Jaguarciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wenen
    Användare
    • december 2009
    • 26

    Jaguarciklider

    Hej!

    Har läst mycket om Jaguarciklider det senaste eftersom det har funnits många trådar här på forumet om just den fisken Eller det finns ganska många trådar om alla sorters fiskar här Ja i alla fall så undrar jag om man kan köpa en mindre grupp Jaguarciklider till ett 275 liters ungefär 4st? Sedan bara behålla ett par där i med någon enstaka mal. Skulle detta fungera? Vet att man ska ha större akvarium men min mor (går på gymnasiet) tillåter ej större akvarium för tillfället. Men det borