Nordamerikanska ciklider?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    Nordamerikanska ciklider?

    Tänker man annorlunda då man är morgontrött måntro? 9 år efter jag registrerade mig kommer en tanke då jag tittar på forumkategorin här, "Central- och Nordamerika". Jag har alltid bara har läst detta som "Centralamerika" av någon anledning... Är det samma ciklider i Nordamerika som Centralamerika eller är det helt andra? Och vilka hittar man där i så fall? Finns de i hobbyn? Jag inser just att jag verkligen har noll koll på detta... :/
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet
  • Banderad
    Användare
    • februari 2006
    • 3479

    #2
    Ursprungligen postat av FI
    Tänker man annorlunda då man är morgontrött måntro? 9 år efter jag registrerade mig kommer en tanke då jag tittar på forumkategorin här, "Central- och Nordamerika". Jag har alltid bara har läst detta som "Centralamerika" av någon anledning... Är det samma ciklider i Nordamerika som Centralamerika eller är det helt andra? Och vilka hittar man där i så fall? Finns de i hobbyn? Jag inser just att jag verkligen har noll koll på detta... :/
    Du har ju den gamla hederliga Texascikliden, Herichthys cyanoguttatus. Sedan kommer väl carpintis från norra Mexiko som onekligen kan räknas till Nordamerika. Frågan är väl var man vill dra gränsen mellan Nord- och Centralamerika. I Mexiko finns det väl ganska många ciklidarter (Thorichthys med flera). Jag vet inte hur många fler arter (förutom just Texascikliden), som har en naturlig population i USA.

    /Jocke

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Intressant fråga dock. Tålatt funderas på. Jag har för mig att jag läst någonstans om ciklider i nordamerika.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Jag har inte tänkt så mycket på det men enlilgt wikipedia så är det lite flytande vilka länder som tillhör nordamerika. Mexico ingår samt vissa länder från övriga centralamerika.

        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Banderad
          Användare
          • februari 2006
          • 3479

          #5
          Ursprungligen postat av DaRe
          Jag har inte tänkt så mycket på det men enlilgt wikipedia så är det lite flytande vilka länder som tillhör nordamerika. Mexico ingår samt vissa länder från övriga centralamerika.

          http://sv.wikipedia.org/wiki/Nordamerika
          Centralamerika räknas ju inte som en egen världsdel, utan dessa länder placeras av tradition in i antingen Nord- eller Sydamerika beroende på var de ligger geografiskt. Som sportnörd brukar jag placera länderna till den världsdel som de tillhör när de spelar kval inför VM i fotboll. Detta är dock en högst personlig indelning (även jag inser att Fifa inte är totalt allenarådande...).

          /Jocke

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            hehe, jo exakt så i världsdelen nordamerika ingår alla CA länder men i ciklidindelningen så kan det ju vara intressant att veta vilka som finns nativt i USA, mexico och nedåt.

            Sökning på arter efter bredgrader, kanske?
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • FI
              Användare
              • augusti 2002
              • 3743

              #7
              Aha okej ja är Mexico inräknat till Nordamerika så finns det ju en del, det visste jag inte. Skyller på mitt totala ointresse av geografi i unga år.
              Osökt börjar man ju dock fundera vad för spännande som döljer sig mer norrut, ovanför det vi normalt kallar CA. I och för sig lär det väl bli mer åt kallvattensfisk ju högre upp man kommer.
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                Ursprungligen postat av FI
                Tänker man annorlunda då man är morgontrött måntro? 9 år efter jag registrerade mig kommer en tanke då jag tittar på forumkategorin här, "Central- och Nordamerika". Jag har alltid bara har läst detta som "Centralamerika" av någon anledning... Är det samma ciklider i Nordamerika som Centralamerika eller är det helt andra? Och vilka hittar man där i så fall? Finns de i hobbyn? Jag inser just att jag verkligen har noll koll på detta... :/
                Definitionerna är inte solklara. Centralamerika kan ses som en region i Nordamerika. Geologiskt går gränsen mellan Nordamerika och Centralamerika någonstans i södra Mexiko där det är som smalast (Isthmus of Tehuantepec http://en.wikipedia.org/wiki/Isthmus_of_Tehuantepec ) Geopolitiskt räknas ofta Mexiko till Centralamerika.

                I USA finns det bara en ciklid naturligt och det är texascikliden.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • RobinH
                  Användare
                  • augusti 2008
                  • 2150

                  #9
                  Ursprungligen postat av Ola Svensson
                  Definitionerna är inte solklara. Centralamerika kan ses som en region i Nordamerika. Geologiskt går gränsen mellan Nordamerika och Centralamerika någonstans i södra Mexiko där det är som smalast (Isthmus of Tehuantepec http://en.wikipedia.org/wiki/Isthmus_of_Tehuantepec ) Geopolitiskt räknas ofta Mexiko till Centralamerika.

                  I USA finns det bara en ciklid naturligt och det är texascikliden.
                  Texascikliden som finns naturligt i USA=Herichtys Cyanoguttatus ska kanske tilläggas
                  CA

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #10
                    Däremot finns massor av ciklider i florida och andra vattendrag som har hamnat där av olika skäl. Även afrikanska ciklider.
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • RobinH
                      Användare
                      • augusti 2008
                      • 2150

                      #11
                      Ursprungligen postat av DaRe
                      Däremot finns massor av ciklider i florida och andra vattendrag som har hamnat där av olika skäl. Även afrikanska ciklider.
                      Ja inplanterade och utsläppta akvarie fiskar!
                      CA

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        #12
                        Ja, jag kan inte tänka mig attde kommit dit på annat sätt. Möjligen av misstag.
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          #13
                          Här har ni en lista över ciklider i Florida ni får gå till sidan 3

                          Senast redigerad av Ola Svensson; 11 april 2011, 21:29.
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            #14
                            Herrejesus, det var inget dåligt experiment.

                            Artrikaste delen av världen vad gäller ciklider, eller?
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • Rivulatus
                              Användare
                              • december 2002
                              • 811

                              #15
                              Ursprungligen postat av Ola Svensson
                              Här har ni en lista över ciklider i Florida ni får gå till sidan 3

                              http://nas.er.usgs.gov/queries/Speci...tby=1&state=FL
                              Ingen rolig läsning . Har läst ett par artiklar om utsläppt blåciklid i bergsbäckar som helt slagit ut vissa naturligt förekommande arter. Vilken skada alla dessa saker gjort måste vara astronomisk...
                              SA:

                              Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                              Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                              Kommentar

                              Arbetssätt...