Vieja bifasciata coatzacoalcos????

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattias Andersson
    Användare
    • september 2003
    • 788

    #31
    Vart och när köpte du dina Freddies??

    720L

    Kommentar

    • RobinH
      Användare
      • augusti 2008
      • 2150

      #32
      Ursprungligen postat av Mattias Andersson
      Vart och när köpte du dina Freddies??

      720L
      Har köpt dom hos Lasse för några månader sedan.. vet att dom gått hos honom ett bra tag innan..
      CA

      Kommentar

      • Mattias Andersson
        Användare
        • september 2003
        • 788

        #33
        HAHA, hur stora e dom, förmodligen ifrån en av mina gamla kullar...... antingen syskon till mina nuvarande eller generationen innan......

        Kommentar

        • RobinH
          Användare
          • augusti 2008
          • 2150

          #34
          Ursprungligen postat av Mattias Andersson
          HAHA, hur stora e dom, förmodligen ifrån en av mina gamla kullar...... antingen syskon till mina nuvarande eller generationen innan......
          hanen är 18cm och honan 16cm... har sett dom där iaf. i 1,5år!
          CA

          Kommentar

          • Mattias Andersson
            Användare
            • september 2003
            • 788

            #35
            Har sålt dit i 3 omgångar, senast i somras och första gången var väl 2,5 år sen.

            Kommentar

            • jinnarparen
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 2670

              #36
              Ursprungligen postat av Ove Planstedt
              Är du helt säker på det?
              Bilden Mattias länkar till är helt klart en V.bifasciata.
              Jämför med Robins bilder i artregistret.

              http://www.ciklid.org/artregister/ar...rt.php?ID=2229
              Vi kan väl säga som så här:

              I södra sandby finns det V sp 'coatzacoalcus' som Robin har levererat.
              Det finns också V bifasciata 'rio aqua dulce' som robin levererat och som ursprungligen kommer från mig.

              bifasciata 'coatzocoalcus' finns det inte i södra sandby
              Åter till CA

              Det är där jag hör hemma

              Kommentar

              • Mattias Andersson
                Användare
                • september 2003
                • 788

                #37
                Fi f-n för dessa Citrinellum asso. Har ju ett litet par på 15 resp 18cm där hanen varit karets kung ett tag. Efter att jag släppte i Viejorna så var han lite småilsken på dom ett tag, dock satte hannen honom på plats ganska snabbt, vad gör citrinellumen då?????


                Jo, imorse när jag tänder karet så ligger det 4 st freddies, c.a 5-8 cm o flyter och citrinellumhonan har stora märken på kroppen, men viejorna flyr han för bara han ser dom.

                Så numera går det bara viejorna kvar i karet med malarna.

                Kommentar

                • jinnarparen
                  NCS Medlem
                  • april 2002
                  • 2670

                  #38
                  Ursprungligen postat av Mattias Andersson
                  Fi f-n för dessa Citrinellum asso. Har ju ett litet par på 15 resp 18cm där hanen varit karets kung ett tag. Efter att jag släppte i Viejorna så var han lite småilsken på dom ett tag, dock satte hannen honom på plats ganska snabbt, vad gör citrinellumen då?????


                  Jo, imorse när jag tänder karet så ligger det 4 st freddies, c.a 5-8 cm o flyter och citrinellumhonan har stora märken på kroppen, men viejorna flyr han för bara han ser dom.

                  Så numera går det bara viejorna kvar i karet med malarna.
                  Om du har haft viejorna i samma kar som de små freddien så kan det mycket väl vara de som tagit livet av freddien.
                  Jag fick in de som små från tyskland får några år sedan, de är alltså kullsyskon med de 3 jag har.
                  Under den tid de gick hos mig så var de med och avlivade ett antal fiskar.
                  Det är alltså ingen snäll fisk du har fått tag på.
                  Har citrinellumparet fungerat bra förut så kan det vara bifasciatan som är skuld till citrinellumhonans sår också, men det är inte omöjligt att det är hanen. Då hans situation i karet blivt förändrad.
                  Åter till CA

                  Det är där jag hör hemma

                  Kommentar

                  • Mattias Andersson
                    Användare
                    • september 2003
                    • 788

                    #39
                    Nja, man såg hur han hela tiden var o jagade allt o alla, men fick han syn på viejorna så gömde han sig direkt. Viejorna e hur lugna som helst. Citrinellumhanen har varit lite "tyrann" av sig innan med, men när han blev satt på plats av viejan så surna han till rejält.

                    Kommentar

                    • RobinH
                      Användare
                      • augusti 2008
                      • 2150

                      #40
                      Viejorna kan mycket väl ta liver ur andra fiskar det gjorde dom hos mig! speciellt hanen va riktigt bitsk och satte min dåvarande Dovii hane på plats dock bara en kort tid Doviin var några cm mindre..
                      Bifasciatan anser jag e den tuffaste i vieja släktet.. (av dom jag har erfarenhet av)
                      CA

                      Kommentar

                      • FI
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 3743

                        #41
                        Detta påminner mig om något en akvariehandlare på orten berättade om, han hade en bjässe till zonatahane, han måttade mellan händerna och det såg ut som 35-40cm, med någon form av pannpuckel och allt. Den levde själv i ett 2 meters kar, helt enkelt pga att den tog ihjäl precis allt han försökte få ner i karet. :/ Den attackerade t.o.m. glaset på karet med dunsar så fort han visade sig i samma rum. Så visst kan viejor ha en del krut!

                        Mina bifasciatum var hur som helst rätt lugna vad jag minns. Definitivt inga monster, de gick med mina första och relativt lugna jaggor i en 375a. Men de var ju inga bjässar direkt, hanen var väl runt 20cm och de två honorna ett par centimeter mindre.
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

                        Kommentar

                        • Mattias Andersson
                          Användare
                          • september 2003
                          • 788

                          #42
                          Är ganska säker på att de va citrinellumen. Kompisen som fick freddiena och citrinellumen har plockat upp 2 nya freddies. Viejorna e grymt lugna.

                          Kommentar

                          • jinnarparen
                            NCS Medlem
                            • april 2002
                            • 2670

                            #43
                            Ursprungligen postat av Mattias Andersson
                            Viejorna e grymt lugna.
                            hehe, de bara luras
                            Åter till CA

                            Det är där jag hör hemma

                            Kommentar

                            • Henrik Giertsen
                              NCS Medlem
                              • augusti 2004
                              • 70

                              #44
                              Ja Vieja kan være lugna, helt til den dagen de bare bestemmer seg for at nå er jeg sjefen her. De har skarpe tenner og plukker skinnet og øynene av en fisk veldig fort. Har de Vieja så innred med huler og gjemmesteder. Mottoet "Ute av syne ute av sinn" gjelder.

                              Rio Coatsacoalcos har ingen Bifasiatum. Men en annen flott Vieja sp. Cotzacoalcos som RobinH fikk for en god stund siden. Denne ligner på Zonatum bortsett fra at den har en rosa nese noe Zonatumen ikke har. Jeg innbiller meg også at den er slankere i kroppen. Sikkert pga ay den lever i en elv. Det siste her sikkert bare innbildning og som med oss mennesker er nok forskjellige kroppsfasonger også blant fisk mth andel junkfood og trening bl.a.
                              Henrik Giertsen

                              Kommentar

                              Arbetssätt...