Archocentrus multispinosus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #16
    KAn fungera, kan det vara ett alternativ att slanga över dem första dagen. Det hänger ju lite på hur mång ayngel du vill ha också.

    Jag brukar göra som följer:
    Äggläggning: Jag gör inget.
    2-3 dgr senare; Kläckning (Föräldrarna flyttar larverna till en annan plats än äggläggning): Jag gör inget.
    7-10 dgr senare: Frisimmande yngel (Föräldrarna försvarar ynglen i en svärm, svärmen minskar över tiden beroende på bestyckning i karet och erfarenhet hos föräldrarna): Jag slangar upp 20-30 yngel och drar upp i annat kar. Normal brukar det bli mång många fler. Ofta underskattar man antalet eftersom de är så små och för många är svåra att bli av med.
    Matar ynglen med artemia initialt för att gå över på annat längre fram.
    Byter vatten varje eller varannan dag i början för att maximera vattenkvalitet hos ynglen. Där brukar jag köra med vattenbereding.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • ApeviaX
      Användare
      • februari 2010
      • 20

      #17
      Ursprungligen postat av DaRe
      KAn fungera, kan det vara ett alternativ att slanga över dem första dagen. Det hänger ju lite på hur mång ayngel du vill ha också.

      Jag brukar göra som följer:
      Äggläggning: Jag gör inget.
      2-3 dgr senare; Kläckning (Föräldrarna flyttar larverna till en annan plats än äggläggning): Jag gör inget.
      7-10 dgr senare: Frisimmande yngel (Föräldrarna försvarar ynglen i en svärm, svärmen minskar över tiden beroende på bestyckning i karet och erfarenhet hos föräldrarna): Jag slangar upp 20-30 yngel och drar upp i annat kar. Normal brukar det bli mång många fler. Ofta underskattar man antalet eftersom de är så små och för många är svåra att bli av med.
      Matar ynglen med artemia initialt för att gå över på annat längre fram.
      Byter vatten varje eller varannan dag i början för att maximera vattenkvalitet hos ynglen. Där brukar jag köra med vattenbereding.
      Tack för tips, har gjort ungefär det samma som du, inte lika frekvent vattenbyte dock. Men har ett nytt billifilter av bättre kvalité denna gång samt reglerad vattentemp. Ska pula vidare imorrn med de små liven, men kan ge notis om att det som just nu sprattlar är riktigt smått.

      Tanken var att låta de kläckas i ett annat kar, missade med någon timme så har haft de sedan larver i en "geléklump" som satt fast på en rot tills nu när de snart är frisimmande, om de klarar sig...

      Kommentar

      • {_AquA_}
        Användare
        • februari 2013
        • 1299

        #18
        Vill ha faktorn tog över mig precis! FAN haha..

        När jag drog upp scalarer så lät jag de gå med föräldrarna ett tag för att lära sig yngelvården sedan drog jag upp de ensamma.
        Jag bytte vatten varje dag ungefär 40 % och en gång i veckan 70 procent för snabbare tillväxt och friskare yngel.

        Matade 3 gånger per dag med varierad foder.

        Med andra ciklider som har bättre yngelvård så drog jag bort alla yngel så fort de blivit frisimmande för att få en ny kull snabbare.

        Ganska mycket syresättning och så fort de nått storleken av en 1 krona så förde jag över de till huvudkaret för tillväxt.
        // Nasser H

        Följ mina projekt:

        Tråd 1:
        https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
        Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

        Finns mer gott på följande sida!
        Min Zoon:
        http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

        Kommentar

        • ApeviaX
          Användare
          • februari 2010
          • 20

          #19
          Ursprungligen postat av {_AquA_}
          Vill ha faktorn tog över mig precis! FAN haha..

          När jag drog upp scalarer så lät jag de gå med föräldrarna ett tag för att lära sig yngelvården sedan drog jag upp de ensamma.
          Jag bytte vatten varje dag ungefär 40 % och en gång i veckan 70 procent för snabbare tillväxt och friskare yngel.

          Matade 3 gånger per dag med varierad foder.

          Med andra ciklider som har bättre yngelvård så drog jag bort alla yngel så fort de blivit frisimmande för att få en ny kull snabbare.

          Ganska mycket syresättning och så fort de nått storleken av en 1 krona så förde jag över de till huvudkaret för tillväxt.
          Såhär gjorde jag ungefär första gångerna jag drog upp multispinosor. Just precis för att de gärna får vara med om yngelvården så mkt som möjligt. Men frågan är vad som gjorde att de plötsligt tuppade av i stora mängder sen helt plötsligt? Kanske hade jag för dåligt filter då, jag menar karet de går i just nu är bara på 19L och failar billifiltret så är man körd med de små känsliga krabaterna.

          Har bl.a. därför bytt till ett bättre billifilter som jag ser gör skillnad, adderat en syresten, för att öka ytvattenrörelsen och förhoppningsvis främja att syresättningen av karet går bättre samt för att doppvärmaren ska kunna sprida värmen mer jämt fördelat i karet.

          Just i detta nu så är det ett ganska bra gäng pysslingar som när som helst kan ses som frisimmande.
          Har inte fått tag i mina artemiaägg då de är i päronens frys (ska hämta idag) så de har fått mikropan/mikrovit eller vad det heter. (Pulver) Ser ut som att de "betar" från filtersvampen och försöker få i sig lite, dessvärre är detta främst av det foder som blivit överflödigt sedan de 2 senaste dagarna.

