Vad är optimal antal fiskar, temperatur och inredning för lek och trivsel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wett
    Användare
    • februari 2013
    • 100

    Vad är optimal antal fiskar, temperatur och inredning för lek och trivsel

    Som någon av er kommer ihåg (från tidigare inlägg)...efter 35 år med Malawi blev det ifjol dax för CA. Det blev en riktig nytändning. Jag har idag en 1600 liters burk med följande arter.

    Cincelichthys pearsei 2+2
    Maskaheros argenteus 2+1
    Maskaheros regani 2+1
    Herichthys carpintis 1+1
    Paraneetroplus bifasciatus 2+2
    Paraneetroplus maculicauda 2+2
    Paraneetroplus synspilus 2+4

    7 arter är kanske ett-tre par för mycket...eller? Argentusen ligger väl lite risigt till då jag tycker den är lite tråkig...Reganin verkar vara något mjukare så den kanske också får svårt att hävda sig vad tiden lider. Fiskarna är idag 12-16 cm. Totalt 27 fiskar. Tanken är förstås att rensa överflöds fiskar så fort paren börjar finna varandra....Men hittills händer absolut ingenting...Varken par som finner varandra eller agresivitet. Jag har hört att "får många" fiskar dämpar aggressiviteten alternativt gör fisken "butikstrött"....

    Så till mina frågor till er med erfarenhet?
    För att ha en lättarbetad burk så har jag fyra "mega stora" konstgjorda stenar som delar upp burken.
    Utöver det har jag några mindre mjuka stenar där ev. rom kan läggas. Sedan har jag ljus sand.

    Vad är optimal inredning för fiskars trivsel?
    Vad är optimalt antal par i 1600 liter utifrån de arter jag har?
    Vad är optimal temperatur (har idag 23) för lek och fiskars trivsel?
    Temperaturen påverkar aggressiviteten hos Malawi är det samma med CA?
    Bör man salta vattnet om alla fiskar mår toppen?
    Tacksam för andra goda råd som påverkar trivsel och lek och färg!
  • Pabbe
    NCS Medlem
    • september 2006
    • 1805

    #2
    Det är ju arter som med tiden blir mellan 30-40 cm. Parbildande. 1600 l. Jag skulle satsa på att få fram par av pearsei, något av maskaheros-arterna, carpintis och någon av paraneetroplus. Kanske någon till. Nu vet jag inte måtten på karet, men du verkar ha ett bra upplägg i inredningen. Så 4-5 par, 8-10 stora bumlingar. De behöver ju space dessa arter. Själv har jag liknande arter som jag väntar på att de ska para ut sig. Pearse, regani och synspilus. 1100 liter. Tre par hoppas jag på. De ä r runt 20-25 cm nu. Kanske stoppar i någon mindre art med tiden som eldbuk.

    Jag håller också temp på 23-24, utan värmare. Det funkar utmärkt för dessa arter. Jag saltar 1 dl/100 liter vatten och bikarbonat 1 matsked/100 liter så ph går upp lite. Bikarbonat för att dessa faktiskt lever i vatten med ph 6,5-8. Men ofta är det svårt med växter i kar med dessa, då är det viktigt att ph inte ligger under 6, vilket det iofs sällan gör. Men det gynnar nyttiga bakterier. Men det går bra utan både salt och bikarbonat. Salt underlättar också på alla möjliga vis. Vattenkvalite, visst motstånd mot parasiter, samt att det hjälper fisken att hålla den osmotiska balansen:

    citerar""Fiskarna jobbar med upprätthålla den osmotiska balansen. Fisken i sig har nämligen en högre salthalt än vattnet utanför (tvärt om i saltvatten). Detta gör att "saltet" inne i fisken vill ut i akvariet och "vattnet" i akvariet vill in i fisken - den osmotiska balansen.
    Att upprätthålla denna balans innebär en del arbete för fisken.
    Uppstår en sjukdom hos en fisk kan man hjälpa den på traven genom att lägga i salt i akvariet. Då behöver fisken lägga ner mindre arbete på att upprätthålla den osmotiska balansen och kan istället koncentrera sina krafter på att stärka sitt eget immunförsvar. Det blir alltså en självkurerande verkan. För att det skall få någon effekt krävs det dock uppåt 2 dl salt per 100 liter vatten"

    Kommentar

    • Wett
      Användare
      • februari 2013
      • 100

      #3
      Tack för ditt svar och ditt engagemang. Kan det vara med CA som med Malawi att reviren blir mindre och akvariet något lugnare med något fler fiskar....eller skapar det mer stress och färre par/lek? Om möjligt har jag gärna 6 par men det kanske är för mycket?

