Vad har ni för fisk just precis nu? CA/SA

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #76
    Välkommen hit Micke och välkommen som medlem. Som du ser har jag fixat dina medlemsbehörigheter direkt då du betalade

    Trevliga fiskar du har. Ser att du har en EBJD. du kan läsa om korsning och hur man odlar EBJD, här:


    Kamnske lite svårttolkat nu. Jag har skribit detta men jag ska försöka lägga mödan till och göra det lite bättre och tydligare.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • MickeK
      Användare
      • mars 2013
      • 19

      #77
      Tack DaRe!

      Ja, verkligen trevliga fiskar. Mina Australoheros har varit en fantastiskt intressant fisk att studera sedan jag köpte den, eftersom jag inte visste mycket om den.

      EBJD ja, hur vacker som helst. Jag hade två, i ungefär ett dygn, men den ene hade ihjäl den andre. Jag måste säga att det var överraskande eftersom de är/var så små när de hände och så pass nya i akvariumet.

      Jag såg att det saknas information om Red ceibal, och inte bara här utan på Internet i allmänhet. Vad beror det på? Är det en relativt ny art inom akvariehandeln, eller är det få som håller den? Det är lite synd tycker jag, fast samtidigt spännande eftersom det ger en ytterligare anledning till att sitta och observera dem, även fast man kan (till en grad) lista ut hur deras beteende kommer att arta sig baserat i liknande arter.

      Kommentar

      • Banderad
        Användare
        • februari 2006
        • 3479

        #78
        Jag har för tillfället:

        CA:
        Amphilophus rostratus - Kanske de tre enda individerna i landet?

        Cichlasoma salvini "Red Nututun"- Några ungfiskar kvar som säljs av nu till helgen.

        Herichthys deppii - Ungfiskar jag bara har haft ett par veckor.

        Hypsophrys nicaraguensis - Ett lekpar och massor av ungfiskar.

        Thorichthys eliotti "Rio Manso"- Hanen gick och dog, men som tur har jag ungfiskar som håller på att växa upp hemma.

        Thorichthys pasionis "Laguna Catazaja"- En ny bekantskap, ungfiskar.


        Efter helgen kommer följande arter simma hemma med:
        Amphilophus robertsoni

        Cryptoheros nanoluteus


        SA:
        Heros sp. red shoulder- Vuxet lekpar.

        Satanoperca leucosticta - En grupp på 6 individer som går där hemma och växer.

        Jag ska till ett antal intressanta butiker i södra Sverige och Danmark till helgen, så vi får se vad det blir mer...

        /Jocke

        Kommentar

        • MickeK
          Användare
          • mars 2013
          • 19

          #79
          Åh, Salvini, jag sökte med ljus och lykta efter en grupp men utan framgång. Akvarielagret kan inte längre beställa från svenska grossister utan fick höra av sig till typ Tjeckien, men även hos dem, utan resultat.

          Jag önskar att jag hade stött på ditt inlägg lite tidigare Banderad.

          Kommentar

          • Banderad
            Användare
            • februari 2006
            • 3479

            #80
            Ursprungligen postat av MickeK
            Åh, Salvini, jag sökte med ljus och lykta efter en grupp men utan framgång. Akvarielagret kan inte längre beställa från svenska grossister utan fick höra av sig till typ Tjeckien, men även hos dem, utan resultat.

            Jag önskar att jag hade stött på ditt inlägg lite tidigare Banderad.
            Jag säljer av mina sista nu till butik nere i Skåne, så det blir inte fler från mitt håll heller. Men sök i köp/sälj-avdelningen. Någon i landet måste väl ändå odla dem/råka få yngel på dem. Denna stam finns ju lite varstans i Sverige. Jag vet att Akvarievalvet i Norrköping har haft dem inne tidigare, vet inte om de är slut (där går de under C. salvini "red", men det är Nututun-varianten).

            Lycka till! Det en vacker, men arg ciklid.

            /Jocke

            Kommentar

            • skoda-15
              Användare
              • oktober 2012
              • 231

              #81
              Jag har en salvini

              Kommentar

              Arbetssätt...