Plan för 2011 - Ciklidsoppa!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    Plan för 2011 - Ciklidsoppa!

    Nytt år och mitt 240 står klart för ny fisk. Perfekt start.
    Efter mycket velande hit och dit om jag ska ha ciklider, channor, saltvatten eller annat så har jag kommit fram till att det trots allt blir fler ciklider. Tyvärr har jag ju inte kommit på VAD för ciklid det ska bli... :/
    Så min tanke är nu att helt gå ifrån det här: "fokusera på en art, köp en grupp på 4-8 individer och vänta till de parar ut, gallra sedan bort de övriga".

    Jag ska fixa ciklidsoppa istället!

    Planen för 2011 blir helt enkelt att slänga i ungfisk av alla ciklidarter jag tycker är snygga och intressanta i samma kar. SA, CA eller afrikanska, spelar ingen roll, men jag har flest favoriter från CA så det troliga är ju att det blir sådana i första hand.

    Problemfiskar plockas sedan bort med jämna mellanrum, ingen fisk tillåts vara helt dominant. Det lär säkert bli en massa problem och ännu mer pyssel för att få allt att fungera, men jag tror det är precis det jag behöver nu.

    Innan årsskiftet 2011-2012 hoppas jag sedan att ett fåtal individer ska ha accepterat varandras närvaro fullt ut, och förhoppninsgvis är de även stora nog att flyttas till 540:t där jag nu bara har fengäddor.


    Tips på fisk, funderingar, varningar, lyckönskningar, idiotförklaringar, etc - Allt är välkommet!


    Här ska det ske
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet
  • jinnarparen
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 2670

    #2
    Sebraciklider, 3 par!

    Ingen färgexplosion kanske, men du får mycket att titta på när de väl kommer igång med fortplantningen.
    Det här har jag tjatat om länge med 3 sebraciklidpar och jag är på gång att för första gången på 20 år sätta ihop ett sånt kar själv.
    Skall bara bli av med lite annan fisk först, sen blir ett 310 l kar ledigt...tyvärr så har jag bara 2 par i samma storlek, den 3e honan växer inget.
    I och för sig skulle det vara enkelt att bara skaffa ett par till, men de jag har är ju med fångstplats (från Beasts F1 Ometepe) och jag vill inte blanda dessa med "vanliga"
    Åter till CA

    Det är där jag hör hemma

    Kommentar

    • FI
      Användare
      • augusti 2002
      • 3743

      #3
      Ursprungligen postat av jinnarparen
      Sebraciklider, 3 par!

      Ingen färgexplosion kanske, men du får mycket att titta på när de väl kommer igång med fortplantningen.
      Det här har jag tjatat om länge med 3 sebraciklidpar och jag är på gång att för första gången på 20 år sätta ihop ett sånt kar själv.
      Skall bara bli av med lite annan fisk först, sen blir ett 310 l kar ledigt...tyvärr så har jag bara 2 par i samma storlek, den 3e honan växer inget.
      I och för sig skulle det vara enkelt att bara skaffa ett par till, men de jag har är ju med fångstplats (från Beasts F1 Ometepe) och jag vill inte blanda dessa med "vanliga"
      Hehe ja det där har vi hört förr Men det har jag faktiskt funderat på jag också, sebror är skoj, och även fina också då de kommer upp i storlek.
      Men planen är att jag ska kunna ha ett par ciklider med fengäddorna sedan, och sebraciklider skulle snabbt sluta som mat. Däremot kanske man kan ha några sebror som fyller ut soppan lite så revirtänket rubbas. Kanske kan funka. Det blir väldigt mycket "trial and error" nu känner jag, men det är halva grejen
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      • Christian Alfredsson
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 4122

        #4
        Så här kanske...
        Christian Alfredsson
        http://www.zoopet.com
        http://www.christianalfredsson.com

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          Det blir spännande att se vad du skaffar dig. Vieja synspila är exempelvis fina men titta även på spottet chiapas som är snäppet snyggare, de bör gå att ha i ett 540 när tiden lider.
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • FI
            Användare
            • augusti 2002
            • 3743

            #6
            Ursprungligen postat av Christian Alfredsson
            Så här kanske...
            Snyggt! Och man ser antydan till pannpuckel på hanarna där. Maffigt!

            Det blir mer soppa än så i mitt kar däremot, så fort det blir lek så brukar det bli problem så jag får se om jag ens sparar fiskar med olika kön så snart de blir könsmogna. Jag vill kunna få lugn och ro i karet, om det nu är möjligt
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • FI
              Användare
              • augusti 2002
              • 3743

              #7
              Ursprungligen postat av DRE
              Det blir spännande att se vad du skaffar dig. Vieja synspila är exempelvis fina men titta även på spottet chiapas som är snäppet snyggare, de bör gå att ha i ett 540 när tiden lider.
              Det är spännande för mig också jag har ju ingen direkt plan så man får se vad det blir.

