Kan man ha icke-lekande dovii med något annat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ScreamingBroccoli
    Användare
    • mars 2013
    • 231

    #31
    Sånt som inte ser ut som Ciklider kanske tolereras i större utsträckning. Men om den där valisnerian inte är av tålig plast så lär den vara borta inom kort.

    Kommentar

    • FI
      Användare
      • augusti 2002
      • 3743

      #32
      Ursprungligen postat av ScreamingBroccoli
      Sånt som inte ser ut som Ciklider kanske tolereras i större utsträckning. Men om den där valisnerian inte är av tålig plast så lär den vara borta inom kort.
      Jo de lär väl göra golfgreen av hela karet Jag får inreda med fina rötter och stenar istället kanske. Eller också börjar jag använda det jag rensar bort från träsket, andra karet, valisnerian växer som ogräs där.
      Bifogade filer
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      • Ola Sjödin
        Användare
        • augusti 2003
        • 514

        #33
        Ibland kan det ju fungera med ciklider av helt annat slag. Kanske nåra lite tuffare mbunas skulle kunna fungera ett tag? Ex om du hittar några större auratus i rolles malawimix?

        Kommentar

        • FI
          Användare
          • augusti 2002
          • 3743

          #34
          Ursprungligen postat av Ola Sjödin
          Ibland kan det ju fungera med ciklider av helt annat slag. Kanske nåra lite tuffare mbunas skulle kunna fungera ett tag? Ex om du hittar några större auratus i rolles malawimix?
          Mja jag vet nu inte om det är samma med dovii men mbunas har jag tyvärr lite dålig erfarenhet av, då tillsammans med jaggor. Jag hade 10cm mbunas med 25cm jaggor och de små kvicka malawisarna simmade i cirklar runt de långa och i jämförelse rätt otympliga jaggorna och småbet dem i baken hela dagarna :/ Jaggorna som behövde lite större svängradie hann inte svänga runt i tid för att ge igen och drog sig till slut undan så malawisarna i princip tog över karet. Sedan har de visserligen slutat som dyr matfisk vid andra tillfällen då storleksskillnaden har varit lite för stor, men generellt så tycker jag de verkar vara ena riktigt elaka små rackare det där.
          Men det funkar oväntat bra så här långt med skivtetrorna så jag kör på så här ett tag nu, alla 7 är kvar och ser t.o.m. ut att må riktigt bra. Och samma sak med doviin som nu nästan helt har tappat sitt nervösa beteende över vad som sker utanför karet.
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

          Kommentar

          • FI
            Användare
            • augusti 2002
            • 3743

            #35
            En liten update för andra som råkat ut för samma problem nu då dovii äntligen hittat ut till handeln igen.
            En skivtetra klarade sig inte men 6 st är kvar och mår finfint. Så den kombinationen verkar fungera bra. Men de har gjort hela karet till en gigantisk golfgreen, eller golfgreen är att vara snäll, nån minimal liten stubbe av grönt ser man men annars är det bara ökenlandskap, så karet ser lite trist ut för tillfället.
            Jag hade precis börjat förbereda att låta staniolbarbar ta över för skivtetrona istället, jag har 6st sådana också i karet nu, då jag testade stoppa ner en sebraciklidhane på ca decimetern i karet också och det går oväntat bra, han viker verkligen inte en tum för doviin som är dubbla storleken, sebror upphör aldrig att förvåna mig. Så kanske är det den vägen man ska gå om man fortfarande vill ha fokus på ciklider. En skock sebror och dovii. Det kanske inte fungerar för evigt dock, det blir ju en viss storleksskillnad på sikt, men frågan är om någonting fungerar på sikt i annat än gigantiska kar.
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • FI
              Användare
              • augusti 2002
              • 3743

              #36
              Vad nu, jag lyckas inte ladda upp bilder, fel filformat säger forumet trots att det är vanlig JPG, strul med forumet? Jag testar lägga upp ett pdf-kollage istället. Dovii-hanen är gissningsvis runt 2 decimeter nu och fortsätter vara besvärlig för övriga fiskar och märkligt nervös till oväntade saker som sker utanför karet, han kan tigga mat ena sekunden och då jag öppnar luckan till karet sticker han iväg till ena hörnet och trycker och hinner oftast bara äta i slutet av måltiderna, morgonen efter kan en fisk vara borta. Knepigt. Troligtvis beror väl skyggheten på infallande ljus och skuggor då fönstren är på andra sidan av rummet, men övriga fiskar bryr sig inte om detta så det är lite märkligt. Nåja, det ändras kanske då han blir större.
              2 staniolbarbar är kvar nu.
              Bifogade filer
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #37
                nice firre. Jobbigt med rädda fiskar!
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • Fisk via Frasse
                  Användare
                  • maj 2014
                  • 54

                  #38
                  Hej!
                  Vi har också liknande erfarenheter av denna fantastiska fisk. Vi har ett lekpar i 720 l med yngel i olika kullar. Hanen är på 25 - 30 cm.
                  Vi har haft en stor Jack dempsey som då var dubbelt så stor som Dovin utan att det fungerande.

                  Oscarciklider har vi också provat med, funkade inte så bra.. En stor Plecomal har däremot gått bra.

