375 CA med mindre arter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklid2468
    Användare
    • oktober 2010
    • 11

    375 CA med mindre arter

    Hej!

    Jag har snart en ledig 375:a som jag har för avsikt att befolka med mindre CA arter (Thorichtys, Amatitlania, Cryptoheros osv). Jag är mest intresserad av att se interaktionen mellan lekande par i det här akvariet och därför så väljer jag de mindre arterna för att kunna hålla mer än ett par.

    Min första fråga är: Hur många par kan man hålla i ett akvarium av den storleken?

    Fråga två: För att få se de intressantaste beteendena, är det bäst att hålla sig till en art (säg tre par zebra-ciklider) eller kan man lika gärna blanda (exempelvis ett par zebra, ett par eldbuk, ett par multispinosa)?

    Mvh

    Peter
  • JockeB
    Användare
    • maj 2004
    • 2964

    #2
    Ursprungligen postat av ciklid2468
    Hej!

    Jag har snart en ledig 375:a som jag har för avsikt att befolka med mindre CA arter (Thorichtys, Amatitlania, Cryptoheros osv). Jag är mest intresserad av att se interaktionen mellan lekande par i det här akvariet och därför så väljer jag de mindre arterna för att kunna hålla mer än ett par.

    Min första fråga är: Hur många par kan man hålla i ett akvarium av den storleken?

    Fråga två: För att få se de intressantaste beteendena, är det bäst att hålla sig till en art (säg tre par zebra-ciklider) eller kan man lika gärna blanda (exempelvis ett par zebra, ett par eldbuk, ett par multispinosa)?

    Mvh

    Peter
    Hej Peter och välkommen till forumet

    Jag skulle bara ha kört en art, typ köpt 10-15st och låta dom växa upp för att sedan para ut.
    Kan säga att ett av dom mest underhållande kar jag har hafft var ett 540L med bara Zebraciklider, det var som värsta såpan, det fanns allt från grannosämja, otrohet, yngelstöld mm, mycket kul att se
    Mvh Jocke
    Centralamerikanska Ciklider!

    Kommentar

    • Banderad
      Användare
      • februari 2006
      • 3479

      #3
      Ursprungligen postat av ciklid2468
      Hej!

      Jag har snart en ledig 375:a som jag har för avsikt att befolka med mindre CA arter (Thorichtys, Amatitlania, Cryptoheros osv). Jag är mest intresserad av att se interaktionen mellan lekande par i det här akvariet och därför så väljer jag de mindre arterna för att kunna hålla mer än ett par.

      Min första fråga är: Hur många par kan man hålla i ett akvarium av den storleken?

      Fråga två: För att få se de intressantaste beteendena, är det bäst att hålla sig till en art (säg tre par zebra-ciklider) eller kan man lika gärna blanda (exempelvis ett par zebra, ett par eldbuk, ett par multispinosa)?

      Mvh

      Peter

      Personligen skulle jag säga att du får ut mer intressanta beteenden om du kör på en art (max 3 par i det karet). Där emot blir den färgmässiga variationen större med flera arter, men då hade jag begränsat mig till två par. Risken är annars att ett par inte får plats riktigt och då får du inte se det beteendet du är ute efter. Ett alternativ är ju att köra på en ciklidart, samt befolka karet med levandefödare och malar. Om du är sugen på att köra mer än en art hade jag inte blandat in Amatitlania i karet. Om du där emot vill ha en art och verkligen ett kar med mycket fart och fläkt är Zebracikliden helt fantastiskt rolig. Jag misstänker att zebrorna kan bli lite för tuffa i längden för multispinosan och eldbuken. Men visst kan det fungera om du har tur...

      Edit: Beast var lite snabbare än mig...

      /Jocke

      Kommentar

      • ciklid2468
        Användare
        • oktober 2010
        • 11

        #4
        Tack för välkomnandet och svaren!

        Det låter ju onekligen spännande med yngelstölder! Är det beteendet unikt för zebraciklider eller förekommer det hos andra arter?

        Det lite tråkiga med zebraciklider är ju att det är så vanliga.. Det låter ju kanske lite elitistiskt men när man har hållit på med ciklider i många år så börjar man ju söka sig till det lite mer ovanliga.

        Hur pass vanligt är det med zebraciklider med fångstplats i handeln?

        Hur pass mycket liknar Honduran Red Point zebran i beteendet?

        Mvh

        Kommentar

        • Banderad
          Användare
          • februari 2006
          • 3479

          #5
          Jag har bara haft HRP med andra arter eller i par så kan tyvärr inte svara på hur flera par fungerar ihop. Skulle gissa på ett liknande beteende. De blir ju lite mindre också, men Beast eller någon av de andra duktiga CA-människorna här på forumet kan säkert svara dig.

          Jag skulle nog gissa på att Amatitlania nigrofasciatus "Ometepe" är den enda nigrofasciatusen med fångstplats i omlopp i Sverige, men jag vet inte säkert (och den är vi ett gäng som har). Ola har väl (eller har haft) någon Amatitlania spec. också om jag inte minns helt fel. Annars är det nog som sagt tunt på den fronten.

