Cryptoheros nanoluteus - vilka andra ciklider kan tänkas i samma burk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ewa
    NCS Medlem
    • mars 2013
    • 457

    Cryptoheros nanoluteus - vilka andra ciklider kan tänkas i samma burk?

    Jag tänker flytta över mina cryptoherus nanoluteus till ett större akvarium, ca500l, vilka andra ciklider kan man ha i samma burk? Vill ha lite färg och formvariationer. Inte mycket större. Gärna munruvare, vet inte om det finns såna bland CA ciklider? Har försökt att leta själv i artregistret, men det verkar svårt att hitta, många är för stora, vill hålla mig till mindre sorter, max 14cm.
  • Banderad
    Användare
    • februari 2006
    • 3479

    #2
    Sv: Cryptoheros nanoluteus - vilka andra ciklider kan tänkas i samma burk?

    Munruvande små CA är tyvärr omöjligt att uppnå, det finns ingen. I Sydamerika finns det lite munruvare. Tänk bara på att nanoluteusen är lugn, så andra Cryptoherosar, eventuellt någon Thorichthys eller multispinosor skulle kunna fungera om du vill ha ett rent CA. Amphilophusarter är ofta svåra att hitta och blir större, men flera är snälla. Jag håller mina med Thorichthys eliotti i ett kar och Thorichthys pasionis i ett annat och det fungerar här.

    Lycka till!

    /Jocke

    Kommentar

    • Kawasa
      Användare
      • september 2012
      • 840

      #3
      Utmärkta förslag tycker jag Jocke
      Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

      Kommentar

      • ewa
        NCS Medlem
        • mars 2013
        • 457

        #4
        Tack Jocke! Eldbuken är fin, det var min första ciklidpar på 80-talet, det slutade med 20 tal eldbukar i 200 liters, inga strider däremellan. Fick 40 st. kattmatburkar för de av en djurbutik ;-) Den skulle funka, och hans kusiner. Men någon sort som mer ovanlig vill man ha... och häftigare i form/färg. Kanske ändå blanda lite sydamerikaner.

        Kommentar

        • JockeB
          Användare
          • maj 2004
          • 2964

          #5
          Ursprungligen postat av Banderad
          Munruvande små CA är tyvärr omöjligt att uppnå, det finns ingen. I Sydamerika finns det lite munruvare. Tänk bara på att nanoluteusen är lugn, så andra Cryptoherosar, eventuellt någon Thorichthys eller multispinosor skulle kunna fungera om du vill ha ett rent CA. Amphilophusarter är ofta svåra att hitta och blir större, men flera är snälla. Jag håller mina med Thorichthys eliotti i ett kar och Thorichthys pasionis i ett annat och det fungerar här.

          Lycka till!

          /Jocke
          Har du fått nån lyckad lek i nått av karen på dom Jocke?

          Dom jag har haft har alltid fått stryka på foten när dom gått med andra Cryptoherosar.

          Och dina Pasionis är väl inte vuxna heller!? Dom kan ju typ bli 16-20 cm, så jag tvivlar på att Nanosarna klarar att leka lyckat med dom sen Och när det gäller Amphilophusar så skulle jag säga absolut inte, såvida det inte är ett riktigt stort kar där dom kan ha ett undangömnt revir

          Håller numera mina med enbart svärdbärare.
          Senast redigerad av JockeB; 21 april 2013, 22:02.
          Mvh Jocke
          Centralamerikanska Ciklider!

          Kommentar

          • Banderad
            Användare
            • februari 2006
            • 3479

            #6
            Ursprungligen postat av JockeB
            Har du fått nån lyckad lek i nått av karen på dom Jocke?

            Dom jag har haft har alltid fått stryka på foten när dom gått med andra Cryptoherosar.

            Och dina Pasionis är väl inte vuxna heller!? Dom kan ju typ bli 16-20 cm, så jag tvivlar på att Nanosarna klarar att leka lyckat med dom sen Och när det gäller Amphilophusar så skulle jag säga absolut inte, såvida det inte är ett riktigt stort kar där dom kan ha ett undangömnt revir

            Håller numera mina med enbart svärdbärare.

            Det ska sägas att mina Thorichtysar är små än så länge, får kanske göra en ommöblering när de växer till sig. Men än så länge är det inga problem. Men du har säkert rätt

            /Jocke

            Kommentar

            • ewa
              NCS Medlem
              • mars 2013
              • 457

              #7
              Det är kanske en tanke att fylla burken med andra fisksorter, så det bli variation i form o färg. Eller ta en geophagus av mindre kaliber och strunta i att ha allt från samma biotop. Vatten och temperatur är väl liknande för CA och SA? Surt och växter vill jag ha, rötter och flyttväxter. Har någon tips om flyttväxter som inte skräpar? Rötterna går av när de passerar filter. Mindre näckros? Annat? Tack för feedback.

              Kommentar

              • Banderad
                Användare
                • februari 2006
                • 3479

                #8
                Sv: Cryptoheros nanoluteus - vilka andra ciklider kan tänkas i samma burk?

                Det är oftast inte surt vatten i CA, snarare alkaliskt hårt vatten.

                /Jocke

                Kommentar

                • ewa
                  NCS Medlem
                  • mars 2013
                  • 457

                  #9
                  Bli det inte surt av alla rötter?

