A. siquia och Honduran Red Point olika arter, eller samma?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke_A
    NCS Medlem
    • januari 2003
    • 638

    #16
    Med vanliga menar jag dem gamla klassiska, som man brukar se i butikerna, och som är odlad i många generationer. Man ser aldrig vildfångade så'na, även om det vore kul, har sett vildfångade på bilder, och de är riktigt snygga, särskilt en hona, med metallicblå fenor.
    MVH Micke

    "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #17
      Jag vet faktiskt inte vilken art "klassikern" är. Det kan lika gärna vara siquia. Mina honor har metallicblå fenor men då främst vid lek - inte yngelvård. Jag får försöka fota hela serien av färger. Nigrofasciata verkar vara ovanligare än siquia men det kan ju vara för att Nicaragua är ett rätt stabilt land och där finns siquia.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #18
        Jag har uppdaterat texterna för HRP och siquia. Hoppas att det är klarare nu.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Kawasa
          Användare
          • september 2012
          • 840

          #19
          Ursprungligen postat av Ola Svensson
          Jag har uppdaterat texterna för HRP och siquia. Hoppas att det är klarare nu.
          Tjena Ola, kul att du är kvar på forumet! Du har ju varit här i några år Vill bara säga tack för att du är kvar och fortfarande är med och reder ut ett och annat
          Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

          Kommentar

          • Micke_A
            NCS Medlem
            • januari 2003
            • 638

            #20
            Ursprungligen postat av Ola Svensson
            Jag vet faktiskt inte vilken art "klassikern" är. Det kan lika gärna vara siquia. Mina honor har metallicblå fenor men då främst vid lek - inte yngelvård. Jag får försöka fota hela serien av färger. Nigrofasciata verkar vara ovanligare än siquia men det kan ju vara för att Nicaragua är ett rätt stabilt land och där finns siquia.
            Ok, men enligt bilderna i artbeskrivningen för siquia så skiljer de ju en del i färg mot den gamla vanliga zebran, bland annat verkar de ha gula och blå fenor, om inte bilden ljuger.

            Bilden på zebrahonan som hade blå fenor var i en Aqualog, och den honan hade riktigt blå fenor, och den var namngiven som nigrofasciata har jag för mig. Hur mycket blått de har kan tydligen variera, en hona jag hade för rätt längese'n hade inte så mycket blått i fenorna, däremot hade hon flera orange fält mellan de svarta banden, i ryggfenan. Var ett bra tag se'n, och ber om ursäkt för den skitiga rutan. Men den honan tyckte jag var riktigt snygg.
            Bifogade filer
            MVH Micke

            "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #21
              Aqualogen kallar alla Amatitlania för nigrofasciata. Kolla var lokalen ligger och jämför med kartan jag bifogade. Zebror är kända för dessa färgfaser som jag beskrev tidigare. Färgen kan alltså variera. Profilbilden är en liten hona som Topi Lehtonen fotat i fält. Kolla gärna hans artiklar i artikelarkivet.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              Arbetssätt...