Köpa CA-ciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MickeK
    Användare
    • mars 2013
    • 19

    Köpa CA-ciklider

    Jag har varit i kontakt med Akvarielagret i Bromma eftersom jag ville köpa ett gäng Salvini-ungfiskar. De påstod att de inte kan ta hem några. Utbudet av central amerikanska ciklider verkar vara väldigt begränsat. Jag ser ofta de "vanliga", typ: Jack Dempsey, Zebraciklid, Texas (ibland).

    Jag är exempelvis väldigt sugen på att skaffa ett par Nanposis tetracantha, eller Parachromis loisellei . Var kan jag få tag på dessa?

    Anledningen till att jag frågar är för att i och med att mina Jack Dempseys lekt har de dödat två Red Ceibal-ciklider och de andra tre hade nog strykt med om jag inte flyttat dem. Dempsey-paret är inte väldig stora men eftersom de är ett etablerat par blir det problem när, och om, jag nu ska introducera nya fiskar. Akvariet är på 530 liter vilket gör att jag känner att jag vill ha fler ciklider än bara ett par av en sort.

    Åter igen, min fråga är helt enkelt, Var får jag tag på lite ovanligare central amerikanska ciklider? Nätet?
  • salmberg
    NCS Medlem
    • oktober 2007
    • 830

    #2
    Sandby ciklidhobby har mycket centralare. Sen kan du alltid sätta in en annons här på NCS under köpes.

    Kommentar

    • MickeK
      Användare
      • mars 2013
      • 19

      #3
      Ja, det var onekligen en imponerande lagerlista. Vet du om de skickar fisk och om de brukar ha större exemplar?

      Kommentar

      • Kawasa
        Användare
        • september 2012
        • 840

        #4
        Hej Micke, prova att skicka en beställning från denna sida ---> http://fisklista.akvarielagret.se välj leverantören akvarieteknik och klicka på sök. Akvarieteknik brukar leverera till akvarielagret på torsdagar. Om du känner dig osäker på hur beställningen går till så läs här http://fisklista.akvarielagret.se/order
        Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

        Kommentar

        • Kawasa
          Användare
          • september 2012
          • 840

          #5
          Med tanke på hur pass tuffa dina Jack Dempsey verkar vara så skulle du kunna lägga en beställning på dessa två:

          Jaguar Ciklid
          Flower Horn Ciklid "Guld"

          Båda finns i lager hos leverantören akvarieteknik
          Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

          Kommentar

          • Hoffa
            Användare
            • november 2002
            • 406

            #6
            Har ett lekpar av dessa och dom leker ganska ofta

            Jimmy

            Kommentar

            • MickeK
              Användare
              • mars 2013
              • 19

              #7
              Tack för alla tips.

              Salvini var just arten jag ville beställa och jag bad akvarielagret beställa dem. Efter att ha pratat med svenska OCH tjeckiska leverantörer så menade de att Salvini inte gick att få tag på för tillfället.

              Jaguarciklid ska jag ha, någon gång under min livstid men jag är orolig för att akvariet är för litet, 160x60x60. Hade jag haft större hade jag inte tvekat. Flower horn tycker jag är skitfula så det blir inge av. Parachromis loisellei känns ju annars som ett alternativ. Texas kanske kan vara något?

              Jag är inte jättesugen på att föra in SA-ciklider, även om jag har några nu, men några Guldsömmar känns ändå som en B-plan.

              Jag kollar ditt tips Kawasa och får helt enkelt se vad jag beslutar. Med det sagt, tar jag ändå gärna mot andra tips på potentiella kompatibla arter.

              Kommentar

              • MickeK
                Användare
                • mars 2013
                • 19

                #8
                ...och med Texasciklid menar jag Herichthys cyanoguttatus .

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #9
                  Texas är ju en väldigt väldigt fin firre.
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • MickeK
                    Användare
                    • mars 2013
                    • 19

                    #10
                    Ursprungligen postat av DaRe
                    Texas är ju en väldigt väldigt fin firre.
                    Och även den väldigt stor.

