Hur är motaguensen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    Hur är motaguensen?

    Ja hur är motaguensen egentligen beteendemässigt osv? Jag såg småttingar nyss och blev lite småsugen att plocka upp en grupp, men jag vet så lite om dem, jag vet bara att de är en släkting till jaguarcikliden som jag ju gillar.
    Är de aktiva? Hur snabbt kan de nå 20cm? Vid vilken storlek är de könsmogna? Är de aggressiva även som små? Rovgiriga? Finns det tydliga könsskillnader? även då de är små?
    Berätta gärna lite om dem ni som har erfarenhet av dem. Och posta en massa bilder om ni har!
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet
  • Micke Jarhl
    Användare
    • april 2002
    • 2277

    #2
    En tuffing tar ingen skit hehe... tror de blir könsmogna runt 12-15cm storlek lätt se skillnad på dom som stora lite värre som små.Klart snyggaste Parachromisen, enl mig men vid lek hopplösa hårdföra aggressiva iaf var mina det. Mina var åxo jäkligt jobbiga så fort man la i ny fisk de ville jaga dom ur karet liksom ganska tröttande hihi... men om man har dom själva så funkar dom säkert fint dock inte provat men det finns fler som har haft dom som kan berätta sin version...Vackra men jobbiga som slutkläm
    Micke Jarhl Med akvarium!

    Kommentar

    • Rivulatus
      Användare
      • december 2002
      • 811

      #3
      Om det är "red tiger" varianten så slå till direkt. Väldigt färggranna och vackra som vuxna och mina har redan visat tendenser till färgprakt redan vid 4cm. Köpte en grupp minisar för någon vecka sen så har inga erfarenheter av de vuxna men skulle gissa att de kan vara lika de andra stora guapoterna i humöret t.ex. Dovii etc. .

      Another video of the breeding pair of super red Motaguense.
      SA:

      Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
      Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

      Kommentar

      • FI
        Användare
        • augusti 2002
        • 3743

        #4
        Tackar för infon! Tuff film också. Den verkar vara lite för aggressiv för att funka för mig just nu dock. I framtiden kanske. Skoj att se den i handeln hur som helst, det är första gången för mig.
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

        Kommentar

        • Lundensis
          Användare
          • mars 2004
          • 2262

          #5
          Det är en grymt häftig ciklid som kräver stora kar och medinvånare som är tuffa. Hur snabbt den växer beror på hur mycket man matar dem. Vid ordentlig matning och skötsel bör det inte vara särskilt svårt att få en hane att nå en storlek på ca 25 cm inom två år. Hanen kan bli en bra bit över 30 cm, men honan endast 20 +. Paret håller i regel ihop bra, men är mycket aggressiva av sig mot andra och håller stenhårt på reviret.

          Kommentar

          • dezplay
            Användare
            • september 2008
            • 235

            #6
            Enligt min mening den klart snyggaste ca cikliden. Men fruktansvärt hårdfenad av sig jagar runt andra fiskar bara för skojs skull och gör utfall. Jag hade mitt par ihop med ett par Midas som var lite större och det fungerade ganska bra. Innan det testade jag med större par av loiselli, guldsöm, fenestrata men det gick inte alls. Det bästa är nog att ha de själva i ett kar.

            en bild på hanen

            Kommentar

            • Rivulatus
              Användare
              • december 2002
              • 811

              #7
              Aggresiva fiskar är aggressiva.. Allt handlar om matchning av arter. Lugna arter funkar bra tillsammans med lugna och andra som t.ex. dovii, motaguense, cintrinellum etc. ska man ha med varandra. Allt funkar om man vill! Helt klart kommer mina "mots" gå med andra aggressiva arter i ett eget kar. Mitt största problem just nu är inte de "livligare" arterna men mer de lite halvlugna..
              SA:

              Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
              Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

              Kommentar

              • dezplay
                Användare
                • september 2008
                • 235

                #8
                Det har du nog rätt i

                En bild på honan jag hade också...