      Förövrigt har jag idag sett några fula bölder på båda mina Carpintis/Texas/Pärlciklider. Märkligt nog är det inga andra som har några tecken på bölder.
      Ska testa att salta mer och höja hårdheten med mer bikarbonat. ph är idag över 7,5. Hoppas att det hjälper. Fungerar inte det blir det väl en snabb död som väntar.....

      Kommentar

      • Pabbe
        NCS Medlem
        • september 2006
        • 1805

        #4
        Både och skulle jag påstå. Men du kan ju ha mycket fisk i ett malawikar och det dämpar aggressioner, men de är ju munruvare och kan ju få till lek ändå. De tar ju ett högst temporärt revir. Dina centralare är ju substratruvare och tar ett revir för lång tid. Så ett scenario med många centralare är att det blir lugnare, men inget par kan få till det, ett annat scenario, då dessa ofta rätt lugna arter kan bli väldigt aggressiva vid lek, och har du ett tillräckligt tufft par och många firrar så kan du få en situation där ett par tar halva karet som revir och resten får tränga ihop sig på den andra halvan. Skapar stress.
        Jag vet inte om sex par är för mycket. 1600 liter är ju ett stort kar. Vilka mått har karet? Lågnt eller djupt och kortare? Med centralare är det lite så att man får prova sig fram. Fiskar är ju individer också. Min största regani, som ofta betraktas som en lugn centralare, är ganska tuff. Hade argenteus förr, de var inte alls så aggressiva. Men då hade jag Parachromis i karet, stora, som nog dämpade stämningen...Så låt det ha sin gång ett tag. Parar ett par ut sig hos någon av arterna får du plocka undan de som är över inom arten . Framförallt är det tålamod som gäller med dessa. Kan ta tid innan ett par hittar varandra.

        Bölderna. Svårt att veta vad det är. Har du tillgång till ett extra mindre kar kan du ju placera dem där och ev medicinera. Googla på bilder. Jag råkade ut för fisktuberkulos för något år sedan. Börjar med bölder. De kan gå med det ett bra tag, men med tiden smittas andra och den är inte rolig. I stort sett omöjlig att bota. Strök med den ena efter denna andra under ett halvår. Misstänker man det ska man genast ta upp de angripna och vara försiktig själv. För den kan nämligen smitta en människa om man har små sår på händerna. En kille på en butik blev smittad. Tror han var tvungen att ta antibiotika en tid för att bli av med det...

        Kommentar

        • Wett
          Användare
          • februari 2013
          • 100

          #5
          Tack....mått på burken: längd 287 x höjd 65 x djup 88.

          Hittar gamla trådar som visar att det är tydligen inget ovanligt med böldproblem på "Texas". Någon menar att de räckt med att höja pH och problemet har försvunnit. Tänker att jag testar det först. Plus extra saltning...
          Vill slippa riva inredning. Kanske kommer det straffa sig....

          Kommentar

          • Pabbe
            NCS Medlem
            • september 2006
            • 1805

            #6
            Sköna mått. Funkar säker med 5-6 par.
            Ja, dessa bölder behöver inte vara något allvarligt. Har haft arter som fått det och sedan har det lagt sig. Kan vara parasiter eller något övergående

            Kommentar

            • Ove Planstedt
              NCS Medlem
              • maj 2006
              • 1816

              #7
              Jag hade nog reducerat ner antalet arter rejält, om det ska vara roligt och fungera på lång sikt.

              Max 3 par av dem du har idag. Samt komplettera med några mindre arter.

              Jag hade behållt H.carpintis, samt regani eller argenteus, samt synspilus eller bifasciatus.

              C. pearsei anser jag blir för stora även för ett 1600 liters då dem blir 40-50 cm då kan de knappt vända i ett kar som är 88 cm.
              Jag hade själv P.splendida på ca 45 cm i ett 1500 liters kar, visst det kanske fungerar men det ser trångt ut.

              Komplettera med ett par av följande.
              Mindre Amphilophus som A.longimanus, A.robertsoni, A.alfari, A.rostratus.

              T.meeki och H,nicaraguensis kan nog fungera det med
              Ett stim större tetror kan vara ett bra komplement, som också har en lugnande effekt samt är en färgklick.

              Kommentar

              • Pabbe
                NCS Medlem
                • september 2006
                • 1805

                #8
                Ursprungligen postat av Ove Planstedt
                Jag hade nog reducerat ner antalet arter rejält, om det ska vara roligt och fungera på lång sikt.

