Snygga sebraciklider?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    Snygga sebraciklider?

    För många år sen så minns jag att de flesta sebraciklider i affärerna oftast var lite grådaskiga med svaga brutna ränder. många honor hade väldig lite orange.Nu har jag i flera affärer sett mycket snygga sebraciklider, ljusa med hela kolsvarta band, honor mede orange och grönt.
    Vad beror detta på ?. Är det helt enkelt så att marknaden fylls med fiskar från ett fåtal proffsodlare som urvalsodlat avelsfisken ?.
    Förr i tiden bar ju var och varannan akvarist sebror till butiken och fick nån foderburk för besväret.
    Är det någon annan som uppmärksammat detta, väldigt kul är det i vart fall
  • Kawasa
    Användare
    • september 2012
    • 840

    #2
    Stämmer bra det Håkan! Jag minns dom grådaskiga sebrorna från förr, jag hade själv dessa på den tiden, nu för tiden så ser dom generellt mycket finare ut, hannarna med markanta zebra ränder med en nästintill vit kropp, honorna med mycket orange i buken och med mycket turkos på fenorna. Har inte en aning om hur det kommer sig, avel med de finaste exemplaren eller andra fångstplatser, fast det sistnämnda tror jag nog inte ens själv på.

    Förr i tiden: http://www.tropicarium.se/index.php?id=423

    Nu för tiden:

    Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Och hur ser vildfångade ut?
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • {_AquA_}
        Användare
        • februari 2013
        • 1299

        #4
        Sist jag hade sebra ciklider så såg de ut som dessa i videon ... Beror nog på från vem man köper och vem leverantören är... Brukade korsa dem med elfenbensciklider och då fick man ännu ljusare sebra
        // Nasser H

        Följ mina projekt:

        Tråd 1:
        https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
        Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

        Finns mer gott på följande sida!
        Min Zoon:
        http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

        Kommentar

        • HåkanM
          NCS Medlem
          • november 2005
          • 1294

          #5
          Ingen som känner någon "proffsodlare" av sebraciklider ?,, vore kul att veta hur de odlar???

          Kommentar

          • Big_Sal
            Användare
            • maj 2010
            • 315

            #6
            jag köpte själv rätt så tråkiga sebror för att de skulle hålla mina gephyrum ifrån att ta död på varandra. Såklart fick de yngel och överlevarna växte snabbt om föräldrarna och är idag riktigt snygga! har tre par plus en extra hane idag av topp-klass. Min teori är alltså helt enkelt att de tråkiga växte nog upp för tätt i kasst vatten och/eller kass föda. Om man "odlar" dem i stora sällskapskar så bara de starka klarar sig så blir de finare. Färre men finare, men å andra sidan, jäkligt svåra att bli av med så kanske inte gör nåt att de blir färre

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              Ursprungligen postat av DaRe
              Och hur ser vildfångade ut?
              De är svart-och-vitrandiga endast när de vårdar yngel. När de parar ut beror det lite på population - en del är tydligen kolsvarta. Mina siquia (vilket "vanliga" zebror mycket väl kan vara också) är brunaktiga med svaga ränder honorna "neonblå" fenor och koppar på sidorna. Det bruna bleknar om de inte står och visar upp sig och ser då ut så här http://www.ciklid.org/artregister/ar...rt.php?ID=1722 Hanarna lite åt det yngelvårdande utseendet med visst rött i stjärten. När de har parat ut får de ränder men mellan kan de gå i svagt gult till oliv. När de vårdar yngel är de som sagt svart-och-vitrandiga "utan" koppar och blått (kraftigt nedtonat) och då menar jag kolsvart och kritvit. det är tydligt att detta är en signal som säger åt alla att hålla sig borta. Min nicaraguensehane på 20 cm flyttar håller sig undan en 3cm hona med denna teckning.

              Denna beskrivning är för de typiska färgerna och som sagt det finns variationer på detta men kom ihåg att nyligen fanns det bara en art, nu finns det fyra beskrivna och en obeskriven (HRP). Gamla zebror tenderar till att alltid vara en blek kopia av yngelvårdande. I akvarium tror jag att det sker urval för de som alltid har yngelvårdsfärgen påslagen (de vinner slagsmål) med resultatet att de blir bleka grådaskiga firrar. De andra färgsättningerna har ingen fördel i akvariet (De vinner inga slagsmål med dem) och försvinner.
              Senast redigerad av Ola Svensson; 04 november 2013, 10:55.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • Banderad
                Användare
                • februari 2006
                • 3479

                #8
                Jag fick tag på några snygga HRP nere i Danmark när jag och några medlemmar till var nere och besökte Unimati för en dryg vecka sedan. Fångstplatsen är Rio Monga, och de ger både platinavarianten (fritt översatt från danska) och vanliga HRP. Jag köpte 5 st sebrafärgade, och 5 st "platin." Ett par har faktiskt redan lekt.

                /Jocke

                Kommentar

                • RobinH
                  Användare
                  • augusti 2008
                  • 2150

                  #9
                  Ursprungligen postat av Banderad
                  Jag fick tag på några snygga HRP nere i Danmark när jag och några medlemmar till var nere och besökte Unimati för en dryg vecka sedan. Fångstplatsen är Rio Monga, och de ger både platinavarianten (fritt översatt från danska) och vanliga HRP. Jag köpte 5 st sebrafärgade, och 5 st "platin." Ett par har faktiskt redan lekt.

                  /Jocke
                  Kul Jocke med fångstplats på HRP, men platin-varianten härstammar väl inte från rio monga!?
                  CA

                  Kommentar

                  • Ove Planstedt
                    NCS Medlem
                    • maj 2006
                    • 1816

                    #10
                    Ursprungligen postat av Banderad
                    Jag fick tag på några snygga HRP nere i Danmark när jag och några medlemmar till var nere och besökte Unimati för en dryg vecka sedan. Fångstplatsen är Rio Monga, och de ger både platinavarianten (fritt översatt från danska) och vanliga HRP. Jag köpte 5 st sebrafärgade, och 5 st "platin." Ett par har faktiskt redan lekt.

                    /Jocke
                    Bilder

                    Kommentar

                    • Banderad
                      Användare
                      • februari 2006
                      • 3479

                      #11
                      Ska finnas där, de kommer från Jeff Rapps. Ska försöka med det framöver Ove.

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #12
                        Ursprungligen postat av Banderad
                        Jag fick tag på några snygga HRP nere i Danmark när jag och några medlemmar till var nere och besökte Unimati för en dryg vecka sedan. Fångstplatsen är Rio Monga, och de ger både platinavarianten (fritt översatt från danska) och vanliga HRP. Jag köpte 5 st sebrafärgade, och 5 st "platin." Ett par har faktiskt redan lekt.

                        /Jocke
                        Som jag förstår det är det inte en HRP utan en Amatitlania siquia utifrån Schmitter-Soto 2007. HRP bör väl bara användas för den obeskrivna arten endemisk i Rio Danli dvs. den kan inte ha någon annan fångstplats åtminstone inte innan den beskrivits?

                        Någon fick för sig att kalla HRP för siquia vilket troligen har orsakat massor av strul Den kan lika väl vara en A. nigrofasciata om den inte är en egen art.
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • Banderad
                          Användare
                          • februari 2006
                          • 3479

                          #13
                          Snårigt, det här med sebradjungeln. Jag ska posta bilder. De liknar HRP, men kan nog vara något annat som du skriver. De är köpta som HRP i alla fall.

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 14633

                            #14
                            Ursprungligen postat av Banderad
                            Snårigt, det här med sebradjungeln. Jag ska posta bilder. De liknar HRP, men kan nog vara något annat som du skriver. De är köpta som HRP i alla fall.
                            Ria Danli ligger mellan utbredningsområdet för nigrofascata och siqua medan Rio Monga verkar ligga inom utbredningsområdet för siqua. När jag skriver mellan och verkar utgår jag från de fångstlokaler som finns i Schmitter-Soto och extrapolerar.

                            Jag har ingen aning om den här personen kan sina saker, men han anser att det är två olika firrar http://www.borstein.info/profiles/central/archhrp.html

                            Edit:

                            Hmm, jag antar att detta är det mest informativa uttalandet på nätet:


                            "OK, HRP are currently being discribed using wild specimens collected by Rusty Wessel who introduced the Danli race into the hobby about 12 years ago. The Rio Mongo race was introduced by me and several others from a collection trip made 5 years ago. These two fish should not be crossed as they may or may not be the same species, Amatitlantia should be used as the genus, A. siquia comes from the same region and farther south into Nicaragua. It can look similar to HRP, but has a more convict shaped body, I have several races of A. siquia I collected in eastern Honduras that have blue gills and red fins. We collected an A. siquia type fish with purple gills plates plates and red fins last year in La Moskito, but did not manage to get any back alive, maybe this year. Dr Mitch Tolber is giving a talk on his research on Cryptoheros and Amatitlantia at the ACA in July, should be every interesting. Ken"
                            Senast redigerad av Ola Svensson; 05 november 2013, 10:56.
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • Banderad
                              Användare
                              • februari 2006
                              • 3479

                              #15
                              Frågan är då om man ska kalla den endast för Amatitlania sp. "Rio Monga" eller Amatitlania siquia "Rio Monga" då. Som sagt, lite snårigt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...