Mindre Mellanamerika, 420L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elinjani
    Användare
    • mars 2009
    • 45

    Mindre Mellanamerika, 420L

    Funderat på om man skulle kunna ha tre mindre grupper av någon av nedanstående fiskar. Vilka hade ni valt och vilka tror ni passar bäst ihop?

    Eldbuk
    Multispinosa
    Centrachus
    Mojarra, Topazciklid
    Något annat förslag?

    Tanken är att det ska bli någorlunda lugnt och gärna lek. Samt intressant beteende.
  • Kawasa
    Användare
    • september 2012
    • 840

    #2
    I början av 90'talet så hade jag både Cryptoheros myrnae och Archocentrus multispinosus i en 375 liters balja och det funkade jättebra! Båda arterna lekte och visade ett sevärt beteende, släng in ett gäng naturligt färgade svärdbärare och någon sorts större tetror så kommer du att ha ett fint akvarium tycker jag
    Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Den mixen Kawasa säger blev jag själv sugen på.

      Du har ocksp dessa som är smått obeskrivligt snygga när de växer upp:
      affinis
      Thorichthys aureus
      Thorichthys callolepis
      Thorichthys ellioti
      Thorichthys helleri
      Thorichthys meekii (eldbuk)
      Thorichthys pasionis
      Thorichthys socolofi
      Thorichthys sp. "mixteco" , gold
      Thorichthys sp. "mixteco" , blue
      Thorichthys sp. "mixteco" , green

      Jag skulle nog bara ta en från Thorichthys släktet dock, men enormt vackra är de alla.
      En av dessa med de två som Kawasa nämner går nog bra det också i ett så pass stort akvarium, allt hänger på inredningen.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • salmberg
        NCS Medlem
        • oktober 2007
        • 830

        #4
        Centrachus är ganska svåra att få tag på. Men om du kan få tag på de så hade jag kört de tillsammans med Nickaraguensis. Centrachus är kanske inte de snyggaste men de har mycket som väger upp.. Har själv haft denna kombo.

        Kommentar

        • elinjani
          Användare
          • mars 2009
          • 45

          #5
          Tack för alla svar!

          Jag fastnade också för Kawasas setup dvs
          Cryptoheros myrnae med Archocentrus Multispinosa. Plus svärdbärare vid ytan och ett gäng tetror.

          Lite följdfrågor:
          Hur många av varje tror ni på?

          Större tetror... Buenos Aires tetror är väl rätt lugna av sig? Inte så snygga kanske... Kejsartetror norpar väl gärna yngel? Diamanttetror? Svårare val...

          Jag skulle gärna också vilja ha en Thorichthys, men det blir nog för mycket....
          Senast redigerad av elinjani; 13 oktober 2013, 12:11.

          Kommentar

          • Kawasa
            Användare
            • september 2012
            • 840

            #6
            Hej Elin, det var en setup som fungerade rätt bra faktiskt, när det gäller antal baserat på storleken på ditt akvarium så tror jag att minst 2 honor samt en hanne av varje ciklid kommer att fungera utan problem. Sorgmanteltetror och Kejsartetror skulle nog funka utan problem, en av mina favoriter är Rödmunstetror som inte är så stora men jättefin stimfisk. Både Cryptoheros myrnae och Archocentrus multispinosus hade flera lyckade lekar i akvariet, och jag känner mig ganska glad över att inte alla yngel överlevde, så om du inte är ute efter att odla så är det inget att oroa sig för, båda arter är duktiga föräldrar, Cryptoheros var strået vassare vill jag minnas. Glöm inte att inreda med lite driftwood, stenar och växter, jag tror jag ser ditt akvarium framför mig nu

            En sista sak bara, ifall du aldrig har ägt någon från Thorichthys arterna så vill jag bara passa på att rekommendera Thorichthys ellioti som är en av de finaste mellanstora centralare som finns, kanske inte i samma kar som denna men absolut ett måste någon gång
            Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

            Kommentar

            • elinjani
              Användare
              • mars 2009
              • 45

              #7
              Ursprungligen postat av Kawasa
              Hej Elin, det var en setup som fungerade rätt bra faktiskt, när det gäller antal baserat på storleken på ditt akvarium så tror jag att minst 2 honor samt en hanne av varje ciklid kommer att fungera utan problem. Sorgmanteltetror och Kejsartetror skulle nog funka utan problem, en av mina favoriter är Rödmunstetror som inte är så stora men jättefin stimfisk. Både Cryptoheros myrnae och Archocentrus multispinosus hade flera lyckade lekar i akvariet, och jag känner mig ganska glad över att inte alla yngel överlevde, så om du inte är ute efter att odla så är det inget att oroa sig för, båda arter är duktiga föräldrar, Cryptoheros var strået vassare vill jag minnas. Glöm inte att inreda med lite driftwood, stenar och växter, jag tror jag ser ditt akvarium framför mig nu

              En sista sak bara, ifall du aldrig har ägt någon från Thorichthys arterna så vill jag bara passa på att rekommendera Thorichthys ellioti som är en av de finaste mellanstora centralare som finns, kanske inte i samma kar som denna men absolut ett måste någon gång
              Tänkvärd setup:
              1+2 Archocentrus multispinosus
              1+2 Cryptoheros myrnae
              5-7 Svärdbärare
              20 tetror

              Vad tror ni?

              Rödmunstetror är fina och de enda tetror jag känner till som stimmar fint! Enda nackdelen är att de är lite svårodlade....

              Kommentar

              • Banderad
                Användare
                • februari 2006
                • 3479

                #8
                Jag hade satsat på fler levandefödare och inga tetror, men det är mest för biotoptankens skull. Sedan är tetror snabbsimmare som ofta snabbt käkar upp ciklidernas yngel. Ciklidkombinationen blir nog bra, hur stort kar har du?

                Kommentar

                • elinjani
                  Användare
                  • mars 2009
                  • 45

                  #9
                  420liter

                  Kommentar

                  • Banderad
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 3479

                    #10
                    Nu såg jag trådnamnet...

                    Kommentar

                    • elinjani
                      Användare
                      • mars 2009
                      • 45

                      #11
                      Det får nog bli Buenos Aires tetror då jag inte tänkt ha växter...

                      Kommentar

                      Arbetssätt...