Hur är motaguensen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rivulatus
    Användare
    • december 2002
    • 811

    #16
    En liten fråga.. När man tittar på de hanar som finns i Sverige så även om de är jättefina så som jag fattat det så finns det hanar iaf. i staterna som mer har en färgteckning liknande honornas, med stora fält av färg istället av de små prickarna. Vet nån vad det beror på, underart, fina exemplar eller matning?

    Jag ger mina fiskar som växer så det knakar en diet nästan uteslutande baserad på molusker och räkor/artemia för att försöka öka oddsen för att få någonting som det här..

    This pair have great colour, lots of iridescent blue under the chin all the way back to the gills (unfortunately the lighting doesn't show it that well).A re...
    SA:

    Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
    Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

    Kommentar

    • RobinH
      Användare
      • augusti 2008
      • 2150

      #17
      Ursprungligen postat av Rivulatus
      En liten fråga.. När man tittar på de hanar som finns i Sverige så även om de är jättefina så som jag fattat det så finns det hanar iaf. i staterna som mer har en färgteckning liknande honornas, med stora fält av färg istället av de små prickarna. Vet nån vad det beror på, underart, fina exemplar eller matning?

      Jag ger mina fiskar som växer så det knakar en diet nästan uteslutande baserad på molusker och räkor/artemia för att försöka öka oddsen för att få någonting som det här..

      http://www.youtube.com/watch?v=ig_YbjV6W7E
      Olika fångst platser spelar stor roll, precis som do flesta ca så skiftar färgerna beroende på fångstplats. Dom motaguense som finns i sverige är sanolikt släkt och härstammar från samma fångstplats.
      CA

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #18
        Ursprungligen postat av RobinH
        Olika fångst platser spelar stor roll, precis som do flesta ca så skiftar färgerna beroende på fångstplats. Dom motaguense som finns i sverige är sanolikt släkt och härstammar från samma fångstplats.
        Just detta är väldigt tråkigt tycker jag. Det vore roligare om man hade bättre koll på var de som finns att köpa kommer ifrån och att man även där siktar på variation. Det borde dessutom gynna försäljningen, själv köper jag hellre det jag vet vad det är.

        Det är onekligen en riktigt vacker fisk som jag gärna skulle ha. Snygg firre på filmen helt klart.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Lundensis
          Användare
          • mars 2004
          • 2262

          #19
          Ursprungligen postat av Rivulatus
          En liten fråga.. När man tittar på de hanar som finns i Sverige så även om de är jättefina så som jag fattat det så finns det hanar iaf. i staterna som mer har en färgteckning liknande honornas, med stora fält av färg istället av de små prickarna. Vet nån vad det beror på, underart, fina exemplar eller matning?

          Jag ger mina fiskar som växer så det knakar en diet nästan uteslutande baserad på molusker och räkor/artemia för att försöka öka oddsen för att få någonting som det här..

          http://www.youtube.com/watch?v=ig_YbjV6W7E
          Det där ser ju ut som två honor som leker av varandra. Har haft samma fenomen med managuense.

          Kommentar

          • Rivulatus
            Användare
            • december 2002
            • 811

            #20
            Att det mest finns odlat från samma par i hela sverige beror nog mest på att marknaden är så himmla liten att mer frekvent import inte blir lönsamt tyvärr.. Jag skulle hellre vilja att det är som t.ex. i staterna där det kommer in vf hela tiden.

            Och det kanske är två honor men har faktiskt sett ett annat par som lekte med den färgteckningen och dessutom var snäppet rödare (och dom fick yngel iaf.). Tror det var på aquamojo:s sida har jag för mig..
            SA:

            Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
            Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

            Kommentar

            • Lundensis
              Användare
              • mars 2004
              • 2262

              #21
              Ursprungligen postat av Rivulatus
              Att det mest finns odlat från samma par i hela sverige beror nog mest på att marknaden är så himmla liten att mer frekvent import inte blir lönsamt tyvärr.. Jag skulle hellre vilja att det är som t.ex. i staterna där det kommer in vf hela tiden.