                  Kommentar

                  • Kawasa
                    Användare
                    • september 2012
                    • 840

                    #10
                    Jag tror att det går bra att blanda SA och CA så länge fiskarna har ungefär samma temperament samt att de vill ha någorlunda samma PH, får firrarna gå tillsammans som små och har ungefär samma krav & temperament så inga problem

                    Ifall du filtrerar med torv och har en väldans massa rötter så går nog PH ner lite grann, annars så tror inte jag att lite rötter drar ner PH så mycket
                    Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

                    Kommentar

                    • Banderad
                      Användare
                      • februari 2006
                      • 3479

                      #11
                      Sv: Cryptoheros nanoluteus - vilka andra ciklider kan tänkas i samma burk?

                      Det tror jag säkert fungerar med, Guinicaror kanske? Någon tuffare Apistogramma, någon snäll Laetacara. Trots att jag har nanoluteus har jag svårt att placera den aggressivitetsmässigt med snällare mindre SA.

                      Kommentar

                      • ewa
                        NCS Medlem
                        • mars 2013
                        • 457

                        #12
                        Nanancara anomala går just nu i samma burk, verkar helt Ok, men vi får se när de får yngel. Gömmer sig i grottor rätt mycket, ska jag mörklägga en del av akvariet för att få se de oftare?
                        Ingen torv i filtret, bara rötter o kokosnötter.
                        Guajanacara är favoriten, rätt ovanlig i Sverige

                        Kommentar

                        • JockeB
                          Användare
                          • maj 2004
                          • 2964

                          #13
                          Ursprungligen postat av Kawasa
                          Jag tror att det går bra att blanda SA och CA så länge fiskarna har ungefär samma temperament samt att de vill ha någorlunda samma PH, får firrarna gå tillsammans som små och har ungefär samma krav & temperament så inga problem

                          Ifall du filtrerar med torv och har en väldans massa rötter så går nog PH ner lite grann, annars så tror inte jag att lite rötter drar ner PH så mycket
                          Jag skulle inte generalisera så enkelt att det går att blanda CA och SA bara på att dom vill ha samma PH eller samma temperament! Först och främst måste man ju veta vad man är ute efter med hållningen med fisken man har, ska dom bara leva ihop? Vill man kanske få lek, och därmed yngel som kan överleva? Vill man att alla fiskar man har kan konkurera på samma villkor? dvs att alla har möjligheten till att inte bli den "jagade" fisken i karet, och alla kan färga ut och må gott!? mm mm.. När det gäller ph och "liknande" temperament, så kan man ju köra CA ( om man nu ska säga att ALLA CA är likadana, och även ALLA Malawi, och ALLA SA mm mm) och rätt många Malawi i samma kar, men det lär ju inte sluta så bra för många av dom
                          Mvh Jocke
                          Centralamerikanska Ciklider!

                          Kommentar

                          • Kawasa
                            Användare
                            • september 2012
                            • 840

                            #14
                            Ursprungligen postat av JockeB
                            Jag skulle inte generalisera så enkelt att det går att blanda CA och SA bara på att dom vill ha samma PH eller samma temperament! Först och främst måste man ju veta vad man är ute efter med hållningen med fisken man har, ska dom bara leva ihop? Vill man kanske få lek, och därmed yngel som kan överleva? Vill man att alla fiskar man har kan konkurera på samma villkor? dvs att alla har möjligheten till att inte bli den "jagade" fisken i karet, och alla kan färga ut och må gott!? mm mm.. När det gäller ph och "liknande" temperament, så kan man ju köra CA ( om man nu ska säga att ALLA CA är likadana, och även ALLA Malawi, och ALLA SA mm mm) och rätt många Malawi i samma kar, men det lär ju inte sluta så bra för många av dom
                            Yes absolut, visst är det kul med fiskar som bildar par och färgar ut osv, det tänker jag alltid på, det är just därför det är bra att tänka på fiskarnas temperament exempelvis. Jag skulle aldrig någonsin kunna tänka mig att ha Cichlasoma trimaculatum i samma kar som Thorichthys ellioti , båda är CA men med komplett olika temperament
                            Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

                            Kommentar

                            • ewa
                              NCS Medlem
                              • mars 2013
                              • 457

                              #15
                              Ursprungligen postat av jockeb
                              jag skulle inte generalisera så enkelt att det går att blanda ca och sa bara på att dom vill ha samma ph eller samma temperament! Först och främst måste man ju veta vad man är ute efter med hållningen med fisken man har, ska dom bara leva ihop? Vill man kanske få lek, och därmed yngel som kan överleva? Vill man att alla fiskar man har kan konkurera på samma villkor? Dvs att alla har möjligheten till att inte bli den "jagade" fisken i karet, och alla kan färga ut och må gott!? Mm mm.. När det gäller ph och "liknande" temperament, så kan man ju köra ca ( om man nu ska säga att alla ca är likadana, och även alla malawi, och alla sa mm mm) och rätt många malawi i samma kar, men det lär ju inte sluta så bra för många av dom


                              Det är bäst att skynda långsamt. Läsa på och tänka 2 ggr. innan man köper fisk. Tack för feedback
                              Senast redigerad av ewa; 23 april 2013, 23:04.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...