Centralamerikanare 2016, bilder och utbyte av erfarenheter

Kollaps
Det här är ett klibbigt ämne.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    Ursprungligen postat av Trilska
    Din hybrid va ju riktigt fin, men din dovii tar priset, himla vacker firre! Blir sugen på att tömma burken å skaffa sig en grupp.
    Min Flowerhorn är ca 15 cm, gillar färgerna på honom så sort spelar mindre roll ^^ Han börjar bli ganska kaxig, får akta fingrarna lite vid rengöring. Äter som en gris också!
    Haha det låter som en rolig fisk ju! Och roligare lär han bli, "roligare" ;D Jag har aldrig haft en riktig flowerhorn som sagt men jag förstår att de är minst sagt på hugget.


    Ja du hade jag bara haft större kar så hade jag utan tvekan försök hålla ett lekpar av dovii. Den är kanske inte lika intressant på samma sätt som jaggan med smygjakt och sånt, jag är ju lite förtjust i den biten, men den har en explosivitet och självsäkerhet som jag inte har sett tidigare, otroligt mäktig fisk, och är riktigt fin med sitt blå skimmer också. En liten gnutta osäkerhet finns kvar om något stort skuggar karet hastigt men oftast ställer han till men en väldig show då man sitter vid karet.

    Att hålla en ensam fisk är nog så spännande men det måste ju naturligtvis vara ännu häftigare om man har ett ständigt lekande lekpar. Har du minsta möjlighet så tycker jag att du ska testa!

    Onödigt att rensa alla kar dock, kanske du kan få plats med ett till?

    Jag vet inte vad som behövs i akvariestorlek för att få ut ett lekpar, jag tror RobinH hade ett 150cm långt kar med flera hanar och honor från början så det kan uppenbarligen funka om man kan sin sak. Jag vet inte vad jag gjorde för fel, det funkade ju inget vidare för mig i 540-litrarn i alla fall, den här åt upp eller dödade alla andra i gruppen relativt tidigt trots mycket inredning och olika andra fiskar, jag har nog varken fingrar eller tår att räkna alla som strök med första året En liten reservation dock att jag kan ha haft sådan otur att alla var hanar, jag var så osäker på arten och lyckades aldrig könsbestämma medan de övriga var vid liv.

    RobinH och jinnarparen har hållt arten länge, kanske de har fiskar kvar dessutom. Testa skicka ett meddelande och kolla
    Senast redigerad av FI; 12 februari 2017, 18:33.
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

    Kommentar

    • Trilska
      Användare
      • september 2011
      • 170

      Ja det blir han nog ^^ Längtar tills han är stor å tjock! Blir en syn att se honom glida runt i burken

      Har bara ett akvarium, ett 540 liters å där går flowerhorn nu i sin egen lilla värld så dovii får tyvärr vänta. Känns som en explosiv mix, flowerhorn å dovii. Eller det kanske blir ultra-arga hybridavkommor om man har "tur"

      Du lyckades bara få världens elakaste yxmördare i fiskform kanske

      Kommentar

      • FI
        Användare
        • augusti 2002
        • 3743

        Ja har man tillräckligt stort kar så kanske de går att kombinera, typ som en sjö Nä men seriöst de som har burkar på flera tusen liter verkar kunna klumpa ihop det mesta som annars sägs vara omöjligt. Grejen är väl bara att de måste få känna att de har ett revir i lagom storlek. Annars tror jag spontant att båda ska hållas precis som vi har dem, ensamma, om man har normalstora kar, eller i lekpar om nu har tur att få det att funka.
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

        Kommentar

        • JRB
          NCS Medlem
          • januari 2013
          • 274

          Den sista bilden på doviin är riktigt bra

          Kommentar

          • Trilska
            Användare
            • september 2011
            • 170

            Matdags! Räkor är smaskens!
            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_5532.jpg
Visningar: 1
Storlek: 38,1 KB
ID: 695062
            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_5531.jpg
Visningar: 1
Storlek: 39,4 KB
ID: 695061

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              Ursprungligen postat av Trilska
              Matdags! Räkor är smaskens!
              [ATTACH=CONFIG]58931[/ATTACH]
              [ATTACH=CONFIG]58930[/ATTACH]

              Ursprungligen postat av FI
              En till




              Skickat från min iPhone med Tapatalk
              Har ni sett att vi har en biotoptävling på g. Vi har faktiskt ännu inga bidrag från Centralamerika som är en egen kategori.Se det som en inredningstävling och är man inte med kan man inte vinna :-).
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • FI
                Användare
                • augusti 2002
                • 3743

                Ursprungligen postat av DaRe
                Har ni sett att vi har en biotoptävling på g. Vi har faktiskt ännu inga bidrag från Centralamerika som är en egen kategori.Se det som en inredningstävling och är man inte med kan man inte vinna :-).
                Jag har nog tyvärr inte så genomtänkta och biotopriktiga kar just nu, det är mest ett kontrollerat kaos (som är ganska okontrollerat) ;D

                Här är en ny bild på doviin i alla fall.


