CA-kar med "naturlig" botten - tips?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #31
    Jag skulle göra som detta. Lägga plexi längst ned sedan någorlunda platta stenar av skiffer i lämplig färg. Om de grävs fram blir det bara snyggare. Beroende på om du vill ha grå/svart.

    Plexin kommer att skydda mot vassa kanter mot glaset.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Micke Jarhl
      Användare
      • april 2002
      • 2277

      #32
      Ursprungligen postat av Lundensis
      Det där är ett grymt snyggt kar!
      ja verkligen! Kanske något att ta efter,ska ta en paus med akvariet över vår/sommar,,försöka säljas bort mina fiskar gör om det lite då vore detta något att ta efter kanske,kan se ett problem med mat som kan surna bland stenarna om man nu matar med sjunkande och små fördelat..sen undrar jag lite om löv surnar/ruttnar så vattnet blir dåligt kanske?? Vad tror ni...FI ska du testa?
      Micke Jarhl Med akvarium!

      Kommentar

      • nicson
        Användare
        • januari 2010
        • 639

        #33
        Löven bryts ner snabbt i hårt vatten. Ruttnar gör de inte, för mkt garvsyra i åtminstone boklöv jag testat för att det skall hända. Det märks dock att fiskarna uppskattar löven. Uaru bogserar omkring dem och när de sedan bryts ner i småbitar tycker jordätarna mkt om att sila dem om och om igen.

        Kommentar

        • Micke Jarhl
          Användare
          • april 2002
          • 2277

          #34
          Ursprungligen postat av nicson
          Löven bryts ner snabbt i hårt vatten. Ruttnar gör de inte, för mkt garvsyra i åtminstone boklöv jag testat för att det skall hända. Det märks dock att fiskarna uppskattar löven. Uaru bogserar omkring dem och när de sedan bryts ner i småbitar tycker jordätarna mkt om att sila dem om och om igen.
          Ok! Tackar för den infon Nicson får det bli löv ikaret vid nästa update!
          Micke Jarhl Med akvarium!

          Kommentar

          • Lundensis
            Användare
            • mars 2004
            • 2262

            #35
            Ursprungligen postat av Micke Jarhl
            ja verkligen! Kanske något att ta efter,ska ta en paus med akvariet över vår/sommar,,försöka säljas bort mina fiskar gör om det lite då vore detta något att ta efter kanske,kan se ett problem med mat som kan surna bland stenarna om man nu matar med sjunkande och små fördelat..sen undrar jag lite om löv surnar/ruttnar så vattnet blir dåligt kanske?? Vad tror ni...FI ska du testa?
            Ingen större risk. Fiskarna går och plockar på bottnen hela tiden. Man kan ju slänga i några malar som håller rent plus att man gör regelbundna vattenbyten.

            Kommentar

            • FI
              Användare
              • augusti 2002
              • 3743

              #36
              Här kommer lite utlovade bilder på resultatet så här långt. Det är inte helt klart än, ett gäng knytnävsstora stenar från naturen ska också ned.
              Jag är väl inte helt nöjd kan jag erkänna, den orangegula engelska sjöstenen sticker ut lite för mycket tycker jag. Men det är samtidigt skönt med ett kar som känns lite stökigt och som sticker ut lite från de övriga 3 jag har med samma jämna och fina sandstrandssand.
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

              Kommentar

              • bossep
                Användare
                • januari 2013
                • 2352

                #37
                Ursprungligen postat av FI
                Här kommer lite utlovade bilder på resultatet så här långt. Det är inte helt klart än, ett gäng knytnävsstora stenar från naturen ska också ned.
                Jag är väl inte helt nöjd kan jag erkänna, den orangegula engelska sjöstenen sticker ut lite för mycket tycker jag. Men det är samtidigt skönt med ett kar som känns lite stökigt och som sticker ut lite från de övriga 3 jag har med samma jämna och fina sandstrandssand.
                Det där ser bra ut tycker jag. Var inte rädd för de lite ljusare småstenarna så ser det ofta ut i naturen.
                När du fått i stenen ser du mer hur det blir men jag skulle inte vara rädd för lite mer av den ljusa.
                En buske med jätte vallisar vid filterutblåset vore inte helt fel och att låta dessa ”dansa på ytan”. Då får du lite fina skuggor.
                Om du sedan kastar i lite löv blir det stökigt skitsnyggt!
                Webmaster för Ciklid.org.
                Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

                Kommentar

                • FI
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 3743

                  #38
                  Ursprungligen postat av bossep
                  Det där ser bra ut tycker jag. Var inte rädd för de lite ljusare småstenarna så ser det ofta ut i naturen.
                  När du fått i stenen ser du mer hur det blir men jag skulle inte vara rädd för lite mer av den ljusa.
                  En buske med jätte vallisar vid filterutblåset vore inte helt fel och att låta dessa ”dansa på ytan”. Då får du lite fina skuggor.
                  Om du sedan kastar i lite löv blir det stökigt skitsnyggt!
                  Tackar Och bra tips.