              Hur ser spotted chiapas ut?
              Någon Vieja hade helt klart varit skoj, det är nog det släkte jag tycker har allra vackrast fiskar. Drömfirren vore Vieja zonata, men den lär jag nog aldrig hitta. Vieja argentea gillar jag också, och en snygg texasciklid vore inte dumt.

              Men vi får se vad det blir, utbudet på CA är inte överdrivet bra här uppe så man får nog ta det man hittar tror jag. Jag leker för övrigt med tanken att slänga i nån storvuxen afrikan, det kanske inte funkar men ska man nu ha soppa så har man ju chansen att testa i alla fall
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

              Kommentar

              • Lizardking
                Användare
                • december 2007
                • 79

                #8
                Hade du inte velat ha soppa hade jag sagt Flowerhorn, så det säger jag inte. Annars kan ju några venustus göra sig bra ett tag i det karet.

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #9
                  Jag ska försöka ta en bild på mina ungfiskar. Annars har Robin sådana.
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • FI
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 3743

                    #10
                    Ursprungligen postat av Lizardking
                    Hade du inte velat ha soppa hade jag sagt Flowerhorn, så det säger jag inte. Annars kan ju några venustus göra sig bra ett tag i det karet.
                    Hehe ja du hade det inte varit för pannpuckel så hade jag redan haft FH's i massor. Nu vet jag inte hur vanligt det är att pucklarna blir gigantiska, men risken finns ju, speciellt om man tänker ha fiskarna ett tag. I övrigt tycker jag de är toksnygga i många fall.
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

                    Kommentar

                    • RobinH
                      Användare
                      • augusti 2008
                      • 2150

                      #11
                      Ursprungligen postat av FI
                      Det är spännande för mig också jag har ju ingen direkt plan så man får se vad det blir.

                      Hur ser spotted chiapas ut?
                      Någon Vieja hade helt klart varit skoj, det är nog det släkte jag tycker har allra vackrast fiskar. Drömfirren vore Vieja zonata, men den lär jag nog aldrig hitta. Vieja argentea gillar jag också, och en snygg texasciklid vore inte dumt.

                      Men vi får se vad det blir, utbudet på CA är inte överdrivet bra här uppe så man får nog ta det man hittar tror jag. Jag leker för övrigt med tanken att slänga i nån storvuxen afrikan, det kanske inte funkar men ska man nu ha soppa så har man ju chansen att testa i alla fall
                      Ligger några foto på mina i ca bilder del 6 riktigt fina är dom
                      CA

                      Kommentar

                      • danne0301
                        Användare
                        • mars 2010
                        • 70

                        #12
                        Guldsömmar blir ju riktigt fina JD också, fast de 2 är kanske för vanliga.

                        Undrar om det blir något liknande projekt hos mig, har velat som fasen på sistone men idag blev det till slut ett par Freddis 8-10cm. Coola men det kändes direkt att man borde ha mycket mer i 540
                        540, 222, 54, 54

                        Kommentar

                        • Lundensis
                          Användare
                          • mars 2004
                          • 2262

                          #13
                          Ursprungligen postat av danne0301
                          Guldsömmar blir ju riktigt fina JD också, fast de 2 är kanske för vanliga.

                          Undrar om det blir något liknande projekt hos mig, har velat som fasen på sistone men idag blev det till slut ett par Freddis 8-10cm. Coola men det kändes direkt att man borde ha mycket mer i 540
                          Freddiesar växer och trivs inte tillsammans med tuffa hetsiga ciklider.

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            #14
                            Ursprungligen postat av RobinH
                            Ligger några foto på mina i ca bilder del 6 riktigt fina är dom
                            Det är iofs väldigt tidskrävande att leta igenom den stora tråden, kanske det ändå hade varit bättre med fler trådar. En per art? En Vioeja tråd istället för CA tråd.
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • FI
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 3743

                              #15
                              Ursprungligen postat av DRE
                              Det är iofs väldigt tidskrävande att leta igenom den stora tråden, kanske det ändå hade varit bättre med fler trådar. En per art? En Vioeja tråd istället för CA tråd.
                              Jo ni som har lite ovanliga eller udda arter (Vieja eller annat) borde helt klart lobba lite bättre för dem och skapa egna trådar så intresset går upp för dem och så man kan följa utvecklingen. Jag hittade hur som helst några bilder till slut efter lite grävande. Riktigt snygg firre även som ganska liten och CA ciklider brukar ju inte direkt bli fulare med åldern.
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

                              Kommentar

                              Arbetssätt...