Centralamerikanare 2016, bilder och utbyte av erfarenheter

Kollaps
Det här är ett klibbigt ämne.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ulf
    NCS Medlem
    • september 2002
    • 124

    stiliga loisellei !


    och så lite Dovii igen
    trodde inte det skulle bli något av första leken men nu simmar det runt några yngel..Klicka på bilden för större version

Namn: 235.JPG
Visningar: 1
Storlek: 573,9 KB
ID: 695625Klicka på bilden för större version

Namn: 234.JPG
Visningar: 1
Storlek: 500,8 KB
ID: 695626

    Kommentar

    • mrazster
      Användare
      • september 2014
      • 428

      Ursprungligen postat av Pabbe
      [ATTACH=CONFIG]59715[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]59716[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]59717[/ATTACH]
      Älskar verkligen dessa...så galet snygga ! <3
      Skulle gärna vilja ha en mindre grupp av dom...men då behöver förmodligen dubbla storleken på karet jag har nu.
      Men en vacker dag...när man äger ett hus igen så kanske det kan bli !
      1200 liter plywoodkar

      576 liter Ciklidarium !!

      Kommentar

      • FI
        Användare
        • augusti 2002
        • 3743

        Bild på doviin från igårkväll. Funderar på att byta från sand till stort grus för att få bättre syresättning i bottensubstratet, sanden blir så tät nu, som ett hårt lock, att det bubblar hur mycket som helst då man rör om i sanden, misstänker att det är därför jag har haft så stora problem med cyano.




        Skickat från min iPhone med Tapatalk
        Senast redigerad av FI; 16 oktober 2017, 20:37.
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

        Kommentar

        • Erik Österlund
          Användare
          • januari 2005
          • 3788

          Riktigt snygg och mäktig fisk!

          Tricket med sand är att inte röra runt i den Det är bara det översta lagret som syresätts, längre ner är det nedbrytning i anaerob miljö, luktar as!! :'(

          Det som är bra med sand är att all skit ligger på sanden och kan enkelt sugas upp.

          Kommentar

          • FI
            Användare
            • augusti 2002
            • 3743

            Ursprungligen postat av Erik Österlund
            Riktigt snygg och mäktig fisk!

            Tricket med sand är att inte röra runt i den Det är bara det översta lagret som syresätts, längre ner är det nedbrytning i anaerob miljö, luktar as!! :'(

            Det som är bra med sand är att all skit ligger på sanden och kan enkelt sugas upp.
            Aha, förutom lukten, är det bra det där nedbrytning i anaerob miljö? Jag gillar sand men vill inte få mer bekymmer än nödvändigt då det gäller reningen, jag kan inte ha några som helst bottenstädare med den här fisken, eller växter, möjligtvis flytväxter men jag har inte hittat några bra på ett tag nu.
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • Pabbe
              NCS Medlem
              • september 2006
              • 1805

              Jag hade bara cyanoproblem när jag körde grus, typ engelsk sjösten. Numera kör jag sand, oavsett grävande fisk eller ej. Inte haft cyano på många år

              Kommentar

              • FI
                Användare
                • augusti 2002
                • 3743

                Ojdå så det är tvärtom vad jag trodde då! Vilken tur att jag började snacka här, jag kan inte alls vattenkemi, trodde bubblorna som kom fram då man gräftar i sanden var ett tecken på något som kunde förvärra cyanon.
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

                Kommentar

                • Erik Österlund
                  Användare
                  • januari 2005
                  • 3788

                  Ja dom bubblorna är det inget som är positivt med så gräv inte runt i sanden! Om man har fiskar som gräver så blir det en naturlig rotation på sanden.

                  Kommentar

                  • FI
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 3743

                    Ursprungligen postat av Erik Österlund
                    Ja dom bubblorna är det inget som är positivt med så gräv inte runt i sanden! Om man har fiskar som gräver så blir det en naturlig rotation på sanden.
                    Hmm undra om det är där problemet är då, han brukar gräva till sanden som han vill ha den efter vattenbytena då jag har grävt i sanden, men därefter ligger den och blir som ett lite stelnat lock (med alger/cyano på).


