Topp 5 Ca

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • salmberg
    NCS Medlem
    • oktober 2007
    • 830

    Topp 5 Ca

    Tänkte starta en tråd om topp 5 centralare vi haft genom åren.
    Så här ser min lista ut.

    1. Petenia splendida utan tvekan. Hadde ett lekpar där hanen var 37cm och honan 29cm. Riktiga pesonligheter..

    2. Cichlasoma bocourti Hadde ett stort lekpar.

    3. Theraps heterospila Har mitt gamla lekpar samt ett mindre i mitt 800l kar. Funkar hur bra som med 2par ihop. Tycker det är synd att inte fler har dessa. Funkar både bra med stora fiskar som petenia och små som spilurum.

    4. Parachromis loisellei Har ett lekpar som simmat här hemma flera år.

    5. Amphilophus nourissati Ganska ny art för mig.
    Senast redigerad av DaRe; 26 augusti 2012, 20:42.
  • JockeB
    Användare
    • maj 2004
    • 2964

    #2
    Trevlig tråd Som dock kan ändra sig

    Paraneetroplus gibbiceps , har 2+4, en riktig utmaning när det gäller lek, har hafft dom i ca 3 år nu (ger inte upp så lätt)

    Amphilophus nourissati , har 1+2, som leker ständigt numera (efter 2 år).

    Cryptoheros nanoluteus , har ett vuxet par som numera leker mycket bra, en liten mycket vacker ciklid som funkar även i ett sällskapsakvarium.

    Thorichthys socolofi , har 2+3, har kommit igång med lek numera lite offtare, dock väldigt små kullar.

    Och en gammal men mycket snygg och trevlig fisk att hålla! Amphilophus citrinellus , har dock inga kvar idag, men det lär komma här igen
    Mvh Jocke
    Centralamerikanska Ciklider!

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Bra ide!!

      Jag har knappt haft CA, men jag kör på denna lista
      1) Paraneetroplus synspilus , spotted chiapas (Har dessa nu och de blir bara snyggare och snyggare)
      2) Herichthys carpintis , störtsköna!!
      3) Cichlasoma istlanum , jag har sett en del sjukt vackra foton av denna, men aldrig haft själv.
      4) Parachromis motaguensis , vacker, vacker, vacker!!
      5) Theraps irregularis spännande art som man drömmer om
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Micke Jarhl
        Användare
        • april 2002
        • 2277

        #4
        Här är mina fem favoriter
        Petenia splendida
        Cichlasoma pearsie
        Veija argenta
        Nandopis tetrachantus
        Veija zonata
        Micke Jarhl Med akvarium!

        Kommentar

        • Banderad
          Användare
          • februari 2006
          • 3479

          #5
          Thorichthys ellioti
          Herichthys cyanoguttatus
          Parachromis loisellei
          Amphilophus rostratus
          Paraneetroplus bifasciatus

          /Jocke

          Kommentar

          • Kajjjan
            NCS Medlem
            • juni 2008
            • 1882

            #6
            Jag är ju lite av en nybörjare på CA så mitt register av CA-ciklider som jag känner till, har sett eller haft är ju inte så brett som övrigas i tråden . Men här är min lista:

            1. Parachromis motaguensis Klara favoriten just nu. Väldigt snygg, vacker och tuff ciklid. Den har allt som en Nr1 ska ha i mina ögon, så mycket Nr1 att jag är beredd att göra av med samtliga övriga i det karet om det behövs för att rädda liv. Och enligt en enig expertis är det bara en tidsfråga innan jag kommer till den punkten. Men då får det bli så.
            2. Parachromis managuensis Lika klar tvåa. Men också snygg, vacker och tuff. Enda nackdelen är väl att det ska vara så förbenat besvärligt att se skillnad på hane och hona. Men det är kanske inte så svårt om man har en av varje...?
            3. Parachromis loisellei Jo, man kan väl säga att jag är lite smal i min smak, men det beror kanske på bristen på bredare erfarenhet ?. Nåväl, det här är också en mycket snygg, vacker och tuff ciklid. Framförallt hannen är riktigt tjusig. Han ser ut som han är klädd för nyårsbalen året runt.
            4. Cichlasoma istlanum Den här har jag till skillnad från övriga på listan aldrig haft, men jag har sett dem live och fastnade för dem.
            5. Paraneetroplus bifasciatus Ständigt i rörelse, tar inte skit från någon. Dessutom väldigt fina färger.

