Ofrivilliga hybrider, igen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kawasa
    Användare
    • september 2012
    • 840

    Ofrivilliga hybrider, igen

    Nu så har det hänt igen I min sons akvarium han har i sitt rum så har en Sebrahanne parat sig med en Eldbukshona. Akvariet är på 250l och där simmar ett Sebraciklid par, en Eldbukshanne med två honor, lite malar och svärdbärare. Av någon outgrundlig anledning så valde Sebrahannen och Eldbukshonan varandra och det blev yngel. Mot alla odds så har hur många som helst klarat sig och börjar nu växa, min son som är 10 år är jätteglad och jag har inte hjärta att döda "hans" yngel. Har inte en aning om ifall dessa fiskar kommer vara sterila eller inte, funderar på att skänka några till hans klasskompisar som också har akvarium hemma.
    Be careful when speaking. You create the world around you with your words.
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Ursprungligen postat av Kawasa
    Nu så har det hänt igen I min sons akvarium han har i sitt rum så har en Sebrahanne parat sig med en Eldbukshona. Akvariet är på 250l och där simmar ett Sebraciklid par, en Eldbukshanne med två honor, lite malar och svärdbärare. Av någon outgrundlig anledning så valde Sebrahannen och Eldbukshonan varandra och det blev yngel. Mot alla odds så har hur många som helst klarat sig och börjar nu växa, min son som är 10 år är jätteglad och jag har inte hjärta att döda "hans" yngel. Har inte en aning om ifall dessa fiskar kommer vara sterila eller inte, funderar på att skänka några till hans klasskompisar som också har akvarium hemma.
    Enligt uppgift i äldre akvarieböcker är de sterila.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Banderad
      Användare
      • februari 2006
      • 3479

      #3
      Ursprungligen postat av Kawasa
      Nu så har det hänt igen I min sons akvarium han har i sitt rum så har en Sebrahanne parat sig med en Eldbukshona. Akvariet är på 250l och där simmar ett Sebraciklid par, en Eldbukshanne med två honor, lite malar och svärdbärare. Av någon outgrundlig anledning så valde Sebrahannen och Eldbukshonan varandra och det blev yngel. Mot alla odds så har hur många som helst klarat sig och börjar nu växa, min son som är 10 år är jätteglad och jag har inte hjärta att döda "hans" yngel. Har inte en aning om ifall dessa fiskar kommer vara sterila eller inte, funderar på att skänka några till hans klasskompisar som också har akvarium hemma.

      Det är väl en av de vanliga "klassiska" korsningarna. Jag har också för mig att de ska vara sterila men har aldrig "testat" själv.

      /Jocke

      Kommentar

      • Kawasa
        Användare
        • september 2012
        • 840

        #4
        Är dom sterila så känns det inte så farligt att låta dom leva vidare, tack för svaren boys
        Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

        Kommentar

        Arbetssätt...