Återfall

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Skitjeepen
    NCS Medlem
    • december 2013
    • 156

    Återfall

    Goddagens

    Jag heter Jonas Andersson och har fått ett återfall in i ciklid-världen igen.
    Efter att haft akvarium i stort sett sedan jag föddes 1973 (Farsans burkar) fram tills att jag fick barn på slutet
    av 90-talet är det alltså dax igen.
    Men det har säkert hänt en hel del vad jag kan se, inte alls lika mycket Zooaffärer som för.
    Den enda jag hittat var väl Akvarielagret i Bromma som är sig likt.
    Nåväl jag hade iallafall tänkt mig att starta upp ett ciklidkar under julledigheten.
    Har köpt 1st Aquastabil 160x55x60 som jag börjar med (är rädd att det inte kommer sluta där, har aldrig lyckats att
    ha bara ett akvarium förut och det lär väl bli likadant nu).
    Men jag behöver lite tips av er som är inne i svängen. Vem i Stockholm odlar CA/SA-ciklider?
    Jag köper gärna mindre fiskar men fler av varje sort så att jag kan dra upp dem själv och para ut dom.
    Inga jättar typ Dovi eller liknande då burken är allt för liten för dessa.
    Är öppen för förslag på fisk.

    Tack på förhand
    Jonas
  • salmberg
    NCS Medlem
    • oktober 2007
    • 830

    #2
    Välkommen hit Jonas. Vi hjälper dig gärna med fiskval och tipps på butiker på denna del av forumet. Men vi får inte annonsera på denna del av forumet. Finns en forumsdel där man kan lägga in annonser tex under köpes,säljes mm.

    Med vänlig hälsning, Rickard

    Kommentar

    • Skitjeepen
      NCS Medlem
      • december 2013
      • 156

      #3
      Tack Salmberg det låter toppen.
      Ska börja fixa med burken på juldagen, sen får jag väl börja lägga upp lite bilder på resans gång.

      Kommentar

      • Joakim Birgersson
        Användare
        • augusti 2013
        • 202

        #4
        Hej Jonas och välkommen hit. Jag gick igenom en liknande återfalls process för några månader sedan. Här finns mer info
        Låt mig börja med att tacka för en mycket trevlig och informativ hemsida med forum. Jag har tillbringat många timmar här, plöjt igenom både forum och artregister med god behållning. Snabb presentation av mig själv. Jag är mitt i livet med ett antal akvariekarriärer bakom mig. Började på 70-talet med galvade stålprofilsakvarie

        och jag kan bekräfta att det hänt mycket med akvariehobbyn "sen sist". En hel del har hänt på det tekniska området med bakgrunder, filter med mera. Ännu mer har denna typ av forum hjälpt hobbyn. Här finns hur mycket kompetens som helst. Välkommen tillbaka till en härlig hobby!
        720 l. Malawi mbuna
        720 l. Tanganyika
        112 l. Yngel och karantän

        Kommentar

        • Skitjeepen
          NCS Medlem
          • december 2013
          • 156

          #5
          Tusen tack Joakim, jo jag börjar förstå att det hänt en del.
          Fast det känns kul för fiskarna är ju desamma som innan med några nyare inslag.
          Snyggt akvarium du satt upp. Modulerna har det ju helt klart hänt en del med gillar verkligen RockZolid.
          Själv skall jag bege mig ner i källaren å leta rötter. Sparade några sen sist, lär väl få dränka dom ordentligt är jag rädd.
          Dom har legat torra i drygt 10 år.

          Kommentar

          • Kawasa
            Användare
            • september 2012
            • 840

            #6
            Kul att du hittade tillbaks till hobbyn! Jag fick mitt återfall i mitten av 90'talet och det har hållit i sig än så länge Har nu planer på att skaffa större akvarium men förhandlingarna med frugan är hårda lol!
            Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

            Kommentar

            • Skitjeepen
              NCS Medlem
              • december 2013
              • 156

              #7
              Nu är burken på plats. Dax att fixa den roliga biten.
              Inredningen och bakgrundsfixardag.
              så först tvätta rötter.
              Bifogade filer

              Kommentar

              • FrePGun
                Användare
                • mars 2009
                • 2410

                #8
                Skit snyggt akvarium! Blir nog kanon fint med besättning!

                Kommentar

                • Skitjeepen
                  NCS Medlem
                  • december 2013
                  • 156

                  #9
                  Vattenvärdena bra, blir lite rotfix idag. Ligger några å flyter både i karet och i baljor.
                  nu hoppas jag bara att nån svarar på annonsen under köpes så man får tag på lite fisk.
                  Bifogade filer

                  Kommentar

                  • Skitjeepen
                    NCS Medlem
                    • december 2013
                    • 156

                    #10
                    Nu är alla rötter förankrade så det bli till att vänta på att dom ska sjunka så man kan placera dom rätt.
                    de rengjorda Eklöven är på plats.
                    Bifogade filer

                    Kommentar

                    • Skitjeepen
                      NCS Medlem
                      • december 2013
                      • 156

                      #11
                      Första fiskarna i karet.
                      blev 1par Hypsophrys nematopus samt 1 par Cryptoheros panamensis .

                      Kommentar

                      Arbetssätt...