Ta hand om synspilum ciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mikoto
    NCS Medlem
    • mars 2014
    • 314

    Ta hand om synspilum ciklider

    På föreningen har vi haft ett par synspilum ciklider eller Paraneetroplus synspilus / Paratheraps melanurus som vi nu haft i... Sju år? Möjligtvis ännu längre, de fanns när jag började iaf. De gick förr i ett 400 liters kar men går numera i ett 720(200,60,60).

    Men jag är inte helt säker på vad man ska göra med de. De lever och är tjocka och glada men är överlag ganska slöa fiskar, något nyfikna men annars står de mest still. Den enda gången detta ändrats är den gången vi försökte hålla de med Oscar ciklider, ge jaga de upp i ett hörn och slogs med så att hela golvet blev dyngsurt.

    Vi har aldrig haft någon lek vad jag märkt(det är en hona och hane som håller ihop) även om de någon gång ibland piffat upp färgerna och verkar vara på gång.

    Jag undrar om någon har tips på hur man får de att trivas, om det finns något jag kan missat. För bli av med de verkar vi inte bli utan vi får fixa så de har det bättre istället :-)

    Jag blev mest inspirerad av youtube kanalen som tipsades om i detta forumet och hans fina filmer av dessa fiskar. Tex den här:



    Blir de piggare tro om de får fler kamrater att simma med? Eller bör de fortsätta vara för sig själva?

    De lever tillsammans med en ganska brokig grupp fiskar som de inte visar några tecken på att misstrivas med. En black ghost knivfisk(som bara syns när man matar, bor i ett rör annars), en zebraciklid hane och någon för mig okänd ciklid hona den vaktar upp. Samt fem Distichodus fiskar(Monster! Vill någon ha sådana här skicka gärna ett pm!)

    Karet är något spartanskt inrett med lite rotbitar, lite sten och antagligen för lite fin sand. Mer sand ska nog hällas i ganska snart.

    Karet i sig har en filtermatta med en Boyu GX4P pump som driver den. Detta ger rätt bra sprätt på vattnet. Lyset är två lysdioder på 15W styck. Jag ska försöka fota eländet snart med, har inga bilder. En värmare sitter i också som ger ungefär 26 grader i vattnet.

    Växter finns inga för det går inte ha med Distichodusarna, de äter tom anubias rotstockarna. Får man bort de så går det nog åtgärda...

    Klicka på bilden för större version

Namn: Paratheraps melanurus.JPG
Visningar: 1
Storlek: 190,7 KB
ID: 700539

    Någon som har något tips att ge på hur dessa vill ha det?
  • Pabbe
    NCS Medlem
    • september 2006
    • 1805

    #2
    Gamla fiskar har en tendens att dra ner på tempot. Är det på en arbetsplats karet står? Funderar på om någon är ansvarig för skötsel och vattenbyten? Kanske de behöver lite friskt vatten. Och visst kan medinnevånare påverka humöret. Vad är det för lysdioder på 15 w? Ibland kan ljus göra fiskar lite mer alerta.

    Om du med kamrater menar fler synspilor, så är det inte att rekommendera när detta är ett sammansvetsat par. Blir nog som med påfåglarna. Men lite andra mellanstora centralamerikaner.

    Växter och synspilor är också knepigt. Jag var borta en vecka. När jag kom hem fanns varken växterna eller dess rötter kvar.

    Annars verkar de ju trivas som du säger.

    Kommentar

    • Kawasa
      Användare
      • september 2012
      • 840

      #3
      Hej där, jag håller med Pabbes tidigare input, växer betraktar dom som mat och fler synspilor skulle säkert bara skapa mer bråk än bättre stämning.

      Vattenbyten brukar pigga upp! Vilken mat matar du firrarna med? Den på bilden såg lite grå ut, kan vara blixten på kameran förstås, sen så måste jag hålla med Pabbe angående belysningen också, dämpad belysning brukade hålla mina två ganska lugna. Det blev alltid mer fart när jag drog på båda lysrören av någon anledning.

      Kul att youtube länken inspirerade dig! Centralare är väldigt intressanta ciklider
      Senast redigerad av Kawasa; 05 mars 2015, 16:51.
      Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

      Kommentar

      • mikoto
        NCS Medlem
        • mars 2014
        • 314

        #4
        Pabbe: Nej, det är ingen arbetsplats. Det är Skövde akvarieförenings akvarielokal den står på, det är jag mest och en till medlem som sköter det här karet :-) Vi brukar byta en 50-60% en gång var eller varannan vecka.

        Lysdioderna är två stycken multichip, de är egentligen på 30W men jag matar de bara med 15W. Så de är som två spotlights på 6500K. Men effekten på foton är mycket mer dramatisk än i verkligheten, det är ett medelstarkt ljus i större delen av akvariet.

        Inga mer synspilor låter bra. Men någon annan CA ciklid kunde varit kul. Och jo, de äter ju gärna växter. Innan disticodusarna fanns(grrr) så hade jag deras kar som en fristad för anubias plantor. Jag satte i mängder med skadade småplantor som fick växa upp i lugn och ro och ge vackra inslag. Men sedan kom de afrikanska mördarmaskinerna och gjorde slut på den glädjen...

