Vattenbyte = lek

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kawasa
    Användare
    • september 2012
    • 840

    Vattenbyte = lek

    Efter vattenbytet i helgen så har samtliga i karet börjat spänna upp sig och putsa stenar och gräva gropar, bl.a. dessa två vilket jag finner lite lustigt


    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0701.jpg
Visningar: 1
Storlek: 47,9 KB
ID: 698982Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0700.jpg
Visningar: 1
Storlek: 49,6 KB
ID: 698983Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0699.jpg
Visningar: 1
Storlek: 46,5 KB
ID: 698984Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0703.jpg
Visningar: 1
Storlek: 39,2 KB
ID: 698985
    Be careful when speaking. You create the world around you with your words.
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Snyggingar
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • mbitton
      Användare
      • februari 2013
      • 223

      #3
      Snyggt! O himla läcker belysning också! Samma sak hände med en utav mina orange head tapajós efter jag gjorde ett vattenbyte. Upptäckte morgonen därefter att den ena hade grävt en mega grop under en rot. Fasiken, jag som hade fyllt på med kritvit sand! Nu är en stor del uppblandad med jula sanden.. fast det är roligt att se hur den jagar bort andra firrar, för att sen ligga o trycka i gropen. Vart lite förbryllad över detta då jag inte visste att det kunde röra sig om en förberedelse av lek
      600 + 120 lliter Tanganyika

      Kommentar

      • Kawasa
        Användare
        • september 2012
        • 840

        #4
        Tack fast jag är personligen inte nöjd med belysningen, tänkte byta och bara köra ett rör på 36W av denna sort: http://www.arcadia-aquatic.com/freshwater-lamp-t8-t5/ ska finnas hos akvarielagret. Det är av samma sort Lee Nuttall brukar ha i sina fantastiskt fina kar. Här kommer lite fler bilder på det tokiga brudparet, OBS! Varning, bilderna är tagna med mobilen, ingen systemkamera

        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0738.jpg
Visningar: 1
Storlek: 43,4 KB
ID: 686690
        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0740.jpg
Visningar: 1
Storlek: 43,5 KB
ID: 686691
        Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

        Kommentar

        • RobinH
          Användare
          • augusti 2008
          • 2150

          #5
          Har du ingen synspila hane eller "texas" hona i karet? då kan det oftast bli lite onaturliga uppvaktningar och lekar!
          CA

          Kommentar

          • mbitton
            Användare
            • februari 2013
            • 223

            #6
            Vart bra bilder ändå! Har vissligen inte sett helbild på ditt kar ännu, men du kanske inte har så mkt växter så en lysrör 36 w gör nog susen. Tänkte själv fimpa mina 2 halogen spotar och byta till en blandning av varm o kallvita dimmbara led spotlights ca 4 st, sen komplettera med en liten ledspotlight som ska ge ett mörk blå sken..
            600 + 120 lliter Tanganyika

            Kommentar

            • Kawasa
              Användare
              • september 2012
              • 840

              #7
              Ursprungligen postat av RobinH
              Har du ingen synspila hane eller "texas" hona i karet? då kan det oftast bli lite onaturliga uppvaktningar och lekar!
              Jag har ett par av synspila, fast jag har ingen Texas hona, det lustiga är att jag är ganska så säker på att brudparet är båda hannar.


              Ursprungligen postat av mbitton
              Vart bra bilder ändå! Har vissligen inte sett helbild på ditt kar ännu, men du kanske inte har så mkt växter så en lysrör 36 w gör nog susen. Tänkte själv fimpa mina 2 halogen spotar och byta till en blandning av varm o kallvita dimmbara led spotlights ca 4 st, sen komplettera med en liten ledspotlight som ska ge ett mörk blå sken..
              Tack, och ja det stämmer, jag kör karet utan växter, jag vet att växter livnär sig på "gödsel" från firrarna och skapar syre, men jag gillar karen med bara rötter stenar och finkorning sand. Ska bara se till att ändra belysningen och greja en mattsvart bakgrund istället för den blanksvarta, sen är jag nog nöjd.
              Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

              Kommentar

              • RobinH
                Användare
                • augusti 2008
                • 2150

                #8
                Ok tycker synspilan ser hur som en hona men jag kan ha fel! Har du inget foto på den andra synspilan?
                CA

                Kommentar

                • Kawasa
                  Användare
                  • september 2012
                  • 840

                  #9
                  Ursprungligen postat av RobinH
                  Ok tycker synspilan ser hur som en hona men jag kan ha fel! Har du inget foto på den andra synspilan?
                  Ska försöka få in en bild på den andra synspilan som jag misstänker är en hona, orsaken till att jag tror den andra är en hona är för att när jag köpte paret för lite mer än ett år sen, så var dom båda lika stora. Sen efter ett tag som jag haft dom så drog den ena iväg ordentligt storleksmässigt, växte sig större. Det plus att både Texas hannen och synspilan har en smal liten sak som sticker ut vid vid analöppningen. Honans äggläggnings rör brukar vara kraftigare hos båda arterna. Annars så ser dom väldigt lika ut svårt att se annan skillnad hos synspilan tycker jag
                  Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

                  Kommentar

                  • Jimmyottosson
                    Användare
                    • februari 2007
                    • 124

                    #10
                    Grymt snygga! Nu väntar man tills ens egna synspillum växer till sig...o Texas är ju bland de snyggaste i centralare!

                    Kommentar

                    • Banderad
                      Användare
                      • februari 2006
                      • 3479

                      #11
                      Har det blivit någon omaka lek?

                      /Jocke

                      Kommentar

                      • Kawasa
                        Användare
                        • september 2012
                        • 840

                        #12
                        Ursprungligen postat av Jimmyottosson
                        Grymt snygga! Nu väntar man tills ens egna synspillum växer till sig...o Texas är ju bland de snyggaste i centralare!
                        Tackar Mina synspilor var gråa och trista som små, det tog ett tag för dom att färga ut, men centralare är speciella

                        Ursprungligen postat av Banderad
                        Har det blivit någon omaka lek?

                        /Jocke
                        Näe, jag tror att synspilan förstod att det inte skulle funka, verkar förbannad på Texas hannen nu och jagar den över hela karet hehehe känner sig lurad kanske.
                        Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...