Archocentrus multispinosus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ApeviaX
    Användare
    • februari 2010
    • 20

    Archocentrus multispinosus

    Halloj

    Efter lite postande i min 180 L "SA" tråd på Zoopet så hittade DaRe dit och önskade lite bilder och filmklipp hit till ciklid.org. Så varför inte helt enkelt slänga in en kort sammanfattning om dessa fiskar hitills.

    Jag köpte för 2 veckor & 4 dagar sedan (2012-06-29) ett ungt och mkt fint lekpar på Arken Zoo i LKPG. Dessa hade jag bokat som ett lekpar i butik då jag såg att de vaktade på en romkaka. anledningen till detta är att de och de andra multispinosorna i karet är rätt unga och de var lättast att skilja på så att jag faktiskt fick en hane och en hona, d.v.s ett par.

    Att jag nu här hemma hade sådan tur att de accepterade flytten mer eller mindre direkt och faktiskt höll sig som ett par och dessutom lekte ganska snabbt var ju inte så tokigt. De visar på mkt fina beteenden som föräldrar och den vackra lekdräkt de dragit på är magnifik.

    Jag vet inte om detta är andra gången de leker eller om de lekt fler gånger ( jag tänker leken i butik som nr. 1, för mig räknat) Men de är som sagt flitiga.
    Hur detta slutar vet man aldrig, men då får gå och köra sitt race, funkar det så är det skoj, om inte så har jag fått något roligt att studera

    Ja, så nu till dagsläget där de nu går med frisimmande yngel sedan tidigare idag och detta ser ut att skötas snyggt, minsta avstickare tas hand genom att den lille parveln sugs in i munnen och förflyttas tillbaka till gruppen...

    Paret, ganska nyanlända:



    Hanen med den nya skruden:



    Dagens första el av frisimmande småttingar:

  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #2
    Välkommen till detta formidabla forum!
    Jaha, så det är du som köpte dessa vackra ciklider! Finns ju några kvar, så det kanske blir jag som tar ett par st.
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • HåE
      Användare
      • september 2007
      • 1525

      #3
      Välkommen till forumet! Fina firrar och bilder.
      När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

      Kommentar

      • ApeviaX
        Användare
        • februari 2010
        • 20

        #4
        Ursprungligen postat av Wilhelm
        Välkommen till detta formidabla forum!
        Jaha, så det är du som köpte dessa vackra ciklider! Finns ju några kvar, så det kanske blir jag som tar ett par st.
        Hej

        Tackar, jag har förvisso varit medlem sedan februari 2010, dock inte varit lika aktiv här som på Zoopet, där jag hänger i flera långa trevliga trådar sedan iaf 2008.

        Jaha ja, haha såg ju dig i ett annat inlägg som jag läste nyss, men missade att du var från Linköping.
        Nog var det jag alltid som ryckte de små firrarna, jo det fanns ett gäng vackra exemplar kvar, såg minst ett par till som visade lektendenser samma dag som jag hämtade mina. Så ryck ett par du också, mkt trevliga att skåda.

        Nästa inköp blir en annan multis, nämligen Lamprologus multifasciatus .
        Senast redigerad av ApeviaX; 17 juli 2012, 19:12.

        Kommentar

        • ApeviaX
          Användare
          • februari 2010
          • 20

          #5
          Ursprungligen postat av HåE
          Välkommen till forumet! Fina firrar och bilder.
          Tackar

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Välkommen hit, kul att se så fina bilder och film på en snygg fisk dessutom!
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • ApeviaX
              Användare
              • februari 2010
              • 20

              #7
              Ursprungligen postat av DaRe
              Välkommen hit, kul att se så fina bilder och film på en snygg fisk dessutom!
              Tackar tackar

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #8
                Jag ser att den Archocentrus multispinosus vi har i artregistret bara har huvudbild och en film, vi saknar därmed massa bilder. Skumt det trodde jag inte!
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • cichlids4fun
                  NCS Medlem
                  • april 2002
                  • 3111

                  #9
                  Ursprungligen postat av DaRe
                  Jag ser att den Archocentrus multispinosus vi har i artregistret bara har huvudbild och en film, vi saknar därmed massa bilder. Skumt det trodde jag inte!
                  ska försöka fixa hona hane och par nån dag om ingen annan hinner före men det är på red eye då.........
                  Mvh
                  Peter

                  don´t drink water-fish ..... in it!

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #10
                    Vi kanske kan lagra den som varianten red eye eftersom den existerar...

                    Testa gärna formuläret för inskickning av bilder och beskrivningar.
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • cichlids4fun
                      NCS Medlem
                      • april 2002
                      • 3111

                      #11
                      Ursprungligen postat av DaRe
                      Vi kanske kan lagra den som varianten red eye eftersom den existerar...

                      Testa gärna formuläret för inskickning av bilder och beskrivningar.
                      är det nytt sen sist?
                      Mvh
                      Peter

                      don´t drink water-fish ..... in it!

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        #12
                        Nope samma
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • ApeviaX
                          Användare
                          • februari 2010
                          • 20

                          #13
                          Oj! tiden går och man glömmer ibland av sina trådar när mkt annat är i görningen, som flytt och konstant jobbsökande...
                          Nu är dock flyttbiten avklarad och snart är allt i ordning med hushållet (en del kvar, men iaf så det går att bo i...) sen börjar projektet med att bygga en relativt stor bänk/ställning till mitt lilla akvarierum Här går nu bl.a. mina multisar och de leker som kaniner trots att det bara är vatten och rötter samt lite växter som flyter runt.

                          Kommentar

                          • Kawasa
                            Användare
                            • september 2012
                            • 840

                            #14
                            Kul att du hittade tillbaks
                            Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

                            Kommentar

                            • ApeviaX
                              Användare
                              • februari 2010
                              • 20

                              #15
                              Ursprungligen postat av Kawasa
                              Kul att du hittade tillbaks
                              Tackar

                              Jag hittar alltid hit på höstkanten, blir väll mer forumtid under de inte så varma årstiderna. Det ger ju en härlig mysfaktor att mysa sig ner i en fotölj med iPaden alternativt med relaxoutfit framför datorn för att gotta sig i diverse trådar Sen när man under sommaren är ute och njuter av den sköna värmen och för min del även trädgård, fram till nu när vi flyttat och vi endast har altan, får bli en kruksommar nästa år .

                              Hur som haver, just nu funderas på detta:

                              Tänkte försöka flytta en liten rot med romkaka från mina multispinosor för att försöka dra upp en kull i ett annat kar. De börjar förvissar bli bättre yngelvårdare nu, men efter ett par dagar minskar mängden i svärmen och hanen får sig en lite törn av honan. Misstänker alltså att han "tröttnar".

                              Har tidigare häverterat ut yngel och "slängt" ner i ett litet kar vi sidan om. De minskar dock snabbt i antal och de få som kanske klarar sig i någon vecka försvinner sedan i massdöd?...

                              Så min tanke är att om jag får igång mitt lilla 19L kar med endast vatten från karet där föräldrarna går och låter ynglen kläckas där så kanske det underlättar? Finns ju dock ingen som "fläktar" och putsar på de då som föräldrarna gör...

                              Tips? Bör väll dra igång en artemiaomgång med..

                              Kommentar

                              Arbetssätt...