Så vart man CA nörd då!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • danne0301
    Användare
    • mars 2010
    • 70

    Så vart man CA nörd då!

    Det behövs alltid fler trådar va
    Jag har velat fram och tillbaks ett tag nu över vad jag vill ha i mitt 540 när channorna flyttar. Så nu i dagarna flyttade dom och 540't möblerades i ordning för ****.
    Det har väl lutat liiite mer åt ciklider än något annat för man vill ju att det ska hända något i karet. Sen så är jag ett fan av att föja fiskar som leker och yngelvårdar osv. Idag åkte vi till kungsbacka och jag visste fortfarande inte vad jag ville ha
    En runda i butiken och så blev det lite kärlek vid första ögonkastet det blev Freddis, ett par på 8-10cm. Nu hoppas jag de repar sig för de har gått trångt och buffligt, de är båda två lite mörbultade och naggade med dassiga färger, rivna fenor och krullade gälar. Kanske ska bespara er bilder idag just därför
    Däremot har de sina gaddar väl synliga Han var inte direkt blyg och jag ger inte siamensisarna många dygn om man säger så

    Nu återstår ju att bestämma mig för vad jag vill ha mer! Jag tror att vad jag än väljer i ciklidväg så kan det gå käpprätt eftersom de redan är klart könsmogna så där ska jag enbart låta storleken avgöra.
    Men vad kan jag ha som t.ex. bottenpatrull? Hade pansarmalar funkat? Tycker iofs att det hade känts lite felplacerat..antingen stort ELLER smått i karet, så känns det i alla fall.
    Har en gibbi och lite ancistrus, räkor..sånt som gör nytta men inte syns. Ska även skicka i en Delhezi på ~15cm tänkte jag.

    /end bloggande
    540, 222, 54, 54
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Jo bilder! Vi kan väl få se deras gradvisa förbättring i ditt akvarium. Kan du ha fler CA-arter i det 540 tror du? 1 par till borde väl gå om inte 2? Beroende på inredning. Iofs Freddies är väl inte att leka med.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • danne0301
      Användare
      • mars 2010
      • 70

      #3
      Av någon märklig anledning försvann heltanks bilden i överladdningen från kameran :?
      Försökte få både höger och vänster på båda två fast det var inte helt lätt när dom tycker bäst om inuti roten så fort man hukar sig framför rutan.


      Aaaaah fasen också man måste förminska bilderna...det är jag på tok för lat för att göra (hur??), så det får bli imorrn istället
      540, 222, 54, 54

      Kommentar

      • RobinH
        Användare
        • augusti 2008
        • 2150

        #4
        Välkommen till CA träsket! kul att du bestämde dig för freddies
        Med lite tur så kan du säkert ha ett par till av någon annan CA art som kan ta för sig då freddies kan vara relativt tuffa. Lycka till
        CA

        Kommentar

        • danne0301
          Användare
          • mars 2010
          • 70

          #5
          Då försöker vi igen med lite bilder från när de bara varit i karet ett par timmar, försökte att få skadedetaljer också.
          540, 222, 54, 54

          Kommentar

          • danne0301
            Användare
            • mars 2010
            • 70

            #6
            Å fy fasen vad illa dom ser ut...måste jobba på där med att redigera lite känner jag, eller så är jag bara van vid att ladda upp fullstora filer
            540, 222, 54, 54

            Kommentar

            • danne0301
              Användare
              • mars 2010
              • 70

              #7
              Testar med ett par till.
              540, 222, 54, 54

              Kommentar

              • RobinH
                Användare
                • augusti 2008
                • 2150

                #8
                Ursprungligen postat av danne0301
                Då försöker vi igen med lite bilder från när de bara varit i karet ett par timmar, försökte att få skadedetaljer också.
                Ser att hjällocken ser skadade ut på vissa! hur många har du?
                Senast redigerad av RobinH; 02 januari 2011, 22:58.
                CA

                Kommentar

                • danne0301
                  Användare
                  • mars 2010
                  • 70

                  #9
                  Jag har ett par, de gick i typ 60-80L totalt 8st hos handlarn så det var ett ordentligt tilltygat gäng. Jag håller tummarna att det bara är skador och inte deformationer..
                  540, 222, 54, 54

                  Kommentar

                  • RobinH
                    Användare
                    • augusti 2008
                    • 2150

                    #10
                    Ursprungligen postat av danne0301
                    Jag har ett par, de gick i typ 60-80L totalt 8st hos handlarn så det var ett ordentligt tilltygat gäng. Jag håller tummarna att det bara är skador och inte deformationer..
                    okej har sett liknande skada på freddies innan och det såg ut som en deformation men jag hoppas så inte är fallet för dig! Lycka till och håll oss uppdaterade med foto och info
                    CA

                    Kommentar

                    • danne0301
                      Användare
                      • mars 2010
                      • 70

                      #11
                      Litet blogginlägg utan bilder.

                      Jag ville ju som sagt ha minst ett par till av något, det blev ett (förhoppningsvis) par JD. De är bara 6-7cm och därför är könsbestämmande att glömma om jag förstått det hela rätt? Man kan med lite vilja ana att den ena har något rödare söm på ryggfenan men det kan ju lika väl vara för att den är centimetern större..

                      Jag tänkte som såhär att om jag köper JD som är ungefär hälften så stora som freddisarna så borde ju freddisarna inte ha några problem att dominera och färga ut fint osv. Medans JD'na i samma veva borde vara tuffa nog att kunna hävda sig och även de färga fint framöver. Huruvida jag filosoferar rätt eller inte återstår att se

                      Angående Freddisarna så tror jag hanen ska få heta Aggro Psycho Killer on Steroids, eller något i den stilen Han är helt galen..tror det är matdags varenda gång jag kommer in i rummet och hugger efter pellets så vatten tränger igenom täckglasen..nästan.
                      Honan dessvärre är förpassad till ett hörne där hon spenderar större delen av dagen..vågar hon sig ut någon decimeter vid mat så nog fasen är han där och trycker in henne igen. Hoppas han lugnar sig liiiite granna.
                      540, 222, 54, 54

                      Kommentar

                      • danne0301
                        Användare
                        • mars 2010
                        • 70

                        #12
                        Hum..var nere nyss och såg att i mörkret håller honan på att gräva grop. Har inte sett tillstymmelse till lek och nu har det ändå varit korta arbetsdagar och lediga också..

                        Och så trodde jag de var öppna substratruvare som lägger på platta ytor som regel? Det skulle iofs förklara hanens enorma humör emellanåt.. Jaja, får se vad som händer.
                        540, 222, 54, 54

                        Kommentar

                        • danne0301
                          Användare
                          • mars 2010
                          • 70

                          #13
                          Nu putsas det rot samtidigt som hon gräver och röret är ute
                          540, 222, 54, 54

                          Kommentar

                          • danne0301
                            Användare
                            • mars 2010
                            • 70

                            #14
                            Somebody's pissed!
                            540, 222, 54, 54

                            Kommentar

                            • danne0301
                              Användare
                              • mars 2010
                              • 70

                              #15
                              öööh vafan tog fotot vägen ?_?
                              540, 222, 54, 54

                              Kommentar

                              Arbetssätt...