                  Kommentar

                  • FI
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 3743

                    #39
                    Ursprungligen postat av Fisk via Frasse
                    Hej!
                    Vi har också liknande erfarenheter av denna fantastiska fisk. Vi har ett lekpar i 720 l med yngel i olika kullar. Hanen är på 25 - 30 cm.
                    Vi har haft en stor Jack dempsey som då var dubbelt så stor som Dovin utan att det fungerande.

                    Oscarciklider har vi också provat med, funkade inte så bra.. En stor Plecomal har däremot gått bra.
                    Kul att höra att ni har fått fram ett lekpar och att de tar hand om ynglen dessutom! Börja sälj yngel!

                    Vet ni förresten varifrån era kommer? Jag antar att ni skaffade dem ungefär samtidigt som jag skaffade mina, kanske lite tidigare med tanke på storleken. Kan de vara avkommor från Robins fiskar från Jeff Rapps kanske?

                    Det är riktigt vackra fiskar faktiskt, tråkiga som små men det blå i fenorna och ryggen som tittar fram mer och mer ju större de blir gör att de sticker ut.

                    Men men, rejält aggressiv och rovgirig art minst sagt, jagar inte med finessen jaggorna har utan det smäller oftast bara till lite hipp som happ med resultatet att övriga fiskar ofta simmar runt med trasiga fenor och fjällösa partier på sidorna. Och jag antar att det blir ännu värre för er som man har ett lekpar.
                    Senast redigerad av FI; 25 oktober 2015, 11:42.
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

                    Kommentar

                    • Fisk via Frasse
                      Användare
                      • maj 2014
                      • 54

                      #40
                      Vi fick våra ifrån Thomas Zoologiska i Karlskoga, för ca 2 år sedan. F1r La laguna Costa Rica..

                      Kommentar

                      • FI
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 3743

                        #41
                        Ursprungligen postat av Fisk via Frasse
                        Vi fick våra ifrån Thomas Zoologiska i Karlskoga, för ca 2 år sedan. F1r La laguna Costa Rica..
                        Aha ja då är de från en annan grupp än de jag har, mina köptes som pyttesmå ungfiskar i januari i år så de är av annan härkomst.

                        Otroligt synd att bara en överlevde för mig, jag måste ha tokflyt och hitta en lika stor eller större hona för att få se lek nu, det är nog stora problem med att hitta lämpliga "kompisar" till den ensamma hanen så en hona i fel storlek eller med fel attityd hade nog blivit knepigt.



                        I övrigt, tilapiorna jag skaffade nyss byttes in under helgen, de fick lite för mycket smällar och klippte ner gräset, så både fiskar och växter började se lite väl risiga ut. Ingen hit.
                        Nu går det som tidigare 5 sebrahanar och 2 staniolbarbar i karet. Jag möblerade om idag efter vattenbytet så nu ska jag ligga lågt ett tag och se åt vilket håll det bär.

                        Några dagsfärska bilder med lite blandat innehåll

                        Klicka på bilden för större version

Namn: editnikon 040_004.JPG
Visningar: 1
Storlek: 805,5 KB
ID: 693870Klicka på bilden för större version

Namn: editnikon 060_005.jpg
Visningar: 1
Storlek: 252,9 KB
ID: 693871Klicka på bilden för större version

Namn: editnikon 067_006.JPG
Visningar: 1
Storlek: 597,3 KB
ID: 693872Klicka på bilden för större version

Namn: editnikon 077_007.jpg
Visningar: 1
Storlek: 193,0 KB
ID: 693873
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

                        Kommentar

                        • Pabbe
                          NCS Medlem
                          • september 2006
                          • 1805

                          #42
                          Riktigt fin zebra!

                          Kommentar

                          • Kawasa
                            Användare
                            • september 2012
                            • 840

                            #43
                            Fina Zebror! Hoppas att de överlever
                            Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

                            Kommentar

                            • jinnarparen
                              NCS Medlem
                              • april 2002
                              • 2670

                              #44
                              Trevligt att det är några fler som har hittat lite dovii här i landet.

                              Angående frågan om man kan ha dovii med andra så är mina erfarenheter att med malar så har det fungerat.
                              Fast nu är väl malar kanske inte så inspirerande att titta på alltid.

                              Har för tillfället ett doviilekpar med yngel i ett 1134 l kar, de två plecostomusliknande malarna som går i karet får sina smällar lite då och då men klarar sig bra ändå.

                              Upplever att hanen numera är mest sur på mig, han har börjat bli en glass banger på sista tiden.
                              Skall se om jag kan bidra med någon bild eller film inom det närmaste.
                              Åter till CA

                              Det är där jag hör hemma

                              Kommentar

                              • FI
                                Användare
                                • augusti 2002
                                • 3743

                                #45
                                Men så kul att du jinnarparen har skaffat dovii igen! Det var ju dina och Robins (som väl var avkomman från dina?) som triggade intresset för arten för mig. Ser fram emot bilder/filmer Kanske det finns intresse för en dovii-tråd likt de gamla jaguartrådarna?
                                Fredrik Isaksson
                                Bildarkivet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...