1 låda CA från Jeff Rapps

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • RobinH
    Användare
    • augusti 2008
    • 2150

    Ursprungligen postat av Rivulatus
    Mictopthalmusen ser verkligen ut att ha potential. Riktigt ovanlig art (första gången i svea?), hoppas du får fram fina exemplar!
    Tack. Ja dom har stor potential, Rikligt fina är dom om man får säga så om sina egna fiskar
    Nä Rickard(Jinnarparen) och Jocke(Beast) har haft Microphthalmus tidigare.
    CA

    Kommentar

    • RobinH
      Användare
      • augusti 2008
      • 2150

      Ursprungligen postat av DaRe
      Grymma bilder som vanligt, härligt att se tillväxten och yngelvård!

      Har du astyanax där i en burk? Hade jag missat det eller glömt att jag redan frågat
      Tack Dare!
      Hehe nä jag önskar att det hade varit astyanax mexicanus men tyvärr så är det vanliga Hasemania nana(koppartetra) jag har 23st i mitt stora kar och det fungerar riktigt bra, än så länge ska man väl säga!
      CA

      Kommentar

      • FI
        Användare
        • augusti 2002
        • 3743

        Haha fy så fräckt Robin att du fick lek så snabbt på Dovii! Grattis!!
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          Jag har sett att rätt många holländare har astyanax i sina kar, några i alla fall. Vet du hur de har fått tag på dem? Vi kanske ska be dem odla på dem och sprida lite.
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • RobinH
            Användare
            • augusti 2008
            • 2150

            Ursprungligen postat av FI
            Haha fy så fräckt Robin att du fick lek så snabbt på Dovii! Grattis!!
            Tack FI
            CA

            Kommentar

            • RobinH
              Användare
              • augusti 2008
              • 2150

              Ursprungligen postat av DaRe
              Jag har sett att rätt många holländare har astyanax i sina kar, några i alla fall. Vet du hur de har fått tag på dem? Vi kanske ska be dem odla på dem och sprida lite.
              Dom har fått dom från tyskland och tyskarna har varit och fångat dom själv.
              Holländaren som ordnade med så att jag fick fisk från Rapps han har
              Astyanax bimaculatus och Astyanax aeneus men han odlar inte dom, och dessutom är dom hyffsat dyra då är det bättre att köpa något billigare alternativ som är hyffsat lika som tex Buenos airestetra mm.
              CA

              Kommentar

              • JockeB
                Användare
                • maj 2004
                • 2964

                Ser ju riktigt bra ut Robin
                Mvh Jocke
                Centralamerikanska Ciklider!

                Kommentar

                • oaken
                  Användare
                  • januari 2008
                  • 269

                  Ursprungligen postat av RobinH
                  Dom har fått dom från tyskland och tyskarna har varit och fångat dom själv.
                  Holländaren som ordnade med så att jag fick fisk från Rapps han har
                  Astyanax bimaculatus och Astyanax aeneus men han odlar inte dom, och dessutom är dom hyffsat dyra då är det bättre att köpa något billigare alternativ som är hyffsat lika som tex Buenos airestetra mm.
                  Man kan ju tycka att någon borde ta sig lite tid att odla på dem om de nu är så eftertraktade bland folk som håller på med centralamerikanska ciklider. De ska tydligen vara väldigt lättodlade och en enda hona av Astyanax bimaculatus sägs lägga mellan 5000 och 10 000 ägg.Ynglen ska dessutom kunna nå en längd på nästan fem centimeter på fem veckor.

                  Att få dem till Sverige är väl en annan historia dock

                  Kommentar

                  • RobinH
                    Användare
                    • augusti 2008
                    • 2150

                    Ursprungligen postat av beast
                    ser ju riktigt bra ut robin
                    ...
                    CA

                    Kommentar

                    • RobinH
                      Användare
                      • augusti 2008
                      • 2150

                      Ursprungligen postat av oaken
                      Man kan ju tycka att någon borde ta sig lite tid att odla på dem om de nu är så eftertraktade bland folk som håller på med centralamerikanska ciklider. De ska tydligen vara väldigt lättodlade och en enda hona av Astyanax bimaculatus sägs lägga mellan 5000 och 10 000 ägg.Ynglen ska dessutom kunna nå en längd på nästan fem centimeter på fem veckor.

                      Att få dem till Sverige är väl en annan historia dock
                      Ja det kan man ju tycka men som sagt jag nöjer mig med andra tetror för dom är oftast snyggare billigare och lätt att få tag i och den äter inte yngel med lika stor beslutsamhet som en Astyanax, Sen att det inte är biotop riktigt det vet inte mina fiskar för dom är inte vildfångade

                      5cm på 5 veckor det tvivlar jag starkt på med tanke på att tetra yngel är riktigt små vid kläckning, jag har för många år sedan odlat bla. Rosentetror och det är ungefär vad jag har för erfarenhet av att odla tetror, dom växte inte snabbt kan jag säga men jag har aldrig fördjupat mig i odling av tetror så jag gjorde kanske fel med mina vad vet jag! men jag tvivlar ändå på att dom växer 5cm på 5 veckor!...
                      CA

                      Kommentar

                      • oaken
                        Användare
                        • januari 2008
                        • 269

                        Ursprungligen postat av RobinH
                        Ja det kan man ju tycka men som sagt jag nöjer mig med andra tetror för dom är oftast snyggare billigare och lätt att få tag i och den äter inte yngel med lika stor beslutsamhet som en Astyanax, Sen att det inte är biotop riktigt det vet inte mina fiskar för dom är inte vildfångade

                        5cm på 5 veckor det tvivlar jag starkt på med tanke på att tetra yngel är riktigt små vid kläckning, jag har för många år sedan odlat bla. Rosentetror och det är ungefär vad jag har för erfarenhet av att odla tetror, dom växte inte snabbt kan jag säga men jag har aldrig fördjupat mig i odling av tetror så jag gjorde kanske fel med mina vad vet jag! men jag tvivlar ändå på att dom växer 5cm på 5 veckor!...
                        Jag ställer mig också något skeptisk till den tillväxthastigheten, förmodligen var det väl något överdrivet men det säger ändå något om hur snabbt de växer. Har fått intrycket av att det är många som är intresserade av att hålla Astyanax med sina ciklider. Sen att fiskarna inte ser något skillnad är ju självklart Men det är ju för våran egen skull vi gör det. Sen tycker jag att det är dumt att jämföra två helt olika arter, förmodligen hade du inte gjort så om det var ciklider vi pratade om

                        Letade upp källan till det hela: http://www.aquarticles.com/articles/..._Astyanax.html

                        Kommentar

                        • RobinH
                          Användare
                          • augusti 2008
                          • 2150

                          Ursprungligen postat av oaken
                          Jag ställer mig också något skeptisk till den tillväxthastigheten, förmodligen var det väl något överdrivet men det säger ändå något om hur snabbt de växer. Har fått intrycket av att det är många som är intresserade av att hålla Astyanax med sina ciklider. Sen att fiskarna inte ser något skillnad är ju självklart Men det är ju för våran egen skull vi gör det. Sen tycker jag att det är dumt att jämföra två helt olika arter, förmodligen hade du inte gjort så om det var ciklider vi pratade om

                          Letade upp källan till det hela: http://www.aquarticles.com/articles/..._Astyanax.html
                          Hur menar du med jämföra 2 helt olika arter??

                          Intressant artikel och om det stämmer så är det ju sjukt bra tillväxt.
                          Senast redigerad av RobinH; 29 januari 2012, 23:20.
                          CA

                          Kommentar

                          • oaken
                            Användare
                            • januari 2008
                            • 269

                            Ursprungligen postat av RobinH
                            Hur menar du med jämföra 2 helt olika arter??

                            Intressant artikel och om det stämmer så är det ju sjukt bra tillväxt.
                            Menade bara att jämföra tillväxten hos Rosentetra (Hyphessobrycon rosaceus) och Astyanax (bimaculatus). Olika arter växer olika snabbt. Kändes lite som att du menade på att alla tetror är likadana, bara

                            Kommentar

                            • RobinH
                              Användare
                              • augusti 2008
                              • 2150

                              Ursprungligen postat av oaken
                              Menade bara att jämföra tillväxten hos Rosentetra (Hyphessobrycon rosaceus) och Astyanax (bimaculatus). Olika arter växer olika snabbt. Kändes lite som att du menade på att alla tetror är likadana, bara
                              Ja okej du menade så, Nä jag skrev att det var den ända erfarenhet jag hade av att odla tetror dvs att jag inte hade en aning om resterande tetror när det gäller att odla dom.
                              Men strunt i det nu åter till ciklid snack
                              CA

                              Kommentar

                              • RobinH
                                Användare
                                • augusti 2008
                                • 2150

                                Lite fler Parachromis dovii "Laguna de arenal" F1 foto
                                Dom lekte för andra gången idag.
                                Storleken på dom är ca 12-13cm

                                1.Hane
                                2.Hona
                                3.Hane(hona i bakgrunden)
                                4.Yngel från deras förra kull
                                Senast redigerad av RobinH; 13 februari 2012, 01:08.
                                CA

                                Kommentar

                                Arbetssätt...