Rädda centralare, varför?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    Rädda centralare, varför?

    Jag har ett 720 med BTN. I det akvariet så är firrarna så sjukt rädda. Så snart jag kommer in i rummet så får de spatt och gömmer sig men kommer fram om jag sätter mig stilla framför akvariet.

    Jag funderar på vad det kan bero på. I samma rum har jag 2 andra akvarier och ingen fisk är rädd i dessa. Inga fönster (i princip). Mörkt i rummet. De andra akvarierna ligger i vinkel mot detta så jag kansek lyses upp av dessa men det borde gälla i båda riktiningarna. Jag har gjort mig av med 2 silverhajar som jag tror stressade de andra. BTN bakgrunden gör att akvariet blir lite som en korridor kan det vara anledningen.

    Några tips om vad jag borde tänka på? Jag ska minska besättningen med 1 par zebraciklider och efter det ska det gå 1 par carpintis, 1 par salvini, 1 par synspila och 1 par robertsoni. Jag vet att det är rätt fult men de är mycket små ännu och ingen bråkar med de andra. Jag har på sikt möjlighet att flytta ett par till ett 430 liters, men inte just nu. Mycket gömställen finns.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet
  • DSB
    Användare
    • juni 2010
    • 43

    #2
    Ljud, vibrationer (när du går omkring) som är specifikt för detta akvarium ?
    MVH Peter

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      JAg tror inte det. Det står på betonggolv, men jag har svag belysning i det akvaiet så de kanske ser bätte rut genom rutan? När jag går in i rummet går jag mot det akvariet och längs de andra, kanske det påverkar?

      Någon annan som haft rädda fiskar i ett akvarium med BTN bakgrund. Det är 60cm djupt men med BTN 45cm.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Pabbe
        NCS Medlem
        • september 2006
        • 1805

        #4
        Kommer du in i akvarierummet via ett upplyst rum? Jag har lite liknande situation, tror jag. När jag kommer in i köket, där karet står rakt fram på motsatt vägg och det är släckt i köket men tänt i hallen där jag kommer ifrån, skräms de ibland.

        Kommentar

        • jinnarparen
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 2670

          #5
          När de fiskarna har blivit stora så det rätt mycket fisk i karet, men är de små så är det tvärtom väldigt lite fisk i karet.
          Stoppa i mer fisk i karet nu, fisk som du sen kan plocka bort igen när de du vill ha blir större.

          Hur var det när du hade silverhajarna i karet?
          När jag har haft silverhajar så har dessa haft en positiv effekt på de andra fiskarna. Silverhajarna är inte speciellt nervösa av sig och detta brukar ha en lugnande effekt på de andra fiskarna. 4-6 st silverhajar hade nog gjort susen.
          Åter till CA

          Det är där jag hör hemma

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Jag hade 2 silverhajar och de var extremt nervösa och hoppade nästan ur karet då jag rörde mig utanför burken. Jag har nu skänkt dem till

            Jag hade dessutom köpt 2 red bellied pacus, eller svartfenad pacu, som 4 dubblat sin storlek på 2 månader. De skänktes till samma person.

            Jag funderar på att uppgradera belysningen till kraftigare så att kontrasten mellan utanför och innanför karet blir större kanske syns det som händer utanför akvariet sämre då.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • Christian Alfredsson
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 4122

              #7
              När mina malawiciklider varit tokrädda har det alltid berott på för få fiskar i karet.
              Christian Alfredsson
              http://www.zoopet.com
              http://www.christianalfredsson.com

              Kommentar

              • FI
                Användare
                • augusti 2002
                • 3743

                #8
                Sånt där är alltid knepigt, ibland kan en enda nervös fisk smitta hela karet så alla får panik så fort man visar sig, sjukt störande. Det kan till råga på allt sedan sitta i även om du plockar bort den rädda fisken. :/
                Det positiva är att det lika snabbt kan vända om man slänger i en enda fisk som är helt orädd. Så det är väl det man kan tipsa om. Är det möjligt att slänga i en påfågel så har jag gjort det, det funkar alltid, det finns inga rädda påfåglar verkar det som, är påfågeln otänkbar så har jag kört med nån pigg stimfisk, regnbågsfisk eller t.o.m. guldfisk.
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #9
                  Bra tips, jag har varit inne på att ta bort BTN bakgrunden så att akvariet blir djupare om de då känner sig friare och inte så instängda längs en kanal utan väg bort. Jag har ett annat 936 liters som är 90cm djupt och där kan de med lugn känna sig trygga och kan alltid simma några dm längre in för att akta sig och därmed vågar de vara framme mer, men det kanske inte har betydelse egentligen. Bara som jag inbillar mig?!?
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • FI
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 3743

                    #10
                    Ursprungligen postat av DRE
                    Bra tips, jag har varit inne på att ta bort BTN bakgrunden så att akvariet blir djupare om de då känner sig friare och inte så instängda längs en kanal utan väg bort. Jag har ett annat 936 liters som är 90cm djupt och där kan de med lugn känna sig trygga och kan alltid simma några dm längre in för att akta sig och därmed vågar de vara framme mer, men det kanske inte har betydelse egentligen. Bara som jag inbillar mig?!?
                    45 cm djupt är ingen fara som jag ser det, det är bara 5 cm mindre än på en vanlig 375a, och är de riktigt skraja så räcker nog inte någon decimeter till för att göra dem trygga. Behåll den fina bakgrunden. En eller ett par orädda fiskar som håller till högre upp är mitt tips.
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

                    Kommentar

                    • algebrant
                      Användare
                      • oktober 2002
                      • 107

                      #11
                      Jag hade samma krux med mitt 720, löste det enkelt genom att sätta för sidrutorna. Så det bara är frontrutan som inte är täckt alltså.
                      MvH


                      Algebrant

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        #12
                        Tackar för alla tips. Jag börjar med att täcka för sidorutorna med något. Det är enkelt. Sedan tror jag skaffar 2 till synspilor, då jag ändå är osäker på könsfördelningen på de jag har. Slutligen bllir jag lite nyfiken på vad som kan hända om jag skaffa några silverdollartetror 6st? Vad tror du om det FI.

                        Jag ska nog dessutom satsa på bättre belysning...
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • Wilhelm
                          Användare
                          • april 2002
                          • 9122

                          #13
                          I med mer fisk, så lugnar de sig! Mina jaguarer gick ensamma i ett 500liters och både de och jag blev vettskrämda när jag närmade mig akvariet. Nu går de i ett 720 tillsammans med en chokladciklid och några elfenbenare, och nu är panikrusningen borta. Istället så är de framme vid rutan så fort de ser mig och tror att de ska få några räkor!
                          mvh Wilhelm

                          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                          www.linkopings-akvarieforening.net/
                          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            #14
                            Jag har varit inne på att minska men jag lyssnar och lär (och testar). Dock har jag just idag dessa:
                            3 Carpintis 12cm
                            2 Synspila 12cm
                            2 Robertsoni 8cm
                            3 Salvini 7cm
                            2 Zebraciklider ett par som är fridfullt dock
                            1 Eldstjärt!? (överbliven, men det är min sons första fisk och han vill för allt i världen inte bli av med den)
                            några palettyngel som jag trodde skulle bli mat, men de smet in genom filterinsug till bakgrunden och är nu 2cm och verkar klara sig ett tag till.

                            Tycker själv att det är smockfullt men för att lugna ner under uppväxt kan jag tänka mig att fylla på. Är ni fortfarande inne på detta efter att ha sett stocklistan?


                            jag skulle kunna flytta dit ett vuxet sajicapar.
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • Wilhelm
                              Användare
                              • april 2002
                              • 9122

                              #15
                              Måste vara nåt annat de är rädda för. Eller så räcker det att tillsätta några fiskar som inte blir rädda.
                              mvh Wilhelm

                              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                              www.linkopings-akvarieforening.net/
                              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...