          /Jocke

          Kommentar

          • FI
            Användare
            • augusti 2002
            • 3743

            #6
            Eldbuken är en festlig rackare då de spänner ut den illröda "haklappen" mot varandra. En klart underskattad ciklid nu för tiden. Jag har inte mycket erfarenheter av den själv dock men brorsan hade ett gäng och jag blev rejält peppad att dedikera ett kar åt dem pga det. Men det blev jaggor istället den gången.
            De är rätt vanliga i handeln men det är inte överdrivet vanligt med större eldbukar vad jag har sett, så om du vill ha ovanliga fiskar och orkar vänta ut dem till de får lite storlek så kan det ju vara ett alternativ. Synen att se dem fajtas och se dem spänna sig mot varandra är svårslagen
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • Banderad
              Användare
              • februari 2006
              • 3479

              #7
              Ursprungligen postat av FI
              Eldbuken är en festlig rackare då de spänner ut den illröda "haklappen" mot varandra. En klart underskattad ciklid nu för tiden. Jag har inte mycket erfarenheter av den själv dock men brorsan hade ett gäng och jag blev rejält peppad att dedikera ett kar åt dem pga det. Men det blev jaggor istället den gången.
              De är rätt vanliga i handeln men det är inte överdrivet vanligt med större eldbukar vad jag har sett, så om du vill ha ovanliga fiskar och orkar vänta ut dem till de får lite storlek så kan det ju vara ett alternativ. Synen att se dem fajtas och se dem spänna sig mot varandra är svårslagen
              Den var rejält röd. Nackdelen med att köpa små (som jag tänker göra på sikt) är väl att det är svårt att på förhand veta hur röda de blir. Men med rätt foder ska väl de flesta kunna bli hyffsade i alla fall...

              /Jocke

              Kommentar

              • Thompa
                Användare
                • april 2010
                • 158

                #8
                Ja eldbukar växer väldigt långsamt, iaf mina har haft mina i nästan 3år nu och jag tror ingen är större än 10cm
                720liter CA
                Herichthys cyanoguttatus,
                Parachromis loisellei

                375liter (inte bestämt vad jag ska ha i än)

                250liter CA
                cichlasoma salvini "nototun" f2 yngel
                Thorichthys meekii yngel
                Herichthys Carpinte ungdjur

                Kommentar

                • Lundensis
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 2262

                  #9
                  Jag håller med Beast och Banderad om att hålla en art. Tror zebracikliden är mer beprövad i sådana här sammahang, men jag skulle nog chansat på eldbuken. Får man tag på fina exemplar blir det helt klart mer färgsprakande i karet. Skulle vara skoj att ha ett kar med en massa färggranna eldbukar som interagerar med varandra.

                  Kommentar

                  • chippog
                    Användare
                    • augusti 2008
                    • 251

                    #10
                    det finns ju en del olika thorychthis. nån som rekommenderas mer? nån som är kinkigare?
                    Senast redigerad av chippog; 13 oktober 2010, 22:05.
                    en kan bli beroende av att sitta framför karet

                    Kommentar

                    • Banderad
                      Användare
                      • februari 2006
                      • 3479

                      #11
                      Ursprungligen postat av chippog
                      det finns ju en del olika thorychthis. nån som rekommenderas mer? nån som är kinkigare?
                      Jag har Eliottin och trivs bra med den. Beteende/skötselmässigt liknar de nog varandra allihopa misstänker jag. Har du kollat något på Cryptoherossläktet? Finns endel riktigt snygga ciklider där. Sedan tycker jag personligen att Archocentrus multispinosus är riktigt snygg med.

                      /Jocke

                      Kommentar

                      • cichlids4fun
                        NCS Medlem
                        • april 2002
                        • 3111

                        #12
                        Ursprungligen postat av Banderad
                        Jag har Eliottin och trivs bra med den. Beteende/skötselmässigt liknar de nog varandra allihopa misstänker jag. Har du kollat något på Cryptoherossläktet? Finns endel riktigt snygga ciklider där. Sedan tycker jag personligen att Archocentrus multispinosus är riktigt snygg med.

                        /Jocke
                        MIna helleri är ganska veka, vågar inte ta för sig alls i CA sällskap viket jag tycker att både eliottin och meekin kan göra i riktigt tuffa sällskap
                        Mvh
                        Peter

                        don´t drink water-fish ..... in it!

                        Kommentar

                        • Banderad
                          Användare
                          • februari 2006
                          • 3479

                          #13
                          Ursprungligen postat av cichlids4fun
                          MIna helleri är ganska veka, vågar inte ta för sig alls i CA sällskap viket jag tycker att både eliottin och meekin kan göra i riktigt tuffa sällskap
                          Jaså, där ser man. Kan ju iof bero på att de individerna är lite vekare (lite som att KFF-spelare är lite vekare än Blåvitt-spelare ).

                          Men det kanske är så att helleri är av lite vekare virke. Jag hade ju ett Texaspar som var riktigt mesigt, och de är ju inte kända för det precis....

                          /Jocke
                          Senast redigerad av Banderad; 15 oktober 2010, 17:26.

                          Kommentar

                          • ciklid2468
                            Användare
                            • oktober 2010
                            • 11

                            #14
                            Kan säga att det slutade med ett gäng zebror. De är fortfarande små men det ska bli kul att se hur det utvecklar sig.

                            Om jag skulle tröttna på att bara hålla zebror, skulle man kunna hålla bara ett par zebra och införskaffa någon lite större art, säg carpinte eller nicaraguense?

                            Mvh

                            Kommentar

                            • ciklidkrille
                              Användare
                              • januari 2009
                              • 53

                              #15
                              Jag har ett 350 liters med ellioti och zebror funkar faktiskt bra
                              CA! finns inget annat

                              Kommentar

                              Arbetssätt...