Kan man ha icke-lekande dovii med något annat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    Kan man ha icke-lekande dovii med något annat?

    Först en liten sammanfattning så ni förstår dilemmat.

    Man har ju hört en del skräckhistorier om CA-arter under åren som gått, och Parachromis dovii är kanske den med allra värst rykte. Men med tanke på likartade historier om Parachromis managuensis och mina erfarenheter om att de är relativt enkla så trodde jag samma sak gällde här. Dvs, stor fisk = kryddade skräckhistorier som inte alltid är så verklighetsförankrade. Så verkar dock inte fallet vara med dovii åtminstone baserat på den lilla grupp (5st) jag skaffade för ett drygt halvår sedan. Dessa petades ner som pluttefiskar i ett 540 liters tillsammans med en grupp lika små jaggor (ca 10st, kommer inte ihåg exakt), några ancistrus och en giraffnosmal.

    Relativt snabbt noterades skillnader mellan arterna, otrevliga sådana. Medan jaggor enligt mina erfarenheter ofta nöjer sig med att skrämma bort de som kommer för nära genom att gapa stort och spänna ut gälarna så drämmer tydligen dovii bara på allt vad de har på en gång eller jagar och biter till övriga fiskar håller sig gömda. Stressigare CA-kar har jag nog aldrig haft.
    Större kar kanske hade hjälpt men det känns helskumt att det ska behövas även då de är typ 4-5cm.

    Hur som helst, jaggorna blev snabbt extremt underlägsna och trots inredningsbyte och bytesfisk etc så var jaggorna ständigt kolsvarta av stress och gömde sig hela tiden medan speciellt en dovii levde rövare och härjade och snabbt dominerade hela karet.

    Men oftast går det ju ändå bra och lite gruff hör till ett CA-kar så jag lät dem sköta sig själva. Inte att rekommendera tydligen... Dödsfallen kom lika plötsligt varje gång. Ibland hann jag se en fisk småskadad men oftast kom dödsfallen som en blixt från klarhimmel, smågruff på kvällen och på morgonen fick jag plocka upp död fisk.
    Och idag är det 3 dovii kvar, 0 jaggor och ingen giraffnosmal

    De har ju inte blivit överdrivet stora heller, den största är nog knappt 15cm och de övriga under 10cm, så jag kan ju bara fundera hur arten är då den vuxit till sig. :/

    Vad jag kan se så har jag 3st honor, jag ser i alla fall inget mönster att tala om på varken sidorna eller fenorna, bara den svagt uppbrutna linjen längs med sidorna. Enligt diverse artiklar betyder detta hona. Trist att inte kunna få ett lekpar men kanske bra med tanke på det problematiska beteendet jag sett hitills även utan lek. På sikt så misstänker jag att bara den största är kvar, det är i den riktningen det verkar gå.

    Hur som helst, hade det inte varit för att det är första gången jag har sett dovii här uppe så hade jag dumpat dem på en gång och skaffat något lite enklare, men nu är istället funderingen vad jag kan ha i samma kar (540liter) som dessa?
    Jag förstår att karet är för litet även för en enda fisk vid full storlek men där är vi inte än; så i väntan på detta, hade det gått att ha ett lekpar av stora sebraciklider i samma kar som dovii-honor? Om inte, hade det fungerat med exempelvis silverdollars eller liknande större stimfiskar? Har ni något annat tips
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet
  • Erik Åhlander
    Användare
    • september 2006
    • 796

    #2
    Jag har aldrig haft dovii. Men jag känner till ryktena.

    Jag har haft stora cichlider med mycket små fiskar och det brukar gå bra, t ex Tanichthys micagemmae och påfågel. Etroplus suratensis (fast den är ju verkligen inte aggressiv) och ägg av regnbågsfisk som växte upp till ungfisk. Och just nu Satanoperca och Geophagus med Nannostomus marginatus. Till dovii skulle jag testa någon Danio- eller Esomus-art - dom är snabba - men inte någon för stor art.

    Kommentar

    • Kawasa
      Användare
      • september 2012
      • 840

      #3
      Har aldrig haft dovii så jag kan tyvärr inte komma med några tips alls. Dock så vet jag att de tydligen växa rätt fort ifall man matar dem regelbundet morgon och kväll och att de blir runt 40cm har jag för mig. Har hört att det nästan alltid slutar med att bara en dovii finns kvar i karet och samtliga andra firrar döda.

      Men jag har aldrig haft denna art så jag är fel person att uttrycka mig. Har för mig att jinnparen här på forumet var dovvi ägare tidigare.

