Vad är detta för gynnare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke_A
    NCS Medlem
    • januari 2003
    • 638

    Vad är detta för gynnare?

    Igår såg jag tre små ciklider. Han i butiken hade tydligen fått in dem med nå't annat, och visste inte vad det var, så jag köpte dem, för att jag blev nyfiken på vad dessa fula ankungar kan växa upp till. Nå'n som har en aning?

    Vad jag kan se så finns här ingen kategori för arter man inte vet vilken världsdel de tillhör, men jag gissar att det är en centralamerikan.
    Bifogade filer
    MVH Micke

    "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336
  • Kawasa
    Användare
    • september 2012
    • 840

    #2
    Oj det här blir inte lätt! Min spontana gissning är att det rör sig om en hybrid av något slag.

    Det finns en hybridciklid som i folkmun felaktigt kallas papegojciklid, hursomhelst när denna korsar sig med andra "riktiga" centralare så kan den bland få avkomma som liknar din firre, se bilder nedan, bild 1. visar papegojciklid yngel, bild 2. visar en korsning av denna:

    Klicka på bilden för större version

Namn: BABY BLOOD PARROT.jpg
Visningar: 1
Storlek: 45,8 KB
ID: 693487

    Klicka på bilden för större version

Namn: crossbreed.jpg
Visningar: 1
Storlek: 16,5 KB
ID: 693488
    Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

    Kommentar

    • pleco
      Användare
      • april 2002
      • 516

      #3
      Det är Heroina isonycterina
      ==> Mina video==> Mitt Bildarkiv på Zoopet ==> Min Zoon

      Kommentar

      • Kawasa
        Användare
        • september 2012
        • 840

        #4
        Ursprungligen postat av pleco
        Nice då är det ingen hybrid som jag var inne på
        Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

        Kommentar

        • Micke_A
          NCS Medlem
          • januari 2003
          • 638

          #5
          Ursprungligen postat av pleco
          Så det är den Var lite inne på den själv. Kul, har velat ha tag i den ett tag. Hoppas bara att det är en hane och en hona bland dem, han hade bara tre. De är tripp trapp trull i storlek.

          Papegojciklid var jag rätt säker på att det inte var. Tror för övrigt alla dessa är korsningar med nå't annat, eftersom det inte verkar bli livsdugliga ägg när man parar "papegoja" med "papegoja".
          Senast redigerad av Micke_A; 15 juni 2015, 16:33.
          MVH Micke

          "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

          Kommentar

          • Kawasa
            Användare
            • september 2012
            • 840

            #6
            Ska be att få gratulera! Heroina isonycterina är en fin firre Jag tyckte att dina påminde lite granna om rackarna från bild två, men som sagt det är svår när de är små
            Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

            Kommentar

            • Micke_A
              NCS Medlem
              • januari 2003
              • 638

              #7
              Tack Får hoppas att de klarar sig, de är lite små och taniga.
              MVH Micke

              "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

              Kommentar

              • Pabbe
                NCS Medlem
                • september 2006
                • 1805

                #8
                Alltid spännande att få tag på något man inte är hundra på vad som ska komma ut. Den har likheter uppenbart med Heroina isonycterina , om man bortser från den tudelade sidofläcken.

                Kommentar

                • Micke_A
                  NCS Medlem
                  • januari 2003
                  • 638

                  #9
                  Tycker mig se att de börjar färga lite, och man kan ana svaga ränder, som ungfisken på artbeskrivningen. Den största verkar vara i bra form, men är inte hundra på de två mindre, varav den minsta saknar halva stjärtfenan, gjorde det redan i butiken. De är dock pigga alla tre, och verkar äta.
                  MVH Micke

                  "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

                  Kommentar

                  • Kawasa
                    Användare
                    • september 2012
                    • 840

                    #10
                    Uppdatera oss gärna med fler bilder på ungfiskarna utvecklar sig, det tycker jag är kul att se
                    Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

                    Kommentar

                    • Micke_A
                      NCS Medlem
                      • januari 2003
                      • 638

                      #11
                      Får se hur de utvecklar sig, den ena verkar ha en deformerad främre del av ryggfenan, en har lite krokiga bröstfenor, och den minsta saknar halva stjärtfenan. Men de gick med lite halvtufft sällskap i butiken, ett gäng Honduran Red Point (varav två fick följa med hem, och som jag nu tror har lekt), och en liten texasciklid. De verkar som sagt äta, och blir rätt runda efter matningarna. Tror ärligt talat inte att de hade klarat sig om de hade gått kvar i butiken.

                      De ser lite mörkare ut idag, och prickarna är tydligare.
                      MVH Micke

                      "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

                      Kommentar

                      • olof
                        Användare
                        • april 2002
                        • 1823

                        #12
                        Avgörande för vad det kan vara för något är väl vad det kommit in tillsammans med?

                        Det skulle kunna vara lite vad som helst. Jag har tex. Australoheros yngel hema som ser ut sådär.

                        Mvh

                        Olof
                        http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                        Kommentar

                        Arbetssätt...