            //Kaj

            Kommentar

            • RobinH
              Användare
              • augusti 2008
              • 2150

              #7
              Parachromis dovii
              Theraps godmanni
              Cichlasoma pearsei
              Herichthys bartoni
              Paraneetroplus bifasciatus och Paraneetroplus sp. "coatzacoalcos" på delad 5:e plats.
              CA

              Kommentar

              • Tisse89
                Användare
                • januari 2011
                • 330

                #8
                Hypsophrys nicaraguensis
                Parachromis loisellei
                Rocio octofasciata
                Thorichthys meekii

                *host* Bara haft 4 :-)
                CA

                Parachromis loisellei
                Cryptoheros sajica
                Hypsophrys nicaraguensis

                SA

                Pterophyllum altum

                < 2124L >

                Kommentar

                • FI
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 3743

                  #9
                  P. managensis - Finns inget intressantare om man har samvete att mata med foderfisk.
                  A. citrinellum - Stor, kaxig och snygg.
                  V. Zonata - Snyggaste cikliden alla kategorier.

                  Sedan har jag inga självklara favorier längre
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

                  Kommentar

                  • jinnarparen
                    NCS Medlem
                    • april 2002
                    • 2670

                    #10
                    Parachromis dovii , mitt sista stora par, hade de väl i närmare 5 år.

                    Parachromis Managuense/friedrichstahlii, mitt första stora parachromispar. Tänkte alltid på de som ett managuensepar, men det var nog ett friedrichstahliipar. Honans färgteckning var väldigt lik en freddiehona och jag har aldrig sett en managuensehona med sådan teckning.

                    Paraneetroplus maculicauda , en hane som jag bara fick njuta av i några veckor. Ljust blå kropp nästan lite metallicblå. Det blir effektfullt när man är runt 25 cm.

                    Cichlasoma festae (jag vet ingen CA, men ändå), lekparet som jag hade en kort period innan hanen dog. Kolla artbilderna på det paret! Där snackar vi färgprakt, har aldrig sett någon annan hane som visar upp en liknande färgteckning.

                    Sebraciklid, hade en gång 3 par i ett 375 l kar, massivare hanar har jag aldrig sett o vilken såpopera de bjöd på varje dag. Det var alltid något nytt att titta på när man kom hem från jobb.

                    Ingen inbördes ordning på ovanstående, förutom att Doviin är nr 1 (vad trodde ni...)
                    Åter till CA

                    Det är där jag hör hemma

                    Kommentar

                    • Rivulatus
                      Användare
                      • december 2002
                      • 811

                      #11
                      Hehe svårt att välja av alla Ca-favoriter men;

                      1. Amphilophus citrinellus som jag hade ett spektakulärt vf par för länge sedan, otroligt välskapta djur med mycket muskler (som syndes)
                      2. Amphilophus robertsoni en snäll blå jätte som är likvärdig med en liten trogen hund när husse kommer fram till burken. Bästa polisfisken jag nånsin haft.
                      3. Cichlasoma pearsei hade den gröna varianten där hanen var upp emot 40 cm.. Helt klart ett mäktigt djur men rätt snäll.
                      4. Theraps lentiginosus hade tyvärr inte möjligheten att ta hand om dom ordentligt men ack så intressant i fråga om beteende och färger och framförallt lek.
                      5. Paraneetroplus synspilus inget som slår dom i färg på ca-fronten drömmen för oss puckelälskare även hehe. Har haft i omgångar men drömmer ständigt att ha dom igen när man kan ge dom rätt levnadsvilkor!
                      SA:

                      Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                      Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                      Kommentar

                      • Gäst

                        #12
                        Tja, då mitt ciklidintresse varit fokuserat på sydamerikaner många år blir min lista därefter... En stor portion 80-90 -talsnostalgi då jag förr inte funderade så speciellt mycket kring ursprung.

