CA-kar med "naturlig" botten - tips?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    CA-kar med "naturlig" botten - tips?

    Mitt 540 står snart redo för nya firrar och jag tänkte försöka fixa ett CA-kar med lite naturligare bottenmaterial än jag brukar ha (fin sand, kolsten och rötter).

    Har ni några tips hur man ska göra? Posta gärna bilder om ni har exempel.

    Jag har sett att flera här har en blandning av sand, grus och sten i olika storlek, vilket ser väldigt naturligt ut åtminstone i mina ögon. Hur har ni gjort, har ni bara köpt engelsk sjösten i olika storlek och blandat med 2-3 olika sandsorter? Eller har ni grävt upp allt ute i naturen? (behöver det kokas i så fall?)

    Finns det något annat än frigolit man kan ha på botten om man ska ha tunga vanliga stenar, exempelvis styrofoam?
    Sist jag hade frigolit så flöt det runt en massa kulor så fort fiskarna grävde. Det vill jag helst slippa. Jag har testat liggunderlag också men det trycktes ihop till någon millimeter med tiden så i slutändan hade det nog inte så stor funktion längre.
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet
  • RobinH
    Användare
    • augusti 2008
    • 2150

    #2
    Jag kör engelsk sjösten och rådasand i mina kar.
    CA

    Kommentar

    • FI
      Användare
      • augusti 2002
      • 3743

      #3
      Det lät enkelt och bra, har du någon bild att bjurra på?
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      • RobinH
        Användare
        • augusti 2008
        • 2150

        #4
        Har en gammal bild på Vieja sp.coatzacoalcos hanen, det var det fotot man såg mest av grusen/sanden som jag har på denna datorn!
        CA

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          Du kan ju prova med massor av sten i olika storlekar från 1cm och snabbt uppåt så du får något liknande detta:
          Senast redigerad av DaRe; 20 mars 2011, 12:11.
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • Micke Jarhl
            Användare
            • april 2002
            • 2277

            #6
            Ursprungligen postat av FI
            Mitt 540 står snart redo för nya firrar och jag tänkte försöka fixa ett CA-kar med lite naturligare bottenmaterial än jag brukar ha (fin sand, kolsten och rötter).

            Har ni några tips hur man ska göra? Posta gärna bilder om ni har exempel.

            Jag har sett att flera här har en blandning av sand, grus och sten i olika storlek, vilket ser väldigt naturligt ut åtminstone i mina ögon. Hur har ni gjort, har ni bara köpt engelsk sjösten i olika storlek och blandat med 2-3 olika sandsorter? Eller har ni grävt upp allt ute i naturen? (behöver det kokas i så fall?)

            Finns det något annat än frigolit man kan ha på botten om man ska ha tunga vanliga stenar, exempelvis styrofoam?
            Sist jag hade frigolit så flöt det runt en massa kulor så fort fiskarna grävde. Det vill jag helst slippa. Jag har testat liggunderlag också men det trycktes ihop till någon millimeter med tiden så i slutändan hade det nog inte så stor funktion längre.
            Jag har diviniycell i botten tillverkas här i Laholm ärhårt ligg underlags liknande väger ingenting används till lite allt möjligt,vindkraftverk båtar mm sen har jag en sand+ limmat moduler på botten glömt namnet nu..
            Micke Jarhl Med akvarium!

            Kommentar

            • FI
              Användare
              • augusti 2002
              • 3743

              #7
              Ursprungligen postat av RobinH
              Har en gammal bild på Vieja sp.coatzacoalcos hanen, det var det fotot man såg mest av grusen/sanden som jag har på denna datorn!
              Inte alls dumt, ger betydligt mer liv på botten än enbart fin sand som jag har nu.
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

              Kommentar

              • FI
                Användare
                • augusti 2002
                • 3743

                #8
                Ursprungligen postat av DRE
                Du kan ju prova med massor av sten i olika storlekar från 1cm och snabbt uppåt så du får något liknande detta:
                http://www.cichlidae.com/forum/viewtopic.php?f=4&t=8992
                Ja lyckas man få till det så där så kan man vara nöjd! Grymt snyggt!
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #9
                  Plexiglasskiva i botten är väl ett alternativ också?!
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • FI
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 3743

                    #10
                    Ursprungligen postat av Micke Jarhl
                    Jag har diviniycell i botten tillverkas här i Laholm ärhårt ligg underlags liknande väger ingenting används till lite allt möjligt,vindkraftverk båtar mm sen har jag en sand+ limmat moduler på botten glömt namnet nu..
                    Okej det där är helt nytt för mig. Silikonerar du plattorna mot glaset eller tynger du bara ned/fast dem med sanden?
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

                    Kommentar

                    • FI
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 3743

                      #11
                      Ursprungligen postat av DRE
                      Plexiglasskiva i botten är väl ett alternativ också?!
                      Men är inte det för hårt? Tanken är väl att det man har längst ned ska minska trycket mot glaset och dämpa eventuella dunsar om något rasar.
                      Sist jag hade frigolit lyckades jag dock med konststycket att få grus under frigoliten, vilket nog hade kunnat sluta illa om jag hade haft mer tyngd ovan. Vad man än väljer så kanske man bör silikonera fast dämpningsmaterialet utan glepor innan man fyller på med bottenmaterialet..
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

                      Kommentar

                      • kalven
                        Användare
                        • december 2009
                        • 52

                        #12
                        Slänger in en kort fråga, har precis sågat ner plommonträdet ute kan jag slänga i lite grenar i burkarna eller är det inte att rekomendera?

                        Kommentar

                        • Ove Planstedt
                          NCS Medlem
                          • maj 2006
                          • 1816

                          #13
                          Ursprungligen postat av kalven
                          Slänger in en kort fråga, har precis sågat ner plommonträdet ute kan jag slänga i lite grenar i burkarna eller är det inte att rekomendera?
                          Borde fungera utmärkt, rekommenderar att du torkar dem först.
                          Jag har grenar från körsbärsträd, äppelträd, björk och ek i mina kar.

                          Kommentar

                          • kalven
                            Användare
                            • december 2009
                            • 52

                            #14
                            dom var snustorra redan, dog förra sommarn men jag har varit lite lat...

                            Kommentar

                            • Marcus Karlsten
                              Användare
                              • januari 2013
                              • 318

                              #15
                              Ursprungligen postat av kalven
                              Slänger in en kort fråga, har precis sågat ner plommonträdet ute kan jag slänga i lite grenar i burkarna eller är det inte att rekomendera?
                              Jag hade inte tagit plommon, alla i familjen stenfrukter
                              är giftiga, alla delar utom just fruktköttet. Kanske inget problem men det finns
                              ju andra träslag att välja på för att vara på säkra sidan.
                              www.marcuskarlsten.se
                              -www.mobelspecialen.se-

                              Kommentar

                              Arbetssätt...