A. siquia och Honduran Red Point olika arter, eller samma?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke_A
    NCS Medlem
    • januari 2003
    • 638

    A. siquia och Honduran Red Point olika arter, eller samma?

    Köpte igår ett par av butiken kallade blå zebraciklid, en art som jag har haft förr. Men hur är det med arttillhörigheten? Enligt zoopet så heter den Amatitlania siquia på latin, och Honduran Red Point är ett annat namn på den, medan här på ciklid.org så verkar A. siqua och HRP ses som två olika arter. Hur ligger det till?
    MVH Micke

    "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336
  • Kawasa
    Användare
    • september 2012
    • 840

    #2
    Ahh yes en fråga för vår artregister expert DaRe ser jag, men för att ge dig ett snabbt svar så enligt fishbase.org så har vi dessa erkända firrar av släktet Amatitlania

    Amatitlania coatepeque (Schmitter-Soto, 2007)
    Amatitlania kanna (Schmitter-Soto, 2007)
    Amatitlania nigrofasciata (Günther, 1867)
    Amatitlania siquia (Schmitter-Soto, 2007)
    Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

    Kommentar

    • Micke_A
      NCS Medlem
      • januari 2003
      • 638

      #3
      Så Honduran Red Point är inte en egen art, utan borde vara en variant av siquia kanske då? För det verkar ju vara en viss skillnad mellan dem, enligt bilderna här så har siquia gula och blå rygg och analfenor, men HRP verkar inte ha det?
      MVH Micke

      "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

      Kommentar

      • Kawasa
        Användare
        • september 2012
        • 840

        #4
        Ja precis HRP har ju rött i sig på fenorna medans siquia inte verkar ha det, hittade lite info här:



        Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

        Kommentar

        • Micke_A
          NCS Medlem
          • januari 2003
          • 638

          #5
          Men HRP finns inte med bland dem du listade som erkända arter inom Amatitlania, så den borde vara en variant av nå'n av dem?
          MVH Micke

          "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

          Kommentar

          • Kawasa
            Användare
            • september 2012
            • 840

            #6
            Nja det verkar råda lite skilda uppfattningar om det, enligt tidigare bifogade länkar. Mycket verkar bero på fångsplatser samt utseende också förstås. Enligt denna sida från bifogad länk nedan så är HRP en potentiellt obeskriven egen art!



            Glöm inte att kolla bilderna på vänster sida av sidan också
            Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

            Kommentar

            • Micke_A
              NCS Medlem
              • januari 2003
              • 638

              #7
              Jag fick intrycket från början att Honduran Red Point var ett handelsnamn den fick från början, och att Amatitlania siquia var det vetenskapliga namnet den fick senare när den beskrivits, men kan ju ha fått det om bakfoten. Hur som helst verkar de hur som helst vara lika, så kanske det är olika lokalformer?
              MVH Micke

              "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                Hej Micke A,

                Det är jag som ligger bakom uppdelningen i artregistret och ja, du har fått det om bakfoten . Siquia är inte en beskrivning av HRP utan firrar från området runt Nicaraguasjön - se stjärnor i bifogad karta. Någon tyckte att det var "praktiskt" att använda detta nya artnamn på "den andra" zebracikliden.

                Utbredningsmässigt är HRP antingen siquia eller nigrofasciatus: av utbredningskartan framgår det inte vad det borde vara för art som finns där då det ligger mellan lokalerna för fångstställen av siquia och nigrofasciatus som ingår i revisionen (se pil, nigrofasciata fyrkant, siquia stjärna). Tyvärr är karaktärerna i revisionen rätt oanvändbara för att artbestämma populationer som inte ingick. Dessutom verkar det vara "känt" bland "vissa" att det "nog" är en egen art och att "någon" jobbar på att beskriva den. På cichlidae.com är den uppsatt som sp. http://www.cichlidae.com/genus.php?id=58 och varken Fishbase eller Catalog of fishes har förstås sp.

                Alltså, vi vet inte om det är siquia, nigrofasciatus, en annan art eller en egen art och då ska vi kalla den "sp." - annars riskerar vi en massa hybrider med siqua. det finns ett par populationer av siquia i handeln.
                Bifogade filer
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #9
                  Hanen av siquia från lake Xiloa har rödaktig stjärtfena kan jag meddela (Ursäkta kvalitén men jag fotade lite kvickt med mobilen).

                  Det är ballt med relativt "vildfångade" zebror då det finns flera olika färgsättningar - särskilt hos honorna: Bruna och koppar med blå fenor under revirstrider hos "singlar", rätt utvecklat zebramönster men med koboltblå fenor och kopparfärgade sidor när de parar ut och uppvaktar en hane, riktigt utvecklat zebramönster med blå fenor, men tillbakadraget koppar hos yngelvårdande honor. På min dåliga bild är en hane i mitten och honan till höger - dessa vaktar yngel.

                  Bilderna i artregistret visar nog honor som håller på att para ut/uppvaktar hane.
                  Bifogade filer
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • Micke_A
                    NCS Medlem
                    • januari 2003
                    • 638

                    #10
                    Hmm, så siquia är inte det samma som HRP? Men HRP kallas den väl just för att den har rött i stjärtfenan, som Lake Xiloavarianten av siquia? Min hane har ett rött fält i stjärtfenan, så vad är det då, en HRP, eller en siqua från Lake Xiloa? Butiken sålde dem hur som helst som blå zebraciklid.

                    Har inga bilder på mitt nuvarande par, men här är några bilder på en hane och en hona jag hade för några år se'n, och en bild på ett vanligt zebrapar som jag också hade för ett par år se'n, som jämförelse.
                    Bifogade filer
                    MVH Micke

                    "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #11
                      Så där röd är inte de siquia jag har. Du har med största säkerhet Amatitlania sp. "honduras red point" det vill säga zebraciklidpopulationen i Rio Danli i Honduras. För nuvarande hör alla zebraciklider och bara zebraciklider till Amatitlania.
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • Micke_A
                        NCS Medlem
                        • januari 2003
                        • 638

                        #12
                        Tycker dock att särskilt hanen på min bild inte är helt lik en vanlig zebraciklid i formen, den känns liksom rundare, och den hade rejält långa fenspetsar, har aldrig sett en vanlig zebra med så'na fenor.

                        Några fler bilder på paret jag hade för några år se'n, är tämligen säker på att de jag har nu är samma sort.
                        Bifogade filer
                        MVH Micke

                        "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          #13
                          Jag kallar alltså alla Amatitlania för zebraciklider nu och firrarna på bilderna är Amatitlania från Rio Danli dvs de som kallas HRP. Läs förövrigt beskrivningen av släktet i artregistret.
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • Micke_A
                            NCS Medlem
                            • januari 2003
                            • 638

                            #14
                            Ok Tack Ola. Får döpa om mina bilder då. Fina är de hur som helst.

                            Hur vanlig är siquia i handeln?
                            MVH Micke

                            "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              Användare
                              • april 2002
                              • 14633

                              #15
                              De är rätt ovanliga. De från Lake Xiloa har viss spridning men härstammar nog från mig (ursprungligen Topi L). Men de flesta vildfångade "zebraciklider" som når oss borde vara A. siquia och frågan är om A. nigrofasciata är mer ovanlig. Vad "vanliga" zebraciklider är går nog inte säga i dagsläget.
                              Med vänliga hälsningar

                              Ola

                              Kommentar

                              Arbetssätt...