                Max 3 par av dem du har idag. Samt komplettera med några mindre arter.

                Jag hade behållt H.carpintis, samt regani eller argenteus, samt synspilus eller bifasciatus.

                C. pearsei anser jag blir för stora även för ett 1600 liters då dem blir 40-50 cm då kan de knappt vända i ett kar som är 88 cm.
                Jag hade själv P.splendida på ca 45 cm i ett 1500 liters kar, visst det kanske fungerar men det ser trångt ut.

                Komplettera med ett par av följande.
                Mindre Amphilophus som A.longimanus, A.robertsoni, A.alfari, A.rostratus.

                T.meeki och H,nicaraguensis kan nog fungera det med
                Ett stim större tetror kan vara ett bra komplement, som också har en lugnande effekt samt är en färgklick.
                Bara att lyssna på Ove! Finns nog ingen mer erfaren inom Ca på detta forum:-)

                Kommentar

                • Wett
                  Användare
                  • februari 2013
                  • 100

                  #9
                  Låter klokt. Just nu växer fisken så det knakar. H.carpintis honan har just dött. De fick några bölder. Hanen lever fortfarande men har fortfarande bölder kvar. Så de får nog flytta.
                  Biafachiatusen är redan otroligt vackra. Se det måste jag ha kvar....Sedan gillar jag också Reganin och P. maculicauda.
                  Får fundera när de börjar närma sig utparning....

                  A.robertsoni, A.alfari, A.rostratus låter som ett spänande komplement. Om jag inte får tag i O. Heterospilu som jag söker med ljus och lykta. Men var får man tag i typ A. Rostratus?

                  Kommentar

                  • Ove Planstedt
                    NCS Medlem
                    • maj 2006
                    • 1816

                    #10
                    Då tycker jag att du behåller regani,bifasciatus och maculicauda.

                    De Amphilophus jag nämnde är tråkigt nog ungefär lika svåråtkomliga som O.heterospilus.

                    Men prova med en annons här på forumet, jag vet att det har funnits medlemmar på forumet som haft dessa arter.

                    Kommentar

                    • Wett
                      Användare
                      • februari 2013
                      • 100

                      #11
                      Jag har som sagt idag lite över 20 fiskar. Väntar på parbildning.
                      Alla i ungefär samma storlek. Synspilusen är kanske lite mindre och Persaien har rusat iväg och blivit lite större.
                      Än så länge är det frid och fröjd. Så till min fråga...de enda som fått några små bett i fenorna är Reganin.
                      Är det en vekare fisk? Jag Har tre stycken, alla har några små skavanker på sina fenor. Inga stora grejjer, men ändå.
                      På övriga fiskar så kan jag inte se några bitmärken alls?

                      Kan Salvininin, eller Cuba vara ett lämpligt komplement?

                      Går det att få tag i övriga arter du föreslog? A.longimanus, A.robertsoni, A.alfari?

                      Kommentar

                      • Pabbe
                        NCS Medlem
                        • september 2006
                        • 1805

                        #12
                        Det är svårt att ge råd. Det handlar så mycket om hur individer inom en grupp som denna funkar: Men salvini. Blir ju inte så stor, jämfört med övriga, men jag hade ett par där honan höll kontroll på halva karet när det lekte. Cuba har jag inte haft, men den blir ju stor och är vad jag hört rätt aggressiv till vardags. Kör på Oves råd

                        Kommentar

                        • Wett
                          Användare
                          • februari 2013
                          • 100

                          #13
                          Fick du bilder?

                          Kommentar

                          • Ove Planstedt
                            NCS Medlem
                            • maj 2006
                            • 1816

                            #14
                            Nästan alla som har haft regani säger att den är lite vek. Min regani hane var dock den självklara kungen i mitt 1500 liters.
                            Där den gick tillsammans med argenteus och fenestrata. men om dina har bett i fenorna så tyder det nog på att dem fått lite stryk, både maculicauda och bifasciatus är kända tuffingar. Inte helt omöjligt att reganin är för vek i det sällskapet.

                            Cubaner och salvini är tuffa så det borde fungera.

                            A.longimanus, A.robertsoni, A.alfari går att få tag på men då ska du ha tålamod, kontakter och tur, jag har haft både alfari och longimanus, så visst det går.

                            Kommentar

                            • Wett
                              Användare
                              • februari 2013
                              • 100

                              #15
                              Vilken typ av tetra rekommenderar du?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...