Vad är optimal antal fiskar, temperatur och inredning för lek och trivsel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ove Planstedt
    NCS Medlem
    • maj 2006
    • 1816

    #16
    Kontakta Joakim Bergengård här på forumet han har odlat massor med centralare, han kanske har något kul.

    Kommentar

    • Ove Planstedt
      NCS Medlem
      • maj 2006
      • 1816

      #17
      Ursprungligen postat av Wett
      Vilken typ av tetra rekommenderar du?
      Skivtetror brukar passa fint.

      Kommentar

      • Wett
        Användare
        • februari 2013
        • 100

        #18
        Ser du problem i att behålla både P. bifasciatus och P synspilus. Är det för nära släkt?

        Kommentar

        • Pabbe
          NCS Medlem
          • september 2006
          • 1805

          #19
          Ursprungligen postat av Wett
          Fick du bilder?
          Fick ett mejl, men utan bilder. Bara en bild på dig;-)

          Kommentar

          • Wett
            Användare
            • februari 2013
            • 100

            #20
            Till Pabbe: Skickade i förrgår ett gäng bilder till dig. Vet inte vad som gick fel. Får försöka igen...

            Kommentar

            • Ove Planstedt
              NCS Medlem
              • maj 2006
              • 1816

              #21
              Ursprungligen postat av Wett
              Ser du problem i att behålla både P. bifasciatus och P synspilus. Är det för nära släkt?
              Vet ej, men det kanske blir lite trist med 2 arter som är så lika varandra. Finns väl risk för korsning också.

              Kommentar

              • Wett
                Användare
                • februari 2013
                • 100

                #22
                Skivtetra är de de som kallas Silver dollar? Finns det i så fall roligare varianter?

                Kommentar

                • Ove Planstedt
                  NCS Medlem
                  • maj 2006
                  • 1816

                  #23
                  Ursprungligen postat av Wett
                  Skivtetra är de de som kallas Silver dollar? Finns det i så fall roligare varianter?
                  Ja det gör det kolla upp släktena Metynnis och Myleus. Jag hade ett stim Anostomus anostomus, ingen skivtetra men fungerar det med.
                  Senast redigerad av Ove Planstedt; 27 augusti 2016, 01:00.

                  Kommentar

                  • Pabbe
                    NCS Medlem
                    • september 2006
                    • 1805

                    #24
                    Jag har med framgång haft stim av Colombiatetra med stora CA. Alltså CA i gruppen växtätare som synspilys etc. Colombiateran blir ju inte så stor, men är tålig och snygg.

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      #25
                      Metynnis maculatus, prickig skivtetra

                      Klicka på bilden för större version

Namn: Höst_3217.JPG
Visningar: 1
Storlek: 612,3 KB
ID: 694452

                      Klicka på bilden för större version

Namn: Höst_3257.JPG
Visningar: 3
Storlek: 529,5 KB
ID: 694453
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • Wett
                        Användare
                        • februari 2013
                        • 100

                        #26
                        Finns det flera varianter av Colombiatetror? Vad jag kan se på nätet blir de 5 cm. Och det kan väl knappast fungera med CA?

                        Tetror är väl vackra men egentligen väldigt tråkiga eller har jag fel? Stimmar de utan att de är livrädda?
                        Vad är optimalt antal? Förstår att art och storlek påverkar antalet?

                        Temperatur och hårdhet på vatten är det desamma? Var kan man hitta bra information om tetror?

                        PG

                        Kommentar

                        • Pabbe
                          NCS Medlem
                          • september 2006
                          • 1805

                          #27
                          Med de arter du håller nu så funkar det. Hyphessobrycon columbianus. Lätta att hitta. Jag hade kanske runt tjugo ihop med paraneetroplus och andra. Har till och med haft guppy, som jag trodde skulle bli matfisk. De levde på och även förökade sig i mitt CA. Men då är det arter som synspilys, pearsei och regani. De är inte så intresserade av att jag tetror. Men Cuba och parachromis. Då är det en anna sak...

                          Kommentar

                          • Wett
                            Användare
                            • februari 2013
                            • 100

                            #28
                            Förstår mellan raderna att temperatur och hårdhet är ok?

                            Spännande det kanske blir färre CA och fler andra. Tål att funderas på!

                            Kommentar

                            • Ove Planstedt
                              NCS Medlem
                              • maj 2006
                              • 1816

                              #29
                              Ja prova med några levandefödare som Svärdbärare och Platy, dem är ju också centralamerikaner.
                              Eller Ameca splendens, mycket fina. Borde fungera så länge du inte har några fiskätare i karet.

                              Kommentar

                              • Wett
                                Användare
                                • februari 2013
                                • 100

                                #30
                                Tack för alla bra tips. Klart intressanta tankar som jag nog till stora delar avser att följa. Frågan var ju från början "Vad är optimalt antal fiskar, temperatur och inredning för lek och trivsel". Tror jag fått svar.

                                Trots likheten i art. Så går mina tankar just nu på att behålla följande tre arter:
                                Paraneetroplus bifasciatus, P. maculicauda och P. synspilus. visserligen alla av samma släkt men jag gillar dem
                                och de är de som intresserar mig mest.
                                Det betyder att jag kommer säljer mina Cincelichthys pearsei, Maskaheros argenteus och M. regani. Någon som vill köpa?

                                Jag kommer kompletterar med en tetra och kanske eventuellt en Platy variant. Förslag på tetror jag fått är Colobiatetror och Prickig skivtetra. Båda verkar intressanta. Jag har förstått att den tetra som stimmar bäst (naturligt utan att vara rädd) är Rödhuvstetra (rödmunstetra). Problemet är att den blir bara 5 cm. Vad tror ni? Kan det fungera?
                                Blir det rörigt med två sorters tetror?

                                Tacksam för svar och fler förslag är alltid intressant?

                                Kanske borde man starta en ny tråd för att höra vilka erfarenheter som finns gällande komplettringsfiskar till "större
                                icke rovgiriga CA"?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...