              Och det kanske är två honor men har faktiskt sett ett annat par som lekte med den färgteckningen och dessutom var snäppet rödare (och dom fick yngel iaf.). Tror det var på aquamojo:s sida har jag för mig..
              Det hade varit trevligt med lite mer vf från Centralamerika. Å andra sidan är det närmare dit om man bor i USA. Här är Aquamojos lekpar. Snygga.

              Senast redigerad av Lundensis; 21 november 2010, 13:33.

              Kommentar

              • Rivulatus
                Användare
                • december 2002
                • 811

                #22
                Ursprungligen postat av Lundensis
                Det hade varit trevligt med lite mer vf från Centralamerika. Å andra sidan är det närmare dit om man bor i USA. Här är Aquamojos lekpar. Snygga.

                http://www.aquamojo.com/Motaguense.html
                Jag kommer göra en större import till Sverige under nästa år, tyvärr kommer det ju dröjja ännu längre innan jag har nått att sälja.. Men men huvudsaken är ju att hobbyn får en liten vitaminkick i Sverige!
                SA:

                Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                Kommentar

                • RobinH
                  Användare
                  • augusti 2008
                  • 2150

                  #23
                  Ursprungligen postat av Rivulatus
                  Att det mest finns odlat från samma par i hela sverige beror nog mest på att marknaden är så himmla liten att mer frekvent import inte blir lönsamt tyvärr.. Jag skulle hellre vilja att det är som t.ex. i staterna där det kommer in vf hela tiden.

                  Och det kanske är två honor men har faktiskt sett ett annat par som lekte med den färgteckningen och dessutom var snäppet rödare (och dom fick yngel iaf.). Tror det var på aquamojo:s sida har jag för mig..
                  aquamojos foto är jättefina men dom färgerna är långt från verkligheten.. Han fotoshopar som ingenannan hehe! Har set filmer från honom och där har hans fiskar inte ens i närheten till färgerna som fotona visar, tråkigt att folk får en felaktig bild av verkligheten!
                  CA

                  Kommentar

                  • JockeB
                    Användare
                    • maj 2004
                    • 2964

                    #24
                    Ursprungligen postat av RobinH
                    aquamojos foto är jättefina men dom färgerna är långt från verkligheten.. Han fotoshopar som ingenannan hehe! Har set filmer från honom och där har hans fiskar inte ens i närheten till färgerna som fotona visar, tråkigt att folk får en felaktig bild av verkligheten!
                    Jupp, sen så kan jag säga att honorna som ju är rödast skifftar i det röda beroende på om det är lek eller så på gång. + Att sen gör ju fodret som vanligt skillnad också
                    Mvh Jocke
                    Centralamerikanska Ciklider!

                    Kommentar

                    • Rivulatus
                      Användare
                      • december 2002
                      • 811

                      #25
                      Ni har nog rätt! Men hur som haver är det en jättevacker art. Kommer bli spännande att se hur mina kommer bli när dom växt till sig. Återkommer om ett halvår eller nått haha
                      SA:

                      Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                      Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                      Kommentar

                      • Lundensis
                        Användare
                        • mars 2004
                        • 2262

                        #26
                        Ursprungligen postat av Rivulatus
                        Ni har nog rätt! Men hur som haver är det en jättevacker art. Kommer bli spännande att se hur mina kommer bli när dom växt till sig. Återkommer om ett halvår eller nått haha
                        Lycka till, det är en grymt häftig art.

                        Kommentar

                        • Rivulatus
                          Användare
                          • december 2002
                          • 811

                          #27
                          Här var den videon som jag sökte... http://www.youtube.com/watch?v=k8ok_...eature=related där ser man tydligt att även hanarna även dom har mycket rött! Hoppas jag får någonting liknande
                          SA:

                          Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                          Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                          Kommentar

                          • RobinH
                            Användare
                            • augusti 2008
                            • 2150

                            #28
                            Ursprungligen postat av Rivulatus
                            Här var den videon som jag sökte... http://www.youtube.com/watch?v=k8ok_...eature=related där ser man tydligt att även hanarna även dom har mycket rött! Hoppas jag får någonting liknande
                            Dom ser ju mer ut som brun/orange honorna såg ju inget vidare ut tyckte jag.
                            CA

                            Kommentar

                            Arbetssätt...