                  Vad är det för malar som cirkulerar i centralamerika förresten? Finns det plecos, typ gibbiceps? Och corydoras eller liknande?
                  (inte för att det inte går att blanda i från sydamerika också, jag har ju ändå gäddorna i samma kar så)
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #39
                    Ser riktigt bra ut, det blir intressant att se när du lägger i de lite större stenarna. Jag tror det kunde bli bra om du försöker få till någon backe eller höjdskillnader i akvariet. Det kanske går att göra med de större stenarna och sedan hälla på det mixade guset du har nu. Sune Holm berättade igår att ha kör med almlöv då han tycker de ser mest generella ut jämfört med eklöv som direkt känns som om de kommer från en annan biotop. Enligt honom håller de åtminstone 3 månader innan de ska bytas. Han lägger dem i en hink vatten och tar de som sjunker efter ett tag.

                    Det finns väldigt få malar CA och jag vet ingen algätande mal alls.
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • FI
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 3743

                      #40
                      Ursprungligen postat av DaRe
                      Ser riktigt bra ut, det blir intressant att se när du lägger i de lite större stenarna. Jag tror det kunde bli bra om du försöker få till någon backe eller höjdskillnader i akvariet. Det kanske går att göra med de större stenarna och sedan hälla på det mixade guset du har nu. Sune Holm berättade igår att ha kör med almlöv då han tycker de ser mest generella ut jämfört med eklöv som direkt känns som om de kommer från en annan biotop. Enligt honom håller de åtminstone 3 månader innan de ska bytas. Han lägger dem i en hink vatten och tar de som sjunker efter ett tag.

                      Det finns väldigt få malar CA och jag vet ingen algätande mal alls.
                      Tackar! Jo jag var inne på samma tanke men det föll på att jag fick tag på för lite grus. Men jag har kolsten i karet som man kanske kan gömma undan och använda som grund till kullen, sedan täcker jag med grusmixen och ett gäng naturliga stenar. Borde funka.
                      Hmm, löven tror jag att jag hoppar över, jag är för slö för att byta ut dem
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

                      Kommentar

                      • Rivulatus
                        Användare
                        • december 2002
                        • 811

                        #41
                        Snyggt! Ger verkligen effekten och känslan av en naturligt eroderad grusbotten. På tal om löv var jag inne på den banan i höstas men kom fram till att löv + högt ph ökar på förmultningstakten rätt duktigt. Finns det ingen som säljer konsgjorda löv då eller blir det fel?
                        Bossep har du ingen möjlighet att fota där du är? Skulle vara fasanfullt intressant att få lite biotopbilder under ytan (förstår inte alla dessa bilder ovan ytan som eg. inte säger ett smack ). En biotopsektion skulle öht vara riktigt bra på forumet.
                        SA:

                        Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                        Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                        Kommentar

                        • JockeB
                          Användare
                          • maj 2004
                          • 2964

                          #42
                          Läckert
                          Mvh Jocke
                          Centralamerikanska Ciklider!

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            #43
                            Oliver Knott på mässan hade ett bottensubstrat med samma namn som han själv som absorberade mineraler i vattnet så att ett vatten med kH12 gick ned till 2. Det var verksamt i cirka ett år. Man kanske kan ha detta i en filterkasse och kombinera med ph sänkande torv så får man lågt pH och lågt kH vilket borde göra att löven håller sig?!

                            Är jag ute och cyklar?
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • Rivulatus
                              Användare
                              • december 2002
                              • 811

                              #44
                              Ursprungligen postat av DaRe
                              Oliver Knott på mässan hade ett bottensubstrat med samma namn som han själv som absorberade mineraler i vattnet så att ett vatten med kH12 gick ned till 2. Det var verksamt i cirka ett år. Man kanske kan ha detta i en filterkasse och kombinera med ph sänkande torv så får man lågt pH och lågt kH vilket borde göra att löven håller sig?!

                              Är jag ute och cyklar?
                              Mjo men lågt ph är ju inte svårt att åstakomma men problemet är ju att våra fiskar vill ju har rellativt högt ph.
                              SA:

                              Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                              Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                              Kommentar

                              • DaRe
                                NCS Medlem
                                • september 2009
                                • 22831

                                #45
                                Jo, jag hade tankarna på annat... Sorry
                                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                                ///David
                                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...