Thorichthys

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DavidR
    Användare
    • januari 2014
    • 75

    Thorichthys

    Har ju funderat fram och tillbaka vad som skulle vara lämpligt i mitt akvarie och fick ett tips i en tråd i SA om Thorichthys. Och där finns ju absolut fina fiskar som skulle kunna passa. Både den vanliga eldbuken, men även t ex aureus.

    Det är ett nystartat 325 l, 130x50x50 där det går nån liten ancistrus och några pansarmalar, bakgrunden stjäl en del plats så jag skulle tro att djupet är snarare 40 cm.

    Bör man ha Thorichthys som enda ciklid eller kan man ha fler, t ex nån cryptoheros. Vad bör jag börja med? Ska man börja med 4-5 eldbuk. Om det sen blir ett par, behöver jag då plocka bort de övriga och endast behålla paret.
    Senast redigerad av DavidR; 19 januari 2014, 17:27.
  • DavidR
    Användare
    • januari 2014
    • 75

    #2
    Om jag svarar lite själv så kanske det är vettigast med bara en sorts ciklid i detta akvarium, eller? Vad ska jag mer ha i så fall. Har sett en del rekommendera svärdbärare men jag är inte jätteglad för dem. Vad kan annars passa?

    Sen är ju frågan om man ska titta på Thorichthys eller cryptoheros, vad talar för eller emot?

    Kommentar

    • Bosse G
      NCS Medlem
      • november 2013
      • 235

      #3
      Ett gäng Nematobrycon Palmeri (Kejsartetra) är aldrig fel.

      Kommentar

      • Banderad
        Användare
        • februari 2006
        • 3479

        #4
        Har du tittat på vildformerna av svärdbärare? Kika lite i denna tråd: http://www.ciklid.org/forum/showthre...4rare+vildform

        Det finns många snygga Thorichthys, men även flera Cryptoherosar som är grymma. Så det är mer än smaksak. Börja med 7-8 ungdjur, så kan du få några lekpar i det karet. Jag tycker nog att du bör satsa på en ciklidart, det brukar bli mest intressant i ett kar av den storleken. Kika även på Archocentrus multispinosus ,

        /Jocke

        Kommentar

        • DavidR
          Användare
          • januari 2014
          • 75

          #5
          Får kanske ge svärdbärarna en chans, såg även att limia rekommenderas också. Får kolla in de också. Tror nog det kommer bli nån Thorichthys. Fler tips på vad som kan passa till tas gärna ihop.

          Kommentar

          • fragster
            Användare
            • januari 2013
            • 85

            #6
            Jag kör 2 par vuxna eldbukar med ett gäng sajica ungfisk i ett 528. Några scalarer och drygt 10 Liberty molly (poecilia salvatoris).
            Funkar bra än så länge. Dessa mollys är ganska kaxiga, snäppet tuffare än svärdbärarna tror jag vilket känns bra när cikliderna börjar bli lite större.

            Min oro för framtiden gäller mer om det blir struligt när sajicorna växer på sig och kanske börjar para ut sig...

            Kommentar

            • JockeB
              Användare
              • maj 2004
              • 2964

              #7
              Ingen som kör nått mera exotiskt än Meeki i detta släkte? Finns ju lite o välja på, som är riktigt snygga Och som funkar bra med både det ena och andra ?
              Mvh Jocke
              Centralamerikanska Ciklider!

              Kommentar

              Arbetssätt...