Sjuka fiskar...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wett
    Användare
    • februari 2013
    • 100

    Sjuka fiskar...

    Efter 35 år så akvarieägande var det då dags. Jag har fått sjukdom i mitt ca-akvarium.
    Antagligen mitt eget fel.

    Tömde i tisdags för mycket vatten i burken på en och samma gång, (över 50%) fyllde sedan p
    å bara kallvatten. Hjärnsläpp-JA. Satt i jobbmöte i telefon sedan vidare i all hast till jobbet.
    Såg till min fasa att temperaturen var bara 18 grader. Tänkte strunt samma. Hinner inte nu. Det går säkert bra! --- Men det gjorde det inte!

    Nu är tempen på 25 grader (4 dagar senare) men hälften av fiskarna har dragit ihop sina bakfenor
    och ser ynkliga ut. Då och då får någon form av "tokryck" med kraftiga ryckningar. ä
    Hälften av fiskarna kliar sig intensivt. Misstänker att det kalla vattnet gjorde att de har fått sämre immunförsvar och någon parasit har fått övertag? Kan det stämma?

    Har nu bytt 30% av vattnet, och tillsatt nästan 1,8 liter salt (är det för mycket) till min 1700 liters
    balja. Försöker också höja värmen ytterligare. Har ställt båda dopvärmarna på 30 grader.

    Är det rätt väg att gå? Eller är jag fel ute?

    Tacksam för tips och råd...
  • Pabbe
    NCS Medlem
    • september 2006
    • 1805

    #2
    I bästa fall har de utsatts för chock, som påverkat dem fysiologiskt och kanske är övergående. Saltmängden är ingen fara. Den är ju den rekommenderade doseringen på 1 dl/100 liter.
    Men låt inte temperaturen skena uppåt 30 grader, det vill de inte ha.
    Jag skulle låta det bero ett tag till med stabil temp på runt 25. Svårt att säga om de åkt på någon sjukdom eller så.

    Kommentar

    • Wett
      Användare
      • februari 2013
      • 100

      #3
      När rekommenderar du nästa vattenbyte och hur bör man minska saltmängden?
      Tycker att de ser piggare ut och kliar sig mindre redan nu. Tempen är 27-28 just nu.
      Ska jag stanna där eller ska jag sänka temperaturen?

      Kommentar

      • Pabbe
        NCS Medlem
        • september 2006
        • 1805

        #4
        Det är ca väl? Jag och många andra håller den koncentration salt konstant. Så vid nästa vattenbyte tillsätter du motsvarande 1dl/100 liter vatten du byter. Du har ju bytt ordentligt senaste veckan så byt 30-50% om en vecka. Temp på 24-26 är bra.

        Kommentar

        • Wett
          Användare
          • februari 2013
          • 100

          #5
          Ok, tack!

          Kommentar

          • Pabbe
            NCS Medlem
            • september 2006
            • 1805

            #6
            Hur utvecklade det sig? Det var ett tag sedan.

            Kommentar

            Arbetssätt...