Vilken art?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hummel
    Användare
    • februari 2012
    • 7

    Vilken art?

    Hej!

    Jag undrar om ni kan hjälpa mig att artbestämma följande ciklid. Är tyvärr lite grynig bild och skitig ruta men det kanske går ändå?
  • hummel
    Användare
    • februari 2012
    • 7

    #2
    Nu missade jag visst att man skulle skriva i rätt underavdelning. sry,

    Ursprungligen postat av hummel
    Hej!

    Jag undrar om ni kan hjälpa mig att artbestämma följande ciklid. Är tyvärr lite grynig bild och skitig ruta men det kanske går ändå?

    Kommentar

    • RobinH
      Användare
      • augusti 2008
      • 2150

      #3
      det är en H.nicaraguensis!
      CA

      Kommentar

      • hummel
        Användare
        • februari 2012
        • 7

        #4
        Perfekt! Tack tack!

        Kommentar

        • hummel
          Användare
          • februari 2012
          • 7

          #5
          Jag har ett par av dessa som just nu lever med ett gäng ancistrus i ett 250l-akvarium.

          Nu har ju jag börjat bli sugen på att ha malawi. Hur skulle ni göra? Försöka sälja nicaragua-cikliderna eller kan man ha kvar dessa ihop med malawis? Hade tänkt mig golden och röd zebra som nästan verkar vara standard när man ska ha med malawi att göra.

          Dessutom, hur många skulle man kunna ha ett i 250l? Enligt det jag läst vill malawi gärna ha gott om sällskap..?

          Kommentar

          • hummel
            Användare
            • februari 2012
            • 7

            #6
            Verkar som att dessa två kommer vilja ha ett större akvarium snart ändå? De flesta andra trådar på nätet rekommenderar ju minst 375l för ett par av dessa...

            Kommentar

            • Jonas_
              Användare
              • november 2011
              • 101

              #7
              Hej hummel, jag hade gjort mig av med dom du har och kört ett rent malawiakvarium, min erfarenhet är att allt kommer funka bättre om du hara bara malawis tillsammans då dessa fiskar kan vara ganska revirhärdande och tuffa. Anledningen att man brukar ha malawis tätt i akvaruim är att aggressionerna sprids ut över fler individer, sen lever dom även relativt många på små ytor även i sjön. Inred gärna ditt akvarium med mycket grottor, både små & stora, mycket gömställen för munruvande/jagade fiskar. I ditt akvarium skulle du kunna ha 17-22 fiskar lite beroende på art. Återkom gärna när du läst på lite mer om olika arter, brukar alltid komma nya funderingar

              /Jonas

              Kommentar

              • hummel
                Användare
                • februari 2012
                • 7

                #8
                Tack för råden! Då får det nog bli att försöka hitta en köpare till mina nicaraguas.

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #9
                  Det är nog ett bra val, vackra fiskar men svårt att kombinera trots allt.
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #10
                    Ursprungligen postat av DaRe
                    Det är nog ett bra val, vackra fiskar men svårt att kombinera trots allt.
                    Jag tror nog att nicaraguense och rödzebra funkar bra ihop i och för sig.
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      #11
                      Jag tänkte mest på kombon med akvariestorleken
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #12
                        Ursprungligen postat av DaRe
                        Jag tänkte mest på kombon med akvariestorleken
                        OK. Ja att ha ett nicaraguensepar med 20-30 rödzebra och golden som "tetresubstitut" skulle kräva ett större akvarium.

                        Ps. jag har flyttat detta till central- och nordamerikanska ciklider. Starta gärna en ny tråd under Malawi för att diskutera mbuna (rödzebra och golden är mbunor).
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        Arbetssätt...