Köpa CA-ciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Banderad
    Användare
    • februari 2006
    • 3479

    #16
    Jag har haft flera olika Nic-par med olika sällskap under ett par års tid nu. Min erfarenhet är att de är lugna och snälla, och behöver gansla lugn omgivning där de för kommandot för att göra sig. De har dominerat och fungerat bra med Parachromis loisellei , Amphilophus robertsoni och Amphilophus rostratus hemma hos mig. Även Thorichthysar har fungerat bra tillsammans med dem. Där emot kom de inte tillrätta tillsammans med Texas, salvini och likanande. Men det varierar säkert från par till par. Det som är lite roligt med niccar är att de lägger sina rom löst i en grotta eller i en grop (mina leker alltid i en blomkruka). Siquia är så pass små, så jag tror det kan fungera bra med.

    /Jocke

    Kommentar

    • Kawasa
      Användare
      • september 2012
      • 840

      #17
      Ursprungligen postat av MickeK
      Jag har haft Jack Dempsey i flera omgångar och alltid i par som lekt. Jag skulle säga att OAVSETT individer blir de väldigt aggresiva under leken. Reviret utökas ganska rejält och fiskar som inte flyr illa kvickt ryker till slut.
      Ursprungligen postat av MickeK
      Anledningen till att jag frågar är för att i och med att mina Jack Dempseys lekt har de dödat två Red Ceibal-ciklider och de andra tre hade nog strykt med om jag inte flyttat dem.
      Ursprungligen postat av MickeK
      Ett alternativ som kom över mig var att skaffa Amatitlania sp. eller Amatitlania siquia (vad nu skillnaden är) eftersom de parar ut sig ganska direkt, iaf om de är lika Zebracikliden. Det känns väl ändå som en skaplig idé?
      Med tanke på dina tidigare inlägg så känns det inte som Amatitlania siquia kanske är rätt val
      Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

      Kommentar

      • MickeK
        Användare
        • mars 2013
        • 19

        #18
        Ursprungligen postat av Kawasa
        Med tanke på dina tidigare inlägg så känns det inte som Amatitlania siquia kanske är rätt val
        Nja, det vet jag väl inte om jag håller med om. Om Siqua är, som jag skrev tidigare, i närheten av Zebracikliden i tuffhet, bör den ju kunna fungera utmärkt. Jag skrev att Dempseyn alltid blir väldigt aggressiv vid lek men det har fungerat tidigare med Zebra så...

        Eller menar du att Siqua är en för lugn art? Det var väl det jag frågade om?

        Kommentar

        • Kawasa
          Användare
          • september 2012
          • 840

          #19
          Jag menar att just dina Jack Dempsey redan har haft ihjäl två st Red Ceibal ciklider, fisken du är inne på är mindre än Red Ceibal ciklider, visserligen med ett hetare temperament men dom toppar på sin höjd en längd av 12 cm. Min Jack Dempsey hanne jag hade för många år sen gick utmärkt ihop med sebra ciklider, men det betyder inte att just ditt par gör det kanske, speciellt inte med de erfarenheter du verkar ha av dem. Valet är självklart ditt men ville bara ge dig en headsup
          Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

          Kommentar

          • MickeK
            Användare
            • mars 2013
            • 19

            #20
            Ursprungligen postat av Kawasa
            Jag menar att just dina Jack Dempsey redan har haft ihjäl två st Red Ceibal ciklider, fisken du är inne på är mindre än Red Ceibal ciklider, visserligen med ett hetare temperament men dom toppar på sin höjd en längd av 12 cm. Min Jack Dempsey hanne jag hade för många år sen gick utmärkt ihop med sebra ciklider, men det betyder inte att just ditt par gör det kanske, speciellt inte med de erfarenheter du verkar ha av dem. Valet är självklart ditt men ville bara ge dig en headsup
            Tacksam för headsupen, och jag kommer följa ditt råd.

            Jag var in på Akvarielagret och beställde Texasciklider, fem stycken. Theo, mycket trevlig kille, skulle be om att få så stora som möjligt men enligt leverantören är fiskarna mellan 4-5 cm vilket är i minsta laget. Förhoppningsvis låter Dempseyhanen dem vara relativt i fred. Men vi får se. Jag återkommer med hur det går.

            Tydligen beställdes fiskarna från, inte akvarieteknik utan Zoo Distribution och det skulle ta längre tid att få in fisken än vad det gör med beställningar från akvarieteknik.

            Nu gäller bara att få bort de här jävla cyanobakterierna så firrarna har ett snyggt kar att komma ner i.

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #21
              Vi vill gärna se de små när du får dem och höra mer om hur det går att introducera dem i akvariet.
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • MickeK
                Användare
                • mars 2013
                • 19

                #22
                Ay ay sir! Det ska bli.

                Hur lägger jag till vilka fiskar jag håller för andra medlemmar att se?

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #23


                  klicka på mina arter och spinn vidare
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • Hoffa
                    Användare
                    • november 2002
                    • 406

                    #24
                    Segelfenspleco hittar jag inte bland arter
                    Jimmy

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      #25
                      Nope vi har bara ciklider som det är idag. Men visst tankarna finns ju att också ha sällskap till ciklider.

                      Inget tekniskt som hindrar i alla fall.
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • Hoffa
                        Användare
                        • november 2002
                        • 406

                        #26
                        ok då hoppas vi det tillkommer då
                        Jimmy

                        Kommentar

                        Arbetssätt...