                        1. Amatitlania nigrofasciata - Den cikliden som mest bidrog till att jag intresserade mig djupare för ciklider. Förtjänar således hedersplatsen!
                        2. Herichthys carpintis - Nog den jag tycker är snyggast.
                        3. Hypsophrys nicaraguensis
                        4. Rocio octofasciata
                        5. Cichlasoma salvini

                        Hade jag sysslat mer med centralare på senare år hade möjligen placeringarna 3-5 varit annorlunda men 1 & 2 troligen desamma pga angivna orsaker.

                        Ursprungligen postat av jinnarparen
                        Sebraciklid, hade en gång 3 par i ett 375 l kar, massivare hanar har jag aldrig sett o vilken såpopera de bjöd på varje dag. Det var alltid något nytt att titta på när man kom hem från jobb.
                        Har testat det ochså och det var faktiskt så intressant och roligt att jag absolut vill göra om det någon gång.

                        Mvh/Andreas.

                        Kommentar

                        • roedkft
                          Användare
                          • juni 2010
                          • 189

                          #13
                          Rocio octofasciata
                          Klassisk, vanlig, möjligen uttjatad? Tja, finns väl en anledning till det... Tycker inte att det finns något i ciklidväg som slår ett utfärgat JD-par på en stilla aftonpromenad genom akvariet.

                          Utöver min självklara etta nedanstående fyra utan inbördes ordning:

                          Herichthys carpintis
                          Snygg och aktiv med personlighet.

                          Cichlasoma salvini
                          Som min etta med undantaget att mitt par såg till att det inte blev några JD-aftonpromenader då de jagades tillbaka under roten så fort de visade sig... Svårt att inte bländas av färgprakten.

                          Cryptoheros sajica
                          Liten men tuff! Ingen prålig skönhet men en diskret vacker ciklid.

                          Amatitlania nigrofasciata
                          Minns min biffige hanne med en pannpuckel som en guldsöm skulle avundas. Tveklöst kungen i karet.

                          Kommentar

                          • Norrland
                            Användare
                            • december 2009
                            • 557

                            #14
                            Amatitlania nigrofasciata Min andra ciklid och favorit pa hela listan
                            Amphilophus citrinellus Otroligt vackra- tappar färgen I akvariet likt labiatum tyvärr.
                            Parachromis dovii Hadde en hande som lekte av tre honor om vart annat. Totalt grymma!
                            Thorichthys meekii Första cikliden jag skaffade som liten pojke
                            Cichlasoma trimaculatum Tyvärr visade sig mina vara hybrid. Men en av mina absoluta CA favoriter.
                            Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              Användare
                              • april 2002
                              • 14633

                              #15
                              Hypsophrys nematopus - tuffast i stan
                              Amatitlania siquia /nigrofasciatus (zebra) - de jag har nu är från Laguna Xiloa.
                              Cryptoheros myrnae - så snälla att de funkar i sällskapsakvariet
                              Thorichthys ellioti - de snyggaste ciklider jag någonsin sett då jag fångade dem i Laguna Catemaco i Mexiko. I akvariet har mina varit tramsaggressiva mot varandra och aldrig parat ut (ett kön?). Jag köpte 11 stycken en gång och fem en annan gång men misslyckades (akvariet var 540 liter). Akvariefirrarna är tyvärr inte lika gnistrande i blågrönt och orange.
                              Theraps coeruleus har jag aldrig haft men den finns på önskelistan sedan 20 år (har bara funnits ett kön de gånger jag sett den)
                              Senast redigerad av Ola Svensson; 27 augusti 2012, 09:33.
                              Med vänliga hälsningar

                              Ola

                              Kommentar

                              Arbetssätt...