Nybörjare med Zebraciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mathias
    Användare
    • maj 2013
    • 21

    Nybörjare med Zebraciklider

    Hej!
    Jag är nybliven akvarieägare och vill gärna ha lite råd så att jag hamnar rätt.
    Nyligen köpte jag ett begagnat akvarie med fisk och allt. Akvariet är på 210 liter och innehåller 12 Zebraciklider (i hane och 11 honor) i storlek 5-6cm samt 6st botia i ungefär samma storlek.
    Alla fungerar bra tillsammans men belastningsmässigt så känns det mycket, särskilt som de alla blir betydligt större.
    Hanen och en hona har ägg/larver i en grotta och revirhävdandet funkar även om det ofta tycks vara någon som är "för nära"

    Min tanke är att göra mig av med botiorna och satsa på cikliderna (självklart).
    Längre fram tänkte jag göra ett rent biotopakvarium och eventuellt skulle jag gärna ha ytterligare en ciklidart från samma biotop.

    Hur många Zebraciklider är det lämpligt att ha i denna storlek av akvarie?
    Hur gör jag med eventuella yngel?
    Vilken annan art kommer från samma biotop och skulle fungera tillsammans?

    /Mathias
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Välkommen hit!

    Nu är inte jag rätt person att svara på dina frågor eftersom jag inte har så mycket erfarenhet av CA-ciklider, men det känns som att 210 liter är lite för litet för Zebracilkider.

    Du får säkert snart hjälp av CA experterna här

    Kommentar

    • Kawasa
      Användare
      • september 2012
      • 840

      #3
      Som Erik säger så är nog 210 liter en aning litet med tanke på det totala antalet zebra ciklider du redan har, sen kan det kanske vara bra att det bara finns en hanne som bildar revir med sin hona, flera hannar hade innburit fler revir och mer jagande. Sen så är det så att vissa hannar har en tendens att skaffa sig ett harem med honor fast det är ju en annan femma förstås

      Om du planerar att skaffa ännu fler ciklider som ska gå ihop med dina zebra ciklider så tycker jag defenitivt att du bör skaffa ett större kar (runt 350liter), zebra ciklider har en tendens att reproducera sig väldigt ofta och det kan komma att bli mycket jagande. Kolla annonserna här och på blocket, andra handsvärdet på akvarier är ganska lågt och det går att göra riktiga fynd

      Sen så tycker jag att du defenitivt ska satsa på ett bitotop akvarium då jag tycker att det är otroligt snyggt samt att det brukar funka jättebra, se till att inreda med sten, grottor och rötter så alla kan hitta "sin" plats i akvariet.
      Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

      Kommentar

      • Mathias
        Användare
        • maj 2013
        • 21

        #4
        Tack för svaren!
        Jag kanske är otydlig. Vad jag undrar är hur många zebracilkider som max är lämpligt att ha i ett 210l kar = hur många bör jag göra mig av med i nuläget?
        Om jag skulle lägga till ett par av en annan art så får jag naturligtvis minska med ett par Zebror också.
        Jag har ju just gjort ett fynd på blocket iom. detta kar. Det kanske visar sig vara ett felköp och att jag byter upp mig senare men just nu vill jag göra det bästa av det jag har.

        Kommentar

        • Kawasa
          Användare
          • september 2012
          • 840

          #5
          Hur långt är karet? Ett av de bästa 210 liters kar jag haft var 130 x 40 x 40, jag skulle nog sälja minst hälften om jag var dig.
          Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Välkommen hit!

            Zebraciklider är verkligen coola firrar.

            Jag tror akvariet är stort nog för 2par. Beroende på inredning. I ett kalt akvarium max ett par.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • Mathias
              Användare
              • maj 2013
              • 21

              #7
              Karet är 110x45x50.
              Så det är lämpligt med en hane och 5 honor tills vidare?
              Inredningen just nu är olika stora stenar, ett par glasfibergrottor, rötter och en Anubias (som får vara helt ifred).
              Tanken är att göra ett biotopakvarium med sand, sten och rötter/ekgrenar och gärna någon biotopriktig växt enligt artikeln nedan.

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #8
                Ja det går nog bra. Fler honor är vettigt så hannen kan fördela sin charm över flera.
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #9
                  Det är roligare med två hanar. Du kan inte introducera en ny hane utan de måste i samtidigt dvs. ta ut all fisk och möblera om ordentligt. Skulle du gå till affären och köpa fisk hade jag föreslagit två par dvs. lika många hanar som honor. Jag höll två par i ett närmast identiskt akvarium som ditt och det funkade utmärkt. Jag utökade till tre par vilket funkade, men det tredje paret lyckades aldrig få fram yngel.

                  Tyvärr är zebraciklider svårsålda till butik så du bör inte spara många och dessa blir svåra att bli av med. Chansen ökar om de föds upp under perfekta förhållanden och utvecklas till vackra djur. I butiken är de däremot inte så svåra och sälja vilket kan vara orsaken till att de är svåra att sälja till dem: Det finns många och de är lätta att odla.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • Ove Planstedt
                    NCS Medlem
                    • maj 2006
                    • 1816

                    #10
                    Håller med Ola behåll 2 par istället för 1 hane + 5 honor. Hanen kommer ändå att välja 1 hona de övriga kommer jagas bort från parets revir. men har du 2 par kommer de hålla varsin sida av karet, mycket roligare.

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #11
                      Ursprungligen postat av Ove Planstedt
                      Håller med Ola behåll 2 par istället för 1 hane + 5 honor. Hanen kommer ändå att välja 1 hona de övriga kommer jagas bort från parets revir. men har du 2 par kommer de hålla varsin sida av karet, mycket roligare.
                      Jag håller förstås med. De zebraciklider jag har nu ( Amatitlania siquia , Lake Xiloa) har inte visat någon som helst tendens att bilda harem trots att möjligheten finns.
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        #12
                        Ser fortfarande fram emot bilder på dessa Ola
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • Mathias
                          Användare
                          • maj 2013
                          • 21

                          #13
                          Hur gör man med ev. yngel?
                          Måste de flyttas till ett eget kar och när då i så fall?
                          Det skulle kanske vara möjligt att behålla två hanar och två honor av mina egna yngel och skänka bort de vuxna fiskarna?
                          Inavel naturligtvis men det verkar ju inte vara ett stort problem med fisk.

                          Kommentar

                          • Mathias
                            Användare
                            • maj 2013
                            • 21

                            #14
                            Ursprungligen postat av Ola Svensson
                            Jag håller förstås med. De zebraciklider jag har nu ( Amatitlania siquia , Lake Xiloa) har inte visat någon som helst tendens att bilda harem trots att möjligheten finns.
                            De var vackra men det saknas beskrivning i artregistret!

                            Kommentar

                            • DaRe
                              NCS Medlem
                              • september 2009
                              • 22831

                              #15
                              Ahh, då kan du bli först ut med att skriva en. Vanligt zebra fast snällare skullle jag tippa på ger en bra bild av arten.
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                              ///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              Arbetssätt...