      Den absolut elakaste firren jag någonsin haft som jag ångrar att jag köpte var en gul flowerhorn, den firren jagade och bet ihjäl en dubbelt så stor Texas ciklid. Sen ville den göra samma sak med övriga invånare men det fick den inte
      Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

      Kommentar

      • FI
        Användare
        • augusti 2002
        • 3743

        #4
        Erik: Okej jo Danios skulle jag kunna testa, risken är väl att de blir mat dock men det kanske fungerar om de är lite större och får vara med nu innan dovii är så stora. Staniolbarb är jag sugen på också men jag har inte sett dem här uppe på ett tag, de är rejält robusta och lite högre också jämfört med Danios.

        Kawasa: Jo jag hade hört liknande historier men trodde de var överdrivna, och jag kunde ju inte motstå att skaffa dovii nu då de äntligen hittade hit till Luleå, annars är det bara söderut de här bjässarna har simmat. Jinnarparens dovii har jag dreglat mycket över och sedan Robins också vilket väl var samma fiskar eller yngel från föräldrarna?
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

        Kommentar

        • Mikael W
          NCS Medlem
          • augusti 2002
          • 8596

          #5
          I ett tillräckligt stort akvarium ska väl allt vara möjligt. OK, vet att detta låter som en självklarhet, men verkligheten är väl den, att vi tenderar att vilja testa om det går att hålla alltför stora ciklider i alltför små akvarier. Har själv försökt hålla en uppsättning storciklider i ett 650 liters, det gör jag inte om. I det akvariet blev det bara en Amphilophus labiatus -hanne kvar. Han är nu ca tio år gammal och väger antagligen ca 1,5 kilo. Hur trevlig och social som helst, men ensam.

          Mina förväntningar var så klart högt ställda, det skulle bli ett intressant akvarium med fina stora ciklider, och aggressionsriskerna skulle hanteras genom diversifiering, dvs med flera arter och flera exemplar av varje art trodde jag att det skulle bli balans. Men så blev det inte. (Det finns en liten tråd om projektet: https://www.ciklid.org/forum/showthr...t=amerikasoppa)

          Har sett stora akvarier (alltså på flera tusen liter) med stora ciklider, men kan inte minnas att jag hade sett de aggressivaste stora ciklidarterna i dem.

          Ni som lyckats bättre, berätta gärna om era projekt.
          mvh
          Mikael W
          (NCS-medlem sedan 1981)

          Kommentar

          • Pabbe
            NCS Medlem
            • september 2006
            • 1805

            #6
            Jag har inte haft dovii, men jaggor. Två aggressiva rovdjur, och doviin verkar ju snäppet värre. Om dessa går ihop vill de ju mäta varandra, och ser dessutom varandra som födokonkurrenter. Min erfarenhet är, som Erik verkar vara inne på, att det kan funka bättre med arter som inte är så lika i temperament, och som heller inte ses som konkurrenter om revir och föda, om man vill hålla en storväxt och omtalat aggressiv art.

            Kommentar

            • FI
              Användare
              • augusti 2002
              • 3743

              #7
              Ursprungligen postat av Mikael W
              I ett tillräckligt stort akvarium ska väl allt vara möjligt. OK, vet att detta låter som en självklarhet, men verkligheten är väl den, att vi tenderar att vilja testa om det går att hålla alltför stora ciklider i alltför små akvarier. Har själv försökt hålla en uppsättning storciklider i ett 650 liters, det gör jag inte om. I det akvariet blev det bara en Amphilophus labiatus -hanne kvar. Han är nu ca tio år gammal och väger antagligen ca 1,5 kilo. Hur trevlig och social som helst, men ensam.

              Mina förväntningar var så klart högt ställda, det skulle bli ett intressant akvarium med fina stora ciklider, och aggressionsriskerna skulle hanteras genom diversifiering, dvs med flera arter och flera exemplar av varje art trodde jag att det skulle bli balans. Men så blev det inte. (Det finns en liten tråd om projektet: https://www.ciklid.org/forum/showthr...t=amerikasoppa)

              Har sett stora akvarier (alltså på flera tusen liter) med stora ciklider, men kan inte minnas att jag hade sett de aggressivaste stora ciklidarterna i dem.

