

        Arbetssätt...