                    Haha, det är märkligt, hur stort akvarium man än köper finns det en anledning att köpa ett ännu större.

                    Fan, det jag känner mig som en blind som famlar efter lysknappen. Jag ska ringa akvarielagret idag, och jag misstänker att varken Salvini elle Loisellei kommer att finnas inne, och Texas och Jaguar är i största laget. Zebra-ciklid? Nja, den arten har jag haft så ofta. Eldbuk samma sak.

                    Det kan nog behöva bli någon sydamerikan till slut.

                    EDIT: Jag kollade in artbeskrivningen för Herichthys cyanoguttatus . 30 cm? Jag har hört sjörövarhistorier om Texasciklider på närmare 50 cm, som äter kattungar. Ja, kanske inte det sistnämnda men det förstnämnda.
                    Senast redigerad av MickeK; 24 april 2013, 09:41.

                    Kommentar

                    • salmberg
                      NCS Medlem
                      • oktober 2007
                      • 830

                      #11
                      Tror inte Sandby skickar fisk men du kan alltid ringa och fråga.

                      Kommentar

                      • salmberg
                        NCS Medlem
                        • oktober 2007
                        • 830

                        #12
                        Nickaraguensis eller H.deppi kan gå bra med dina Jack Denpsey.

                        Kommentar

                        • Hoffa
                          Användare
                          • november 2002
                          • 406

                          #13
                          Då får jag ta och spara lite yngel nästa gång dom leker


                          Ursprungligen postat av MickeK
                          Tack för alla tips.

                          Salvini var just arten jag ville beställa och jag bad akvarielagret beställa dem. Efter att ha pratat med svenska OCH tjeckiska leverantörer så menade de att Salvini inte gick att få tag på för tillfället.

                          Jaguarciklid ska jag ha, någon gång under min livstid men jag är orolig för att akvariet är för litet, 160x60x60. Hade jag haft större hade jag inte tvekat. Flower horn tycker jag är skitfula så det blir inge av. Parachromis loisellei känns ju annars som ett alternativ. Texas kanske kan vara något?

                          Jag är inte jättesugen på att föra in SA-ciklider, även om jag har några nu, men några Guldsömmar känns ändå som en B-plan.

                          Jag kollar ditt tips Kawasa och får helt enkelt se vad jag beslutar. Med det sagt, tar jag ändå gärna mot andra tips på potentiella kompatibla arter.
                          Jimmy

                          Kommentar

                          • MickeK
                            Användare
                            • mars 2013
                            • 19

                            #14
                            Gör det Hoffa! Jag köper gärna några av dig.

                            Ja,för att delvis svara dig Salmberg, jag var inne på Akvarielagret idag och då fick jag en lista med möjliga fiskar de kunde ta hem. Jaguar-, Nicaragua- och Texasciklid var förslag jag fick. Som den jobbiga kund jag är undrade jag då hur stora de kunde få hem dem. Det känns som att det finns en risk med att släppa i en grupp på fem-sex unfiskar i ett etablerat Jack Dempsey-kar med ett lekpar i. Jag skulle återkomma imorgon och då skulle de kolla upp lite närmare. Det ultimata skulle vara att få tag på ett ungt par men det kunde tydligen, och förståeligt, bli svårt.

                            Har du erfarenhet av Nicaraguacikliden Salmberg? De hade ett gäng inne i butik nu men de var vääääldigt små. Även om Dempsey-hanen bara är ca. 7 cm känns det riskabelt.

                            Ett alternativ som kom över mig var att skaffa Amatitlania sp. eller Amatitlania siquia (vad nu skillnaden är) eftersom de parar ut sig ganska direkt, iaf om de är lika Zebracikliden. Det känns väl ändå som en skaplig idé?

                            Kommentar

                            • salmberg
                              NCS Medlem
                              • oktober 2007
                              • 830

                              #15
                              Har haft nickaraguensis vid vid två tillfälle. Har bara bra erfarenhet av arten. Dom rör på sig mycket och är inte speciellt agresiva av sig. Tror det går bra med Siquia med.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...