Relationsproblem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • roedkft
    Användare
    • juni 2010
    • 189

    Relationsproblem

    Har ett par Parachromis loisellei som inte kommer överens. Har försökt få till det med inredningen, att låta dem gå ensamma och med annan fisk men inget verkar funka nåt vidare. Honan överlever men framlider sina dagar bakom en rot och kommer bara fram när det vankas käk. Det är inte vanligt CA-kärleksgruff utan hanen siktar verkligen in sig som om han försöker ta kål på honan när hon visar sig. För några veckor sedan fick jag plocka ur honan som då var gråblek och fransig. Trodde knappt att hon skulle klara sig men nu är hon i god form igen (och terroriserar fiskarna i sin burk). Ska man ha nån förhoppning om att det går att lösa och vad göra? Eller ska man konstatera att de är inkompatibla och att skilsmässa är den bästa lösningen?
  • salmberg
    NCS Medlem
    • oktober 2007
    • 830

    #2
    Inte helt lätt nöt att knäcka. Har vid några tillfällen haft samma problem som dig. Dock aldrig med mitt loiselliepar. Det finns många faktorer som spelar in för att få det att fungera. Storlek på kar,sällskap mm. Har dom fungerat bra ihop tidigare? Är du helt säker på att du har båda könen? Du kanske kan prova att ta bort hanen ett tag för att sedan släppa ner honom till honan. Brukar gå bättre så. Hoppas det löser sig.

    Kommentar

    • roedkft
      Användare
      • juni 2010
      • 189

      #3
      Ursprungligen postat av salmberg
      Inte helt lätt nöt att knäcka.
      Nej, jag vet... Lutar åt att de får dela på sig men man kan hoppas in i det längsta

      Ja, det är helt säkert ett par. Burken är bara på 240 liter men 120 bred och med gott om gömställen och inredning så att de slipper se varandra hela tiden. Hanen är dock bara ca 15 cm och honan runt 10 cm. De har inte funkat hos mig under de månader jag har haft dem. Köpte dem i butik ur ett kar där det gick 6-7 st. Naturligtvis ville jag ha den största och mest elaka hanen vilket kanske inte var så smart. Men logik brukar inte vara inblandat för mig när jag ser nåt man vill ha i fiskväg Tanken när jag åkte dit var att köra en singelhane. När jag väl var där så försvann den tanken plötsligt...

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Vilka andra arter har du? Något som distraherar hannen från honan?
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • roedkft
          Användare
          • juni 2010
          • 189

          #5
          Sista varianten var med en ensam zebrahane. Funkade ett par dagar tills även han var konstant förpassad till ett liv bakom en sten. Innan det var det ett zebrapar. Men då var det tre fiskar som jagade honan... Fick även ett gäng platy från ett nedlagt akvarie. Funkade som targetfish i ett dygn ungefär. Sen var alla uppätna.

          Ska testa att släppa hanen till honan och inte tvärtom innan jag ger upp.

          Kommentar

          • Kawasa
            Användare
            • september 2012
            • 840

            #6
            Jobbigt, jag har ingen presonlig erfarenhet av just loisellei men har varit med om liknande situationer med andra ciklider tidigare. Det sistnämda tror jag kommer funka i början men är hannen så pass dominant och velat ha ihjäl honan så pass mycket tidigare så finns det stor chans att han tar över karet han släpps i efter några dagar.
            Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

            Kommentar

            • roedkft
              Användare
              • juni 2010
              • 189

              #7
              Provade att släppa honan till hanen efter att hon hade fått komma i god form igen + att jag samtidigt stoppade i ytterligare fisk för att sprida uppmärksamheten. Funkade ett dygn. Men förhoppningarna sprack. Nu är det som vanligt igen. Men det var värt ett försök iaf.

              Kommentar

              • Micke Jarhl
                Användare
                • april 2002
                • 2277

                #8
                Hej!
                Du ska alltid tabort problemet ur karet aldrig tvärtom låt han gå i annat kar 8-10v hjälper inte det så försök hitta en mellan vägg att sära dom på det viktiga är att de kan se varandra genom väggen. Håll isär minst 2mån funkar inte det heller är hanen nog körd psykiskt fel eller nåt...
                Micke Jarhl Med akvarium!

                Kommentar

                • roedkft
                  Användare
                  • juni 2010
                  • 189

                  #9
                  Ah, skrev visst fel... Enl. tips från salmberg så släppte jag i hanen till honan - inte tvärtom!

                  Kommentar

                  • Kenny89
                    Användare
                    • juni 2005
                    • 70

                    #10
                    Ursprungligen postat av roedkft
                    Har ett par Parachromis loisellei som inte kommer överens. Har försökt få till det med inredningen, att låta dem gå ensamma och med annan fisk men inget verkar funka nåt vidare. Honan överlever men framlider sina dagar bakom en rot och kommer bara fram när det vankas käk. Det är inte vanligt CA-kärleksgruff utan hanen siktar verkligen in sig som om han försöker ta kål på honan när hon visar sig. För några veckor sedan fick jag plocka ur honan som då var gråblek och fransig. Trodde knappt att hon skulle klara sig men nu är hon i god form igen (och terroriserar fiskarna i sin burk). Ska man ha nån förhoppning om att det går att lösa och vad göra? Eller ska man konstatera att de är inkompatibla och att skilsmässa är den bästa lösningen?
                    Om du har ett litet akvarium på 100 liter så delar du av det på mitten med en plexiglasskiva och placerar dem på varsin sida. Så ska du se att dom hittar varann. Har funkat för mig alla gånger
                    / Kenny

                    Kommentar

                    • Kawasa
                      Användare
                      • september 2012
                      • 840

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kenny89
                      Om du har ett litet akvarium på 100 liter så delar du av det på mitten med en plexiglasskiva och placerar dem på varsin sida. Så ska du se att dom hittar varann. Har funkat för mig alla gånger
                      Har sett ett antal filmer på youtube där andra akvarister kört med den metoden, har det funkat för dig och andra så skulle det kunna funka för roedkft också kanske. Jag har som tur är inte behövt använda mig av den metoden än.
                      Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #12
                        Har du testat att sätta en spegel framför akvariet? Akvariet är egentligen för litet vilket är huvudproblemet. En enkel lösning är att ha ett annat par som är så starkt att hanen måste ha honans hjälp för att hålla revir. Skulle de bråka tappar han reviret och kan inte terrorisera honan. Blir de sams kan de ta revir igen.
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • roedkft
                          Användare
                          • juni 2010
                          • 189

                          #13
                          Tack för många tips. Paret loisellei har dock separerat... Herrn bor kvar hos mig.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...