                    Skickat från min iPhone med Tapatalk
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

                    Kommentar

                    • Pabbe
                      NCS Medlem
                      • september 2006
                      • 1805

                      Ursprungligen postat av FI
                      Hmm undra om det är där problemet är då, han brukar gräva till sanden som han vill ha den efter vattenbytena då jag har grävt i sanden, men därefter ligger den och blir som ett lite stelnat lock (med alger/cyano på).


                      Skickat från min iPhone med Tapatalk
                      Cyano problemet/mysteriet har diskuterats fram och baklänges och ingen har väl ett klart svar/lösning på det. Men eftersom cyano är en bakterie som verkar uppstå ibland utan koppling till bottenmaterial eller ens vattenkvalitet så tror inte jag i ditt fall att det går att koppla till sanden. Det handlar nog om att bli av med bakterien. Iblamd har man ju bara ett kar hemma som drabbas, trots att det får samma skötsel som övriga.

                      Kommentar

                      • Rivulatus
                        Användare
                        • december 2002
                        • 811

                        Mesoheros festae

                        Kul att se att så fina arter letat sig till Sverige! Verkligen superkul, jag har själv ramlat över ett par Mesoheros festae f2 och kunde inte motstå att trilla dit igen Dessa två får husera med ett gäng calicozebror som sällskap.
                        Bifogade filer
                        SA:

                        Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                        Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                        Kommentar

                        • FI
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 3743

                          Ursprungligen postat av Pabbe
                          Cyano problemet/mysteriet har diskuterats fram och baklänges och ingen har väl ett klart svar/lösning på det. Men eftersom cyano är en bakterie som verkar uppstå ibland utan koppling till bottenmaterial eller ens vattenkvalitet så tror inte jag i ditt fall att det går att koppla till sanden. Det handlar nog om att bli av med bakterien. Iblamd har man ju bara ett kar hemma som drabbas, trots att det får samma skötsel som övriga.
                          Ja det är precis så det är här. Av tre kar, alla med sand, så har bara doviikaret cyano. Skillnaden är dock att jag inte har växter med doviin eftersom de bara grävs upp. Och inga bottenstädare heller. Svårt att åtgärda den biten.
                          Vet inte hur man ska bli av med bakterien, jag har testat algmedel och då hålls cyanon i shack i alla fall men så fort jag inte underhållsbehandlar så är den tillbaka.


                          Skickat från min iPhone med Tapatalk
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

                          Kommentar

                          • FI
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 3743

                            Ursprungligen postat av Rivulatus
                            Kul att se att så fina arter letat sig till Sverige! Verkligen superkul, jag har själv ramlat över ett par Mesoheros festae f2 och kunde inte motstå att trilla dit igen Dessa två får husera med ett gäng calicozebror som sällskap.
                            Nice! Festae har jag haft några exemplar av, aldrig ett lekpar dock. Fantastiskt fina fiskar du har hittat! Och ovanliga är de ju, i alla fall här uppe i norr. Jag tycker de flesta "festae" i handeln är urophthalmus, grossisterna tycks aldrig lära sig det där.


                            Skickat från min iPhone med Tapatalk
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

                            Kommentar

                            • ChaWi
                              Användare
                              • juli 2017
                              • 3

                              Klicka på bilden för större version

Namn: freddy.jpg
Visningar: 1
Storlek: 22,2 KB
ID: 697362
                              Ikke det beste bildet, men her er mine Parachromis Friedrichsthalii

                              Kommentar

                              • Pabbe
                                NCS Medlem
                                • september 2006
                                • 1805

                                Fin bild ändå, rolig komposition i bilden. Och kul att se en art man inte ser så ofta av numera.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...