              Ni som lyckats bättre, berätta gärna om era projekt.
              Coolt att du haft den så länge! Har du någon färsk bild på den? Labiatum är fina fiskar, jag har bara haft labiatum-citrinellum-korsningar men speciellt en hona jag hade blev lite av en favorit (efter jaggan förstås ) hos mig och i mitt drömkar hade citrinellum/labiatum numera varit självklara invånare. Den ensamma honan klarade av att stå emot trycket från ett ständigt lekande jaguarpar så jag förstår att de kan ställa till med oreda om de känner för det.
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

              Kommentar

              • Mikael W
                NCS Medlem
                • augusti 2002
                • 8596

                #8
                När jag nu tittar på bilden från maj förra året märker jag att färgen igen har ändrat, han har nu lite vitt i pannan. Ska försöka ta en färsk bild.
                Ganska intressant att förändringen i färg inte bara har med uppväxt att göra, utan kan ske också vid tio års ålder. (Eller har han bara blivit "gråhårig"?)
                mvh
                Mikael W
                (NCS-medlem sedan 1981)

                Kommentar

                • Erik Åhlander
                  Användare
                  • september 2006
                  • 796

                  #9
                  Ursprungligen postat av FI
                  Erik: Okej jo Danios skulle jag kunna testa, risken är väl att de blir mat dock men det kanske fungerar om de är lite större och får vara med nu innan dovii är så stora.
                  Tvärtom - de skall vara så små att det inte är lönt att jaga dem. (Det är som grönsaksbuffé, det tar mer energi att tugga än vad man får i sig )

                  Kommentar

                  • FI
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 3743

                    #10
                    Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                    Tvärtom - de skall vara så små att det inte är lönt att jaga dem. (Det är som grönsaksbuffé, det tar mer energi att tugga än vad man får i sig )
                    Hehe det där kan jag relatera till Jag ska kika vad som finns inne. Nu är det bara 2 dovii kvar, en plockades upp igår, så problemen fortsätter. Det känns lite märkligt att ha ett 540 liters med en 13-15cm dovii och en 8-10cm dovii, karet behöver minst sagt fyllas ut en del Det blir i och för sig bättre då de blir större.
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

                    Kommentar

                    • RobinH
                      Användare
                      • augusti 2008
                      • 2150

                      #11
                      Jag har haft dovii I ett par omgångar och jag har dovii nu.
                      Det är inte lönt att köpa några danio el liknande fiskar för dom blir mat.
                      Har du några foto på dina dovii så vi kan se vad det är för kön?
                      Dovii bildar oftast stabila par(mycket stabilare än många övriga centralar) iaf. dom jag haft.
                      Tror inte du kan förvänta dig att ha dom med någon annan fisk i ett 540 kar, det ända jag skulle kunna tänka mig att dom hade kunnat gå med ett tag iaf. är en centralare av dom större aggressivare arterna som är mycket större än doviin och det blir ju svårt i längden eftersom doviin än bland dom största cikliderna som finns.
                      CA

                      Kommentar

                      • FI
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 3743

                        #12
                        RobinH: Hmm jag misstänkte att danios kan bli mat, men om man skulle hitta staniolbarb, kan det fungera? De är ju ganska höga. I alla fall så är det bara en dovii kvar nu, det har gått fortare och fortare ju färre fiskar det har blivit, dominansproblemen sprids väl ut över färre individer så trycket ökar på varje utsatt fisk.
                        Nu har jag alltså bara 1 dovii kvar, samt 2 ancistrus, i ett 540 liters.
                        Man funderar ju, är det ancistrusarna som står på tur nu eller?

                        Jag misstänker som sagt att alla dovii var av samma kön, och att det var honor. Är honorna värre då det gäller att undanröja diverse mat- eller revirkonkurrenter?
                        Utgången av att ha satt ihop den här fisksammansättningen är nog den mest osannolika under alla år jag har haft akvarier. Det hade nog seriöst gått bättre om jag hade petat ner en redtailmal i karet.

                        Jag har inget bra foto men ett några dagar gammalt mobilfoto kan jag bjuda på. Här syns även en av de mindre individerna i bakgrunden, som dock inte finns längre, och här ses storleksskillnaden, den stora är betydligt större och blev det ganska snabbt vilket bara har snabbat upp den extrema dominanssituationen som uppstod.
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

                        Kommentar

                        • FI
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 3743

                          #13
                          Här kommer bilden
                          Bifogade filer
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

                          Kommentar

                          • Mikael W
                            NCS Medlem
                            • augusti 2002
                            • 8596

                            #14
                            Ursprungligen postat av Mikael W
                            När jag nu tittar på bilden från maj förra året märker jag att färgen igen har ändrat, han har nu lite vitt i pannan. Ska försöka ta en färsk bild.
                            Ganska intressant att förändringen i färg inte bara har med uppväxt att göra, utan kan ske också vid tio års ålder. (Eller har han bara blivit "gråhårig"?)
                            Här en färsk bild:
                            Bifogade filer
                            mvh
                            Mikael W
                            (NCS-medlem sedan 1981)

                            Kommentar

                            • FI
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 3743

                              #15
                              Så otroligt vacker fisk ! Jag har alltid gillat de där varianterna där de inte är enfärgade, alla blir unika.
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

                              Kommentar

                              Arbetssätt...