Centralamerikanare 2016, bilder och utbyte av erfarenheter

Kollaps
Det här är ett klibbigt ämne.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Triumph
    Användare
    • oktober 2012
    • 14

    #16
    Inget är som det borde i det här karet. Tre fina blåturk-diskus stortrivs med dessa polare sedan ett år tillbaka...Klicka på bilden för större version

Namn: image.jpg
Visningar: 1
Storlek: 279,7 KB
ID: 693996

    Kommentar

    • Trilska
      Användare
      • september 2011
      • 170

      #17
      Vackra firrar

      Kommentar

      • Pabbe
        NCS Medlem
        • september 2006
        • 1805

        #18
        Ursprungligen postat av Triumph
        Inget är som det borde i det här karet. Tre fina blåturk-diskus stortrivs med dessa polare sedan ett år tillbaka...[ATTACH=CONFIG]56351[/ATTACH]
        Ser nice ut!
        Men det borde lagts under "Sydamerika".

        Kommentar

        • Kawasa
          Användare
          • september 2012
          • 840

          #19
          Kanonfina firrar alla

          @Triumph köp en Festae hanne så slipper du hybrider Festae är min absoluta drömciklid men jag har tyvärr aldrig fått tag på någon
          Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

          Kommentar

          • FI
            Användare
            • augusti 2002
            • 3743

            #20
            Ursprungligen postat av Pabbe
            Det där är ett gissel! Jag har samma problem. Har jag mörka kläder på mig blir de panikslagna när jag närmar mig karet, så lusa, soliga morgnar funkar det bra innan jag fått på mig kläder...
            Skrämseltaktiken skulle jag avråda från. Tror det kan bli värre.
            Det enda som brukar funka är andra oskygga arter, men det verkar ju inte hjälpa hos dig med sebrorna.
            Ommöblering i rummet?
            Ommöblering är tyvärr sista utvägen, vi har skruvat fast bokhyllor på de väggarna som karet eventuellt hade kunnat stå mot. Men oj va jobbigt det är att se fiskarna "förstöras" på det här sättet, de var fantastiska tidigare, man kunde stoppa ner hela armen i karet och handmata med frysfoder och härja på hur man ville framför karet.

            Undra om det kan ha startat då vi tog ner julgranen som stod alldeles vid karet, för mycket ståhej kanske och något som skymde karet är nu borta, det är svårt att komma ihåg exakt när brytpunkten var dock.

            Jag har i alla fall börjat slänga ner pyttelite mat varje gång de sticker iväg så det smäller i glaset och inte mata några stora måltider i övrigt, ingen aning hur klyftigt det är men det verkar hjälpa litegrann i allafall, hungern kanske gör så de fattar att man måste vara på hugget för sebrorna står ju och tigger som fågelungar högst upp i karet så jaggorna blir nu utan mat om de sticker åt fel håll.

            Forfarande är dock första instinkten då nån går in i rummet att simma allt vad de har in i gavelrutan och baxa in sig typ bakom insugningsröret till ytterfiltret med grus och sand som yr omkring. Suck! :/
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • Trilska
              Användare
              • september 2011
              • 170

              #21
              Min jagga

              Klicka på bilden för större version

Namn: Emma 1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 63,6 KB
ID: 694011Klicka på bilden för större version

Namn: Emma 2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 57,6 KB
ID: 694012

              Kommentar

              • Pabbe
                NCS Medlem
                • september 2006
                • 1805

                #22
                Vilken biff! Matchvikt?

                Kommentar

                • Trilska
                  Användare
                  • september 2011
                  • 170

                  #23
                  29 cm, inte vägt honom

                  Kommentar

                  • FI
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 3743

                    #24
                    Snygg och bastant!
                    Längtar till mina ser ut så där också. Men först måste de bli mindre skygga för simmar en sån där jätte in i rutan så lär man väl ha allt vatten på golvet
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

                    Kommentar

                    • Wett
                      Användare
                      • februari 2013
                      • 100

                      #25
                      Tack alla glödande CA vänner, för alla bilder. Efter 35 års Malawiintresse så har jag nu för första gången dragit igång en riktig CA-balja på 1700 liter. Otroligt roligt och otroligt intressant, jag är som barn igen. Har några malawisar kvar med ju större "amerikanerna växer desto färre "afrikaner" blir kvar....

                      Har kanske börjat med lite väl många arter, (mycket vill ha mer) men jag hoppas det ska gå bra...i alla fall ett tag.
                      Har följande i min burk just nu:

                      Herichthys cyanoguttatus
                      Maskaheros regani,
                      Maskaheros argenteus
                      Mesoheros gephyrus, möjligen Ornatum (Rio Cajambre)(unikt par, enda i Europa) bild finns i årets Ciklid-almanacka
                      Paraneetroplus bifasciatus, (Rio Chacamax)
                      Paraneetroplus synspilus

                      Någon som har några råd att ge?

