CA-Hybrider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lizardking
    Användare
    • december 2007
    • 79

    CA-Hybrider

    Tjena. Jag tänkte vi kunde diskutera hybrider i denna tråden. Jag ber om ursäkt ifall det redan finns en tråd angående detta här. Brukar hänga på MFKsweden mest och har dålig koll på detta forumet.

    Dela gärna med er av era hybridiseringsprojekt. Syftet med tråden är även att om man så vill, kunna dela med sig av hybriderna för att undvika att dom hamnar i handeln.
    Just nu försöker jag tussa ihop BP med en Red dragon FH. Det går sådär. Nån som har några gränsöverskridande par på gång?
    / Jocke
  • jinnarparen
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 2670

    #2
    Vad är en BP?
    Åter till CA

    Det är där jag hör hemma

    Kommentar

    • Lizardking
      Användare
      • december 2007
      • 79

      #3
      Ursprungligen postat av jinnarparen
      Vad är en BP?

      Blood parrot. Jag använder den beteckning på papegojjfiskar för att undvika missförstånd.

      Kommentar

      • Lundensis
        Användare
        • mars 2004
        • 2262

        #4
        Jag tycker personligen att man ska avhålla sig från hybridisering och istället fokusera på att få fram fina praktexemplar av de naturliga arterna.

        Kommentar

        • Rivulatus
          Användare
          • december 2002
          • 811

          #5
          Hybrider är ju ett känsligt ämne antar jag. Själv skyr jag dom som pesten för visst kan man säkert få någon extremt vacker art genom att lätt korsa några Vieja arter t.ex. , men jag tror (personligen) att de flesta som är inne helt på Ca gillar det faktum att dom just är naturligt vackra, och det är det som är lite av utmaningen.

          Sen kan man ju även fundera på hur många arter vi har idag är genetiskt unika (fylogenetiska artbegreppet) arter (tror det är max 97 procent identiskt dna med en annan art) eller bara det mer lösryckta begreppet en geografiskt isolerad art (biologiska artbegreppet) som även kan få fertil avkomma med en annan art men är isolerad eller morfologiskt artbegreppet där de indelas bara på att de ser likadana ut... Tror att om man skulle hård-dra det så skulle många arter kanske kunna mer bli underarter och hybrider.. Men det är för oss biolognördar att frossa i hehe
          Senast redigerad av Rivulatus; 16 november 2010, 13:10.
          SA:

          Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
          Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Jag nördar vidare...

            Det biologiska arbegreppet säger att de är populatinsgenetiskt isolerade men det behöver inte vara geografiskt.

            Jag skrev en text för mycket länge sedan om arter och artigenkänningsmekanismer som vi lagt upp i FAQ-en http://www.ciklid.org/joomla/index.p...=142&Itemid=57 Den berör främst det biologiska artbegreppet.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Rivulatus
              Användare
              • december 2002
              • 811

              #7
              Ursprungligen postat av Ola Svensson
              Jag nördar vidare...

              Det biologiska arbegreppet säger att de är populatinsgenetiskt isolerade men det behöver inte vara geografiskt.

              Jag skrev en text för mycket länge sedan om arter och artigenkänningsmekanismer som vi lagt upp i FAQ-en http://www.ciklid.org/joomla/index.p...=142&Itemid=57 Den berör främst det biologiska artbegreppet.
              Orkar inte hitta en bättre källa men wiki säger "Enligt detta artbegrepp kan individer som teoretiskt skulle kunna få fertil avkomma tillsammans klassas som olika arter, om detta är exempelvis geografiskt eller fysiologiskt omöjligt."

              hehe förlåt för Off topic, tillbaka till olika hybrider så ska jag sluta yra
              SA:

              Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
              Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

              Kommentar

              • FI
                Användare
                • augusti 2002
                • 3743

                #8
                Det tråkiga i kråksången tycker jag är att det pratas om äkta och oäkta både då det gäller hybriderna och de naturliga cikliderna. Att hitta en äkta flowerhorn/FH tycks vara minst lika svårt, om inte svårare, som att hitta en äkta citrinellum, labiatum etc. Så är man tillräckligt petig och bara vill ha det bästa, annars får det vara - vilket många är i båda lägren - ja då slutar det nog oftast med att man aldrig får vara helt nöjd. :/

                Spontant gillar jag det naturliga mer. Helt klart. Egentligen mest eftersom jag gillar beteende mer än utseende och gillar att hobbyforska varför fiskarna gör som de gör då de jagar, bildar par, leker etc. Och hur mycket kan man hobbyforska på beteendet på en hybrid?

                Men en av de personligaste fiskarna jag har haft var en hybrid - som inte liknade något annat, varken något naturligt eller något FH-liknande - så jag kan ju knappast säga att jag skyr hybrider som pesten. Så länge jag gillar fiskens utseende och beteende så är det strunt samma vilka gener fisken har. En färgsprakande "trimac" utan överdriven pannpuckel ger definitivt tummen upp oavsett härkomst.
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

                Kommentar

                • Lizardking
                  Användare
                  • december 2007
                  • 79

                  #9
                  Jag får nog förtydliga mig lite. Jag vänder mig alltså till er som håller på med hybrider och skulle gärna diskutera vilka fiskar ni använder eller vilka fiskar som eran favorit hybrid är resultat av.

                  FI, jag har för mig att jag sett en bild av din hybrid. Vet du vad som var i den?

                  Kommentar

                  • FI
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 3743

                    #10
                    Ursprungligen postat av Lizardking
                    FI, jag har för mig att jag sett en bild av din hybrid. Vet du vad som var i den?
                    Nä, jag misstänker amphilophus lyonsi och eventuellt lite urophthalmus eller trimaculatum, men det var så mycket som var skumt med den så till slut lade jag bara locket på och lät den vara vad den nu var. Skoj var den i alla fall, ettrig och helt sanslöst utåtriktad
                    Tyvärr gick den bort hastigt och olustigt. Min vanliga otur så fort det är någon fisk jag fäster mig vid.
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

                    Kommentar

                    • Lizardking
                      Användare
                      • december 2007
                      • 79

                      #11
                      Ursprungligen postat av FI
                      Nä, jag misstänker amphilophus lyonsi och eventuellt lite urophthalmus eller trimaculatum, men det var så mycket som var skumt med den så till slut lade jag bara locket på och lät den vara vad den nu var. Skoj var den i alla fall, ettrig och helt sanslöst utåtriktad
                      Tyvärr gick den bort hastigt och olustigt. Min vanliga otur så fort det är någon fisk jag fäster mig vid.
                      Ok, det var ju synd att han gick bort för dig.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...