Amatitlania nigrofasciata - Sebraciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Big_Sal
    Användare
    • maj 2010
    • 315

    Amatitlania nigrofasciata - Sebraciklid

    Har aldrig egentligen gillat denna arten innan, mest för att jag aldrig sett den irl förutom i butiker, dessa exemplar brukar vara tråkiga och undernärda. Köpte ändå 2 par för att mina C. ornatum/gephyrum inte skulle ge sig på varandra. Som verkar vara brukligt med zebror så har de blivit flera, och har tänkt att göra mig av med dem, men finner att jag ändå är rätt så förtjust vid dem, speciellt avkommorna är nu stora, friska och vackra fiskar. Har bestämt mig för att behålla ett par i alla fall.

    Frågan är då: Vilka skall man spara? Har ett flertal hanar som tävlar om att vara störst ca 10 cm och vissa med finna pucklar på pannan, Där är även en som är lite mindre men som har mycket mer kontrast mellan banden, mer vit/svart medan resten är mörkgrå/ljusgrå. Även mängden blått skimmer i fenorna skiljer sig lite åt från hane till hane. Hos honorna varierar framförallt mängden rött, där kommer jag spara den honan som är rödast. Är det bättre med stora hanar mer fina pucklar eller en mer kontrastrik färgteckning?

    Finns det någon generell åsikt? Hur ser de ut i vildformerna? Nu blev det väldigt långt men hoppas någon orkar läsa sig igenom.
  • Kawasa
    Användare
    • september 2012
    • 840

    #2
    Det är en fin ciklid och en som jag tror dom flesta har kommit i kontakt med någon gång, var faktiskt den andra ciklid arten jag skaffade som tonåring efter eldbuken tidigt 80 tal. Just denna art har nog funnits i handeln väldigt länge och kan nog på vissa håll vara ganska så sönder avlad tyvärr. Har genom åren uppmärksammat flera variationer i utseendet, vissa som varit väldigt gråa och trista i färgen samt andra med väldigt fina och markanta zebra ränder.

    Har personligen alltid gillat exemplaren med den synliga turkos grön blåa skimret på fenorna och honorna med rikligt orange färgade fjäll på buken. Vem vet hur originalet kan ha sett ut för 200 år sen i det vilda, kanske precis som nu. Det finns ganska många variationer som delas upp beroende på region där både färgteckning och storlek kan variera, dessa räknas även som egna arter, Amatitlania siquia , Amatitlania coatepeque , Amatitlania kanna för att nämna några.

    Välj dom som du tycker är finast, det är ju du som ska behålla dem fast ifall du tänker på avel så är det kanske annat man bör tänka på, har inte hållit på med det, spontan tanke är väl att man kanske inte ska låta syskon para ihop.
    Senast redigerad av Kawasa; 22 maj 2013, 08:33.
    Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

    Kommentar

    Arbetssätt...