                      Hoppas bjuda på bilder inom kort,

                      Kommentar

                      • Trilska
                        Användare
                        • september 2011
                        • 170

                        #26
                        Rejäl balja

                        Ingen erfarenhet av de arterna du nämner. Har bara haft jaguarciklid å citrinellus. Båda blev rejält aggressiva när de började förbereda sig för lek. Är väl så med de flesta ciklider, de vill alla ha revir å de vaktar sitt revir väldigt noga!

                        Inred smart med gömställen så de slipper se varandra hela tiden är väl det enda lilla "råd" jag kan ge Du har ju gott om plats till dem å aggressionerna sprids ju över alla firrar.

                        Bilder ser vi nog alla fram emot

                        Kommentar

                        • Pabbe
                          NCS Medlem
                          • september 2006
                          • 1805

                          #27
                          Ursprungligen postat av Wett
                          Tack alla glödande CA vänner, för alla bilder. Efter 35 års Malawiintresse så har jag nu för första gången dragit igång en riktig CA-balja på 1700 liter. Otroligt roligt och otroligt intressant, jag är som barn igen. Har några malawisar kvar med ju större "amerikanerna växer desto färre "afrikaner" blir kvar....

                          Har kanske börjat med lite väl många arter, (mycket vill ha mer) men jag hoppas det ska gå bra...i alla fall ett tag.
                          Har följande i min burk just nu:

                          Herichthys cyanoguttatus
                          Maskaheros regani,
                          Maskaheros argenteus
                          Mesoheros gephyrus, möjligen Ornatum (Rio Cajambre)(unikt par, enda i Europa) bild finns i årets Ciklid-almanacka
                          Paraneetroplus bifasciatus, (Rio Chacamax)
                          Paraneetroplus synspilus

                          Någon som har några råd att ge?

                          Hoppas bjuda på bilder inom kort,
                          Det ska bli kul att se! Vad har burken för mått? Ja, kanske lite många arter. Jag är särskilt nyfiken på hur regani och argenteus funkar ihop.

                          Kommentar

                          • Wett
                            Användare
                            • februari 2013
                            • 100

                            #28
                            Tack för ert intresse...tråkigt att bara tala med frun....

                            Akvariet är 65 högt, 90 djupt 285 långt , ja jag vet, det blev lite under 1700 för att vara exakt....

                            Jag gillar varje dag just nu, jag har relativt liten erfarenhet av centralare. Ser fram emot detta med spänning. Även om jag förstår att det kommer bli en del utmaningar när de börjar finna par och det blir dags för lek.

                            Med Malalwi minskar man spänningen och sprider aggressionen när det är lite mer fisk. Men jag förstår att det inte riktigt lika enkelt med centralare, hoppas dock att det ska gå bra för fler par om de får växa upp tillsammans ...men det kanske är lite väl optimistiskt.

                            Om jag får fyra fungerande par så blir jag lycklig och varje extra par blir bonus. Även om det inte blir statiskt över tid, akvarium är ju precis som all annan natur en förändring miljö som är i ständig förändring...

                            Jag drog i gång detta på riktigt förra våren så en del fiskar har redan hunnit växa rejält, och Argentusen växer klart snabbast...medans Synspilan växer långsammast...

                            återkommer med bilder ...

                            Kommentar

                            • FI
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 3743

                              #29
                              Helt klockrent kar ju, fina mått med både längd och bra djup så du kan ha stora/många revir, ha bara lite is i magen och låt de arbeta fram reviren i fred om det blir tjorv (vilket jag tror du behärskar om du är van malawi som ju bråkar jämt) så kommer det där bli rena CA-drömkaret Storleken på karet gör att du nog kan ha betydligt mer fisk än många av oss andra, själv kör jag med ett 540 liters på 150x60x60cm vilket ju känns som ett yngelkar i jämförelse Jag tror rädslan att ha för mycket fisk i CA-kar i grund och botten kommer från att många, som jag, har för små kar i förhållande till storleken på reviren de här klunsarna vill ha.
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

                              Kommentar

                              • Wett
                                Användare
                                • februari 2013
                                • 100

                                #30
                                Tack Fredrik,
                                vill bara säga att jag är född Luleå, flyttade därifrån som 18-åring...
                                Har diverse gammal inredning på hyllan, funderar köra mycket rötter, behövs det kompletteras med "platta" stenytor för lek?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...