                Kommentar

                • Lundensis
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 2262

                  #9
                  Ursprungligen postat av Rivulatus
                  Aggresiva fiskar är aggressiva.. Allt handlar om matchning av arter. Lugna arter funkar bra tillsammans med lugna och andra som t.ex. dovii, motaguense, cintrinellum etc. ska man ha med varandra. Allt funkar om man vill! Helt klart kommer mina "mots" gå med andra aggressiva arter i ett eget kar. Mitt största problem just nu är inte de "livligare" arterna men mer de lite halvlugna..
                  Tror att det är rätt många här som kan skriva under på att det inte är särskilt bra att ha motaguense och dovii tillsammans.

                  Kommentar

                  • Rivulatus
                    Användare
                    • december 2002
                    • 811

                    #10
                    Ursprungligen postat av Lundensis
                    Tror att det är rätt många här som kan skriva under på att det inte är särskilt bra att ha motaguense och dovii tillsammans.
                    Okej har ingen direkt erfarenhet med just dovii och motaguense. Däremot har jag haft lekande dovii och manguense tillsammans med cintrinellum och även om det var ett "tufft" kar så drog jag mina slutsatser från de erfarenheterna att det kan funka..

                    Men om man har ett mindre kar så är det ju självklart att föredra att undvika arter som liknar varandra! Jag hade dessa tre med zonatum och pearsei i ett 2000-liters.
                    Senast redigerad av Rivulatus; 06 november 2010, 14:51.
                    SA:

                    Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                    Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                    Kommentar

                    • dezplay
                      Användare
                      • september 2008
                      • 235

                      #11
                      Såg på din hemsida att motaguensen kom från kalmar, då är det nog de jag hade som är föräldrar till dina

                      Kommentar

                      • cichlids4fun
                        NCS Medlem
                        • april 2002
                        • 3111

                        #12
                        Ursprungligen postat av dezplay
                        Såg på din hemsida att motaguensen kom från kalmar, då är det nog de jag hade som är föräldrar till dina
                        det stämmer nog bra det
                        Mvh
                        Peter

                        don´t drink water-fish ..... in it!

                        Kommentar

                        • dezplay
                          Användare
                          • september 2008
                          • 235

                          #13
                          hehe ok har dom växt nått sen jag hade dom? och har du några bilder på dom?

                          Kommentar

                          • Lundensis
                            Användare
                            • mars 2004
                            • 2262

                            #14
                            Ursprungligen postat av Rivulatus
                            Okej har ingen direkt erfarenhet med just dovii och motaguense. Däremot har jag haft lekande dovii och manguense tillsammans med cintrinellum och även om det var ett "tufft" kar så drog jag mina slutsatser från de erfarenheterna att det kan funka..

                            Men om man har ett mindre kar så är det ju självklart att föredra att undvika arter som liknar varandra! Jag hade dessa tre med zonatum och pearsei i ett 2000-liters.
                            Ja, är det 2000 liter har de ju lite utrymme att röra sig på, men de flesta har nog inte så stora kar. Den fiskkombo du hade funkar nog bättre, men dovii och motaguense är båda extremt aggressiva och extremt revirhävdande. Fast släpper man ihop dem när de är små är chanserna större att det kommer att funka, åtminstone några år.

                            Kommentar

                            • cichlids4fun
                              NCS Medlem
                              • april 2002
                              • 3111

                              #15
                              Ursprungligen postat av dezplay
                              hehe ok har dom växt nått sen jag hade dom? och har du några bilder på dom?
                              dom leker ju hela tiden så honan står still i växten är väl 14-15, hannen växer bra är 25cm, ja det finns några kassa bilder på honan i ca tråden, men jag har nyss flyttat dem till ett rent kar så det går nog att fota snart när blygslen släppt, de fick lite firefish yngel idag
                              Mvh
                              Peter

                              don´t drink water-fish ..... in it!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...