          Klicka på bilden för större version

Namn: yngel.jpg
Visningar: 1
Storlek: 278,9 KB
ID: 688160Klicka på bilden för större version

Namn: yngel-2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 273,2 KB
ID: 688161

          Inga av ynglena på bild är döda, men de är inte 100 frisimmande och därav ligger de lite på sniskan. Troligtvis p.g.a suget från filtret, men de har så gjort sedan dag 2 typ.
          Senast redigerad av ApeviaX; 28 november 2013, 10:00.

          Kommentar

          • {_AquA_}
            Användare
            • februari 2013
            • 1299

            #20
            Ursprungligen postat av ApeviaX
            Såhär gjorde jag ungefär första gångerna jag drog upp multispinosor. Just precis för att de gärna får vara med om yngelvården så mkt som möjligt. Men frågan är vad som gjorde att de plötsligt tuppade av i stora mängder sen helt plötsligt? Kanske hade jag för dåligt filter då, jag menar karet de går i just nu är bara på 19L och failar billifiltret så är man körd med de små känsliga krabaterna.

            Har bl.a. därför bytt till ett bättre billifilter som jag ser gör skillnad, adderat en syresten, för att öka ytvattenrörelsen och förhoppningsvis främja att syresättningen av karet går bättre samt för att doppvärmaren ska kunna sprida värmen mer jämt fördelat i karet.

            Just i detta nu så är det ett ganska bra gäng pysslingar som när som helst kan ses som frisimmande.
            Har inte fått tag i mina artemiaägg då de är i päronens frys (ska hämta idag) så de har fått mikropan/mikrovit eller vad det heter. (Pulver) Ser ut som att de "betar" från filtersvampen och försöker få i sig lite, dessvärre är detta främst av det foder som blivit överflödigt sedan de 2 senaste dagarna.


            Inga av ynglena på bild är döda, men de är inte 100 frisimmande och därav ligger de lite på sniskan. Troligtvis p.g.a suget från filtret, men de har så gjort sedan dag 2 typ.
            Jag själv personligen föredrar bare bottom akvarier då dessa är enkla att slamsuga och hålla ren när det kommer till yngel! Jag tycker att 19 liter är på tok för litet för yngel! I 19 liter hade jag hållt någon enstaka kampfisk hane kanske bara. Själv kör jag alltid minst med 60 x 30 x 30 akvarium för yngel. Mer stabilt och mer simutrymme även om de är yngel.

            Testa att uppgradera dig till ett större akvarium... Finns att få tag på med doppvärmare, innerfilter, lysrör och hela det kitet för typ 599.. Ligger på 54-60 liter ..
            Senast redigerad av {_AquA_}; 28 november 2013, 15:35.
            // Nasser H

            Följ mina projekt:

            Tråd 1:
            https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
            Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

            Finns mer gott på följande sida!
            Min Zoon:
            http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

            Kommentar

            • ApeviaX
              Användare
              • februari 2010
              • 20

              #21
              Jag är fullt medveten om sizen på karet likväl vad den typ av akvarierna du refererar till kostar etc.
              Men det är inte tänkt för mer än den absoluta startfasen...

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #22
                Ursprungligen postat av ApeviaX
                Såhär gjorde jag ungefär första gångerna jag drog upp multispinosor. Just precis för att de gärna får vara med om yngelvården så mkt som möjligt. Men frågan är vad som gjorde att de plötsligt tuppade av i stora mängder sen helt plötsligt? Kanske hade jag för dåligt filter då, jag menar karet de går i just nu är bara på 19L och failar billifiltret så är man körd med de små känsliga krabaterna.

                Har bl.a. därför bytt till ett bättre billifilter som jag ser gör skillnad, adderat en syresten, för att öka ytvattenrörelsen och förhoppningsvis främja att syresättningen av karet går bättre samt för att doppvärmaren ska kunna sprida värmen mer jämt fördelat i karet.

                Just i detta nu så är det ett ganska bra gäng pysslingar som när som helst kan ses som frisimmande.
                Har inte fått tag i mina artemiaägg då de är i päronens frys (ska hämta idag) så de har fått mikropan/mikrovit eller vad det heter. (Pulver) Ser ut som att de "betar" från filtersvampen och försöker få i sig lite, dessvärre är detta främst av det foder som blivit överflödigt sedan de 2 senaste dagarna.

                [ATTACH=CONFIG]49471[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]49472[/ATTACH]

                Inga av ynglena på bild är döda, men de är inte 100 frisimmande och därav ligger de lite på sniskan. Troligtvis p.g.a suget från filtret, men de har så gjort sedan dag 2 typ.
                Läckra yngelbilder! Alltid lika coolt att se!
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • ApeviaX
                  Användare
                  • februari 2010
                  • 20

                  #23
                  Jag är fullt medveten om sizen på karet likväl vad den typ av akvarierna du refererar till kostar etc.
                  Men det är inte tänkt för mer än den absoluta startfasen...

                  Kommentar

                  • ApeviaX
                    Användare
                    • februari 2010
                    • 20

                    #24
                    Är på hockey, därav det korta svaret förut.
                    Men vad jag ville få sagt (utan att låta vresig) var att givetvis ska inte detta 19L vara något mer än en anhalt på vägen. Hade inget annat kar redo att ta hand om de små i. Kommer få flytta till 54L om de klarar sig.

                    Såg dessutom att jag missade en liten grupp i huvudkaret, spännande och kul varje gång med nya små 😃

                    Kommentar

                    Arbetssätt...