Kan det vara minckleyi??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kawasa
    Användare
    • september 2012
    • 840

    Kan det vara minckleyi??

    Hej, för ett tag sen så köpte jag en firre som såldes som Texas ciklid på djuraffären i Tyresö. Nu så har den lilla firren växt lite och jag tycker inte alls att det ser ut som en Herichthys cyanoguttatus eller Herichthys carpintis heller. Om man tittar på den vita ögonfärgen samt kroppstäckningen så verkar det vara en Herichthys minckleyi , vad tror ni?

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0133.jpg
Visningar: 1
Storlek: 110,5 KB
ID: 698678

    Ps. den gröna färgen beror på en pågående medicinering
    Be careful when speaking. You create the world around you with your words.
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Vet inte riktigt hur man skiljer dem åt...
    någon?
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Rivulatus
      Användare
      • december 2002
      • 811

      #3
      Tror inte det är minckleyi baserat på kroppsformen och de för stora prickarna över hela kroppen.. Men de är ju rätt snarlika då alla tre arterna är inom samma art-komplex.

      Dessutom tror jag att vi kan utesluta en för mig veteligen aldrig importerad art till Sverige som dessutom är utrotningshotad som skulle finnas i en liten akvarieaffär i Tyresö
      SA:

      Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
      Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

      Kommentar

      • Kawasa
        Användare
        • september 2012
        • 840

        #4
        Intressant, jag tyckte att det var just kropps formen (som är lite mer slank) och de vita ögonen som var avgörande för min misstanke. Utrotningshotad? Det kände jag inte till, i så fall så har de kanske haft två utrotnings hotade arter där, såg nämligen Paratilapia polleni där samtidigt

        edit: har också svårt att tänke mig att de skulle få tag på minckleyi som verkar vara ganska så ovanlig
        Senast redigerad av Kawasa; 30 april 2013, 17:54. Anledning: Eftertanke som vanligt
        Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

        Kommentar

        • JockeB
          Användare
          • maj 2004
          • 2964

          #5
          Ursprungligen postat av Kawasa
          Intressant, jag tyckte att det var just kropps formen (som är lite mer slank) och de vita ögonen som var avgörande för min misstanke. Utrotningshotad? Det kände jag inte till, i så fall så har de kanske haft två utrotnings hotade arter där, såg nämligen Paratilapia polleni där samtidigt

          edit: har också svårt att tänke mig att de skulle få tag på minckleyi som verkar vara ganska så ovanlig
          Som sagt, att det skulle vara Minckleyi är osannolikt! Sen ändrar ju fiskarna kroppsform med storlek, foder, vattenkvalitet, och hur mycket energi dom får lägga på tex uppvakta en partner, jaga konkurenter mm mm. Hur som helst en snygg fisk
          Mvh Jocke
          Centralamerikanska Ciklider!

          Kommentar

          Arbetssätt...