        Kawasa: Vi matar med diverse ciklidpelets och färska växter. De får några dl växter varje måndag att kalasa på, fast det är mest disticodus fiskarna som äter av de. Synspilorna tar mest de trevligaste bitarna. Fisken är medelfärgstark. Men fotot där är väldigt blekt. Akvariet står otroligt dumt och har ett annat kar mitt emot på ett avstånd på ca 60 cm så det blir otroligt mycket reflexer när man försöker fota. Så en stark blixt gör det lite lättare men fiskarna ser bleka ut.

        Här är två bedrövliga bilder jag tog nu efter jobbet. Ta vettiga bilder på de här djuren blir nog en häftig utmaning...

        Lite fiskar i en sned eländig vinkel, samt lite överblick:
        Klicka på bilden för större version

Namn: Fiskar.JPG
Visningar: 1
Storlek: 187,2 KB
ID: 692363

        Överblick, kraftigt beskuren nedan då jag fick ta bilden ståendes bakom en akvarieställning, det bortskurna är aluminiumram mest och smutsigt glas :-)
        Klicka på bilden för större version

Namn: Överblick.JPG
Visningar: 1
Storlek: 69,8 KB
ID: 692364

        Kommentar

        • Kawasa
          Användare
          • september 2012
          • 840

          #5
          Nice jag körde mycket med Hikari ciklid pellets, här är en bild på mina två jag hade

          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2056.jpg
Visningar: 1
Storlek: 56,8 KB
ID: 692365
          Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

          Kommentar

          • mikoto
            NCS Medlem
            • mars 2014
            • 314

            #6
            Det var lite mer färg på de! Hanen är ganska blek ja, han ser lite uttvättad ut. Men eftersom jag är en tävlingsmänniska måste jag säga att hans pannbula är värre än din gamla ;-)

            Jag har tagit lite fler bilder på fiskarna. Honan har betydligt starkare färger än hanen men det är svårt att få till skillnaden på bilder, trots ivrigt redigerande för att korrigera färgerna efter kamerans blixt.

            Klicka på bilden för större version

Namn: Synspilum hane.JPG
Visningar: 1
Storlek: 194,9 KB
ID: 692413

            Här är en betydligt roligare bild på hanen. Blek men ganska from och nyfiken fisk annars, framme mycket mer än honan.

            Klicka på bilden för större version

Namn: Synspilum hona.JPG
Visningar: 1
Storlek: 149,2 KB
ID: 692414

            Här är en ganska dåligt fokuserad bild på honan, hon håller sig mest i akvariets bakgrund.

            Klicka på bilden för större version

Namn: Slagsmål.JPG
Visningar: 1
Storlek: 98,7 KB
ID: 692412

            Här simma hon lite för nära zebraciklidens område dock, detta tolererades givetvis inte av honom som körde iväg henne strax efter bilden.

            Klicka på bilden för större version

Namn: Okänd ciklid med beskådare.JPG
Visningar: 1
Storlek: 182,4 KB
ID: 692411

            Zebracikliden uppvaktar den här honan som är av en sort som jag inte kan, någon som ser vad det är för fisk? Hon hade en hane först med men den slog zebra ihjäl... Notera även i bakgrunden hur marodörerna som sitter och fördärvar CA biotop bilden med sitt evinnerliga gloende! Arrgh!

            Jag har börjat hälla i mer sand till fiskarna nu iaf. Ska försöka inreda om lite mer med fler rötter, mer runda stenar och försöka få allt lite bättre.

            Kommentar

            • Kawasa
              Användare
              • september 2012
              • 840

              #7
              Nice! Har dina synspilum aldrig försökt para sig? Vad håller ditt kar för temperatur?

              Nämen se där! Verkar som att du kan komma att få hybrid yngel av zebra ciklid och Cryptoheros sajica de står varandra rätt nära och kan lätt korsa sig.

              Här nedan är en lite filmsnutt som visar Cryptoheros sajica

              Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

              Kommentar

              • mikoto
                NCS Medlem
                • mars 2014
                • 314

                #8
                Nej, synspilorna håller sig mest som kompisar verkar det som. Göran Åstebro har någon gång sagt att honan iaf har varit på riktigt lekhumör och då fått betydligt intensivare färger men annars så märks det inget direkt. Akvariet håller ungefär 25 grader. Det har en värmare i för att att hålla temperaturen.

                Jaså de kan korsa sig! Tack för identifieringen. Honan är dock i princip helt ovetandes om att hon kan göra något annat än att simma och äta, svara på zebrans uppvaktande har hon aldrig gjort.

                Kommentar

                • JockeB
                  Användare
                  • maj 2004
                  • 2964

                  #9
                  Som sagts tidigare, mycket som kan spela in! Ålder, vane saker, andra fisk I karet mm mm. Vill du ha lek, skulle jag prova något sånt här: Ta bort tex zebra cikliderna, (eller några andra invånare, som gör att dom kan få mera lekrum att välja på) Möblera om I karet, prova att köra utan värmare en period (om det sänker tempen nån eller några grader) Öka eller minska vattenbytena under en period) Dra ner eller öka matningen under en period, allt beroende på vilken frikvens ni har nu! gör så I nån månad eller 2, dra sen igång som vanligt igen.
                  Mvh Jocke
                  Centralamerikanska Ciklider!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...