Mesoheros ornatus, Rio Cajambre - honan äter inte....pellets. Unik fisk-vill du odla?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wett
    Användare
    • februari 2013
    • 100

    Mesoheros ornatus, Rio Cajambre - honan äter inte....pellets. Unik fisk-vill du odla?

    Kanske denna rubrik borde vara under sydamerikanska ciklider ...

    Mesoheros
    ornatus, Rio Cajambre, Är även första bild på denna hemsida (fotad av David Rejdemhyr),
    samma bild finns även med i årets Ciklidkalender (oktober). Fisken på bilden äger jag, köpt av David.
    Otroligt vacker...

    Enligt uppgift från David så är fisken extremt sällsynt i handeln. Och antagligen är fisken på bilden tillsammans med honan de enda som finns i Europa. Jag har köpt paret av David, och har nu ett par frågor.

    1. Honan äter endast räkmix, eller räkor (om jag ger det). Hon rör inte NLS fodret. Har försökt i över 6 månader. Vad gör man? Hanen äter allt!

    2. Tråkigt om en sådan fisk dör ut. Eftersom fisken kommer från ett område där det är väldigt oroligt så är det tveksamt om det på överskådlig tid kommer några nya fiskar till handeln. Finns det någon som är intresserad av detta par och odla på dem? De har lekt, men jag tar inte hand om ynglen!!!

    Skickar med en lite dassig bild, har tummen mitt i hand så jag behärskar varken kamera eller dator.

    Hör då av er till mig!
    Bifogade filer
  • ulf
    NCS Medlem
    • september 2002
    • 124

    #2
    hej

    om du skall sälja detta paret är jag mycket intresserad av att köpa dessa (och försöka dra upp lite yngel).

    (jag skickar ett privat meddelande med lite kontaktuppgifter om det är intressant)

    Med vänlig hälsning Ulf

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      vad fin den blivit
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Uffe Lindström
        Användare
        • maj 2005
        • 285

        #4
        Några fler finns det allt som har den. Jag har 3 st och en kille i södra Sverige har ett gäng också. Är det hanen på bilden?
        Tyvärr har jag inget bra förslag att få honan att äta allt. Mina äter som tur vad allt.
        Däremot har jag lite problem med könsfördelningen. Det som borde vara hanne (prickar på gällocket) är mycket mindre (14 cm) än den som jag trott är honan (20+) - som inte har så mycket prickar.
        www.youtube.com/user/Uffelimpan

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          Ser ut som hane på bilden
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • Bruce
            Användare
            • september 2011
            • 44

            #6
            Hej, har letat efter den fisken ett tag nu. Det skulle vara fantastiskt att kunna ha den för odling. Jag är mycket intresserad av ditt par om du ska sälja dom.

            Kommentar

            Arbetssätt...