                Jag skaffade en Juwel LED-ramp i veckan som ger ett grymt fint ljus jämfört med rören jag hade tidigare, känslan är att det nästan är MH-styrka på den. Funderar seriöst på att bestycka alla kar med LED-ramper just nu. Vet någon om LED har några otrevliga överraskningar? Hur är hållbarheten? Hur klarar de smällar? (Doviin har knäckt 4st lysrör, 2 gick av helt och 2 fick sprickor)




                Skickat från min iPhone med Tapatalk
                Senast redigerad av FI; 27 februari 2017, 20:13.
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  Jag tycker vi (kanske Svenskar) är för snabba att räkna med att vi misslyckas och nedvärdera vad vi gjort. Är det Jantelagen månne? 😀
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • dpzOnline
                    Användare
                    • september 2016
                    • 162

                    Jag tror att det handlar om att det ska kännas på riktigt. Som jag som upptäckte i efterskott, att jag velat haft det mer riktigt, med växter från rätt ställe. Mitt akvarium ska likna en stökig undervattensmiljö där floden format stenar och skiffersand så skivorna ligger på rad, där växter växer lite hur som helst.

                    Biotiotävling känns till skillnad från ex miljötävling som ett verkligt närmande till den natur där ens fiskar kommer ifrån. En miljötävling kan mer vara en känsla eller en bild. Men kanske inte innehåller rätt kombinationer av fisk/växt/sand.

                    Jag tror att många är fångade i detaljerna, det är en del av detta nöje men samtidigt dess boja
                    Om mitt inlägg går att tolka som *glatt* eller *oglatt* så är det alltid *glatt* jag menar.

                    Har jag missat en detalj eller glömt något väsentligt! Berätta gärna så blir jag kunnigare.

                    Kommentar

                    • JRB
                      NCS Medlem
                      • januari 2013
                      • 274

                      Den delen av autentisk biotop som man lyckas klämma in i ett akvarium tror jag i de flesta fall kan se ganska trist ut... Jag menar om man skulle kopiera just den typiska kvadratmeterstora ytan (som ju ändå är ett stort kar). De flesta miljöer vi skapar är förmodligen kompakta "best of the best ytor". Jag vill att mina kar ska vara vackra, samtidigt som de är hyfsat naturliga och givetvis att fiskarna trivs men det är ändå mina "dockskåp". (Detta inlägg hör inte hemma under CA, jag vet)

                      Kommentar

                      • FI
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 3743

                        Ptja, träsk är väl också en biotop, eller?
                        Mina kar ser hemska ut ärligt talat, jag har haft enorma anfall av cyano. För tillfället börjar det släppa dock. Fick tipset att belasta karet hårdare så jag ger rikligt med mat nu, mestadels grisigt frysfoder, och ta i trä, det verkar fungera

                        En ny bild på doviin, kanske inbillning men jag tror puckeln börjar bli mer markerad



                        Skickat från min iPhone med Tapatalk
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

                        Kommentar

                        • FI
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 3743

                          Oj va kul! Jag hittade precis en bild från januari 2015 på vad jag misstänker är exakt den doviihanen jag har kvar nu, känner igen den rejält heldragna linjen som på de övriga var lite mindre markerad. Alltid lika kul att se hur de har utvecklats Dovii kan säkert växa betydligt snabbare i större kar men 2.5 år från 3cm till 25-30cm i ett liten 350 liters är ändå helt ok.

                          Dela gärna med er av liknande bilder så kanske vi får igång tråden lite. Nån som har bilder på en riktig gamling där man kan se den hur har utvecklats? En citrinellum kanske? Deras utveckling slår ju allt med fasen då de ändrar färg och sedan då pannpuckeln kommer fram. Posta!
                          Bifogade filer
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

                          Kommentar

                          • Erik Österlund
                            Användare
                            • januari 2005
                            • 3788

                            Sköna gaddar på den där!

                            Riktigt kul att se gamla bilder och få klart för sig hur mycket kött dom lägger på sig på kort tid. Helt otroligt!

                            Kommentar

                            • JRB
                              NCS Medlem
                              • januari 2013
                              • 274

                              Kul att se! Det är ett av glädjeämnena med hobbyn att se individer växa till sig.

                              Kommentar

                              • Kawasa
                                Användare
                                • september 2012
                                • 840

                                Kanonbilder Och vilken förändring!! Har är ju såååå präktig
                                Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...