CA-kar med "naturlig" botten - tips?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deon
    Användare
    • november 2004
    • 28

    #16
    När jag köpte lite akvarie grejor så fick jag med några säckar med sand han ville bli av med. Det var en blandning av råda och engelsk sjösten. Jag blanda i biltemas blästersand med och fick detta resultatet. Jag är nöjd men det är inte lika lätt och slamsuga botten längre för blästersnaden är så lätt och åker gärna med ut. Har även gått och hämtat lite småsten och lagt i med.

    Kommentar

    • FI
      Användare
      • augusti 2002
      • 3743

      #17
      Ursprungligen postat av deon
      När jag köpte lite akvarie grejor så fick jag med några säckar med sand han ville bli av med. Det var en blandning av råda och engelsk sjösten. Jag blanda i biltemas blästersand med och fick detta resultatet. Jag är nöjd men det är inte lika lätt och slamsuga botten längre för blästersnaden är så lätt och åker gärna med ut. Har även gått och hämtat lite småsten och lagt i med.
      Otroligt snygg kar! Vad är det för bakgrund du har?
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      • deon
        Användare
        • november 2004
        • 28

        #18
        Ursprungligen postat av FI
        Otroligt snygg kar! Vad är det för bakgrund du har?
        tack tack BTN Rocky. den blir grönare och grönare med tiden så snart är den riktikt snygg

        Kommentar

        • Cronan
          Användare
          • juli 2008
          • 907

          #19
          Be salmberg här på forumet lägga upp en bild på sitt stora kar har lyckats jäkligt bra med sin bottenyta iaf enligt mig. Hade själv ett 540l kar där jag blandade fyra olika sorters grus/sten blev faktiskt ganska nöjd med den blandningen tyvär har jag ingen bild på karet.

          Kommentar

          • salmberg
            NCS Medlem
            • oktober 2007
            • 830

            #20
            [QUOTE=Cronan;832017]Be salmberg här på forumet lägga upp en bild på sitt stora kar har lyckats jäkligt bra med sin bottenyta iaf enligt mig. Hade själv ett 540l kar där jag blandade fyra olika sorters grus/sten blev faktiskt ganska nöjd med den blandningen tyvär har jag ingen bild på karet.

            Tyvär har jag alla bilder på en annan dator som är utlånad.. Har bara ett fåtal bilder på denna dator.. Jag har Rådasand,Brogårdasalnd,Engelsk sjösten olika sorlekar samt dekorationsstenar från Ikea (2storlekar)..
            Lägger in några bilder här nästa gång jag tar tag i kameran.Syns lite av botten iaf..

            Vieja sp. "coatzacoalcos" F1 Hona

            Kommentar

            • Lundensis
              Användare
              • mars 2004
              • 2262

              #21
              Ursprungligen postat av DRE
              Du kan ju prova med massor av sten i olika storlekar från 1cm och snabbt uppåt så du får något liknande detta:
              http://www.cichlidae.com/forum/viewtopic.php?f=4&t=8992
              Det där är ett grymt snyggt kar!

              Kommentar

              • Rivulatus
                Användare
                • december 2002
                • 811

                #22
                Wow! Gillar verkligen hur han gjort med småstenen, har aldrig tänkt att man kan använda dom också! Ljuset är helt perfekt i min mening även, såsom man skulle tro att botten ser ut på 3-5 meters djup i en klarvattenflod i centralamerika. (tyckte han var lite snål med filtreringen dock.. ) Och fisksammansättnignen var minst sagt orealistisk
                Senast redigerad av Rivulatus; 21 mars 2011, 10:20.
                SA:

                Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                Kommentar

                • Thommy
                  Användare
                  • februari 2011
                  • 84

                  #23
                  i ett av mina kar har jag lava stenar ,2 av dom väger 16 kilo så det blir rätt tungt med all sten.Jag har lagt en skiva på ställningen 2 cm.den är stenhård,på den ligger 1 cm frigolit.sen i karet har jag nått som ser ut som liggunderlag säljs i zoo affärer,finns i olika längder.

                  Kommentar

                  • Lundensis
                    Användare
                    • mars 2004
                    • 2262

                    #24
                    Tittar man på filmer från naturen ligger det ofta ett lager av slam/"förna" ovanpå bottenmaterialet.

                    Kommentar

                    • Rivulatus
                      Användare
                      • december 2002
                      • 811

                      #25
                      Ursprungligen postat av Thommy
                      i ett av mina kar har jag lava stenar ,2 av dom väger 16 kilo så det blir rätt tungt med all sten.Jag har lagt en skiva på ställningen 2 cm.den är stenhård,på den ligger 1 cm frigolit.sen i karet har jag nått som ser ut som liggunderlag säljs i zoo affärer,finns i olika längder.
                      Jag har bara dåliga erfarenheter med lavasten och större ciklider.. Vid lek och slagsmål kan dom ibland simma in i stenarna med fula sår som resultat. Men det finns säkert dom som lyckats bättre än jag..

                      Skulle vara riktigt läckert med slam på botten som man ser i naturliga miljöer runt om i världen. Problemet är väll att det inte är så praktiskt i ett akvarium. Fast kanske det skulle fungera om man skulle ha ett tillräckligt högt/stort kar?
                      SA:

                      Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                      Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                      Kommentar

                      • bossep
                        Användare
                        • januari 2013
                        • 2352

                        #26
                        Om man vill ha det att se biotopriktigt ut så blir det lite olika om man vill ha flod eller sjö.
                        Om vi säger sjö så består ofta botten av mörk sand. Men det kan också var ljus lera. Detta är sedan täckt på sina ställen med ljust rätt grovt grus. Lite drivved hör också till samt grenar som hänger ned. Stenarna bruka vara liknande mörk granit och ofta lite kantiga men lätt avrundade. All lavasten är inte vass och full med porer osv. Sedan så hör vissna löv och annat till. Man ser ofta föräldrar putta ned den typen av mulm i yngelgroparna.
                        Floder har ofta en massa rötter och överhäng på låglandet. I bergen är det kullersten i olika former ofta runda då de oftast tummlar om och nöts mot varandra. Då bildas ofta sand och grus mellan dessa. Även i floder finns det mycket löv, etc.
                        Webmaster för Ciklid.org.
                        Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

                        Kommentar

                        • FI
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 3743

                          #27
                          Tusen tack för alla bra tips! Det bästa vore en blandning som i länken till cichlidae-sidan med helt naturliga stenar, men det är vinter här nu så troligtvis får jag nöja mig med olika storlekar av engelsk sjösten och olika sand som ju också ser bra ut. Det är lite synd att jag redan har Juwels "bark"-bakgrund, annars hade det nog blivit en snygg BTN också, men men, nästa kar kanske.
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            #28
                            Då vill vi se resultat och del resultat om det passar.
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • FI
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 3743

                              #29
                              Jadå, det lovar jag. Det kan dröja lite däremot, jag försöker hantera en plötslig familjekris så det är knepigt att fokusera tankarna just nu men jag tackar som sagt för alla bra idéer och kan försöka dokumentera projektet så gott det går då det väl rullar igång, en del av fiskarna från soppan ska dit tänkte jag och kanske med lite mer fokus den här gången.
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

                              Kommentar

                              • HåE
                                Användare
                                • september 2007
                                • 1525

                                #30
                                Ursprungligen postat av FI
                                Men är inte det för hårt? Tanken är väl att det man har längst ned ska minska trycket mot glaset och dämpa eventuella dunsar om något rasar.
                                Sist jag hade frigolit lyckades jag dock med konststycket att få grus under frigoliten, vilket nog hade kunnat sluta illa om jag hade haft mer tyngd ovan. Vad man än väljer så kanske man bör silikonera fast dämpningsmaterialet utan glepor innan man fyller på med bottenmaterialet..

                                Jag kör med plexiglas i mitt mbuna kar där jag har en hel del sten i olika storlekar. Funkar kanon. Har även kört med styrolit ett tag och det funkade också bra. Nackdelen är väl att mbunas gräver en hel del och det blir ju inte vackert när styroliten kommer fram.
                                När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...