Ensam ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zebracikliden
    Användare
    • november 2007
    • 40

    Ensam ?

    Har tänkt en massa gånger på att fylla karet med flera invånare ( 720 l ) än med den ensamma flowerhornen som jag har simmandes där nu..´men samtidigt är han duktigt ilsk av sig. Kan verkligen fiskar känna sig ensamma el är det kanske lika bra att låta honom vara själv där ? Är det bara jag som tycker han ser lite ensam och uttråkad ut el har de behov av andra ?
    "Life isn´t like a box of chocolates... it´s more lika a jar of jalapeños. What you do today might burn your ass tomorrow. "
  • Lizardking
    Användare
    • december 2007
    • 79

    #2
    Generellt brukar flowerhorns betraktas som ensamfiskar, det finns undantag dock.

    Kommentar

    • FI
      Användare
      • augusti 2002
      • 3743

      #3
      Intressant frågeställning

      Jag vet faktiskt inte. Men min erfarenhet är att ensamma fiskar brukar varar rätt fokuserade på vad som händer utanför akvariet, så förutsatt att man inte skrämmer fisken så är det nog en rätt stressfri och behaglig miljö att leva i kan jag tänka mig. De fiskar jag har testat ha själva har aldrig sett särksilt ledsna ut, tvärtom så har de blivit praktexemplar.

      Men önskan att fortplanta sig brukar vara ganska djupt rotat hos de flesta levande ting, så den biten saknar de nog. Kanske mer än man tror?

      Sällskap i form av andra arter tvivlar jag däremot att de önskar sig, det leder bara till revirstrider och stress. Visst har man hört om fiskar som sägs vara omaka "vänner" i karet trots olika art, de simmar ofta bredvid och t.o.m. försvarar varandra, men jag tror det snarare handlar om förvirring och att de tror att den andra fisken är deras förälder eller en potentiell lekpartner än att de är "vänner".
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      • Zebracikliden
        Användare
        • november 2007
        • 40

        #4
        Ursprungligen postat av FI
        Intressant frågeställning

        Jag vet faktiskt inte. Men min erfarenhet är att ensamma fiskar brukar varar rätt fokuserade på vad som händer utanför akvariet, så förutsatt att man inte skrämmer fisken så är det nog en rätt stressfri och behaglig miljö att leva i kan jag tänka mig. De fiskar jag har testat ha själva har aldrig sett särksilt ledsna ut, tvärtom så har de blivit praktexemplar.

        Men önskan att fortplanta sig brukar vara ganska djupt rotat hos de flesta levande ting, så den biten saknar de nog. Kanske mer än man tror?

        Sällskap i form av andra arter tvivlar jag däremot att de önskar sig, det leder bara till revirstrider och stress. Visst har man hört om fiskar som sägs vara omaka "vänner" i karet trots olika art, de simmar ofta bredvid och t.o.m. försvarar varandra, men jag tror det snarare handlar om förvirring och att de tror att den andra fisken är deras förälder eller en potentiell lekpartner än att de är "vänner".
        Svar från norr till söder minsann..ok..då är det väl bara jag som tycker att han ser lite ensam ut då gissar jag..det finns inga tecken på att han vantrivs, han har vuxit rejält här under sommaren och har en frisk aptit och vill ständigt ha mera. Kan iallafall inte sluta undra över reaktionen om jag skulle släppa ned lite flera i karet...
        "Life isn´t like a box of chocolates... it´s more lika a jar of jalapeños. What you do today might burn your ass tomorrow. "

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          Våran egen känsla av ensamhet är nog rotad i samma processer som hos en fisk och kanske sitter de inte och reflekterar som vi eller hamnar i depressioner men säkert påverkar det deras syn på livet och skapar en stress. Det tror jag.
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • FI
            Användare
            • augusti 2002
            • 3743

            #6
            Ursprungligen postat av Zebracikliden
            Kan iallafall inte sluta undra över reaktionen om jag skulle släppa ned lite flera i karet...
            Ptja, karet är ju stort så. För egen del så brukar jag alltid knöka ned så mycket som får plats - inte för att fisken inte ska vara ensam utan för att det finns för många arter jag vill testa och för lite plats för fler kar

            Men i de fall där det inte har gått att ha andra fiskar i karet (för elak fisk) så tycker jag alltid att fisken har blivit lite mer personlig på något sätt. Det är rätt skoj att ha en fisk med stenkoll på allt som sker utanför karet, som följer en med blicken och som simmar längs hela akvarielängden och följer efter en (eller jagar bort) då man går genom rummet.

            Sedan kan man ju fundera på om den bara gör så för att den har aptråkigt i karet eller om det formas ett starkare/tydligare band mellan ägare och fisk pga att ägaren är det enda levande fisken interagerar med, förutom eventuell mat.
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • Jonny
              Användare
              • mars 2010
              • 231

              #7
              Tror en viktig faktor om det hos fiskar e om det e stimfisk eller ej. Dom flesta bara parbildande fiskar e ju inga for life så där e nog inte ensamhetsfaktorn så hög. O av arterna i flowerhorn är där nog inte direkt några stimfisk där inte. Möjligtvis som ungfisk då bara.

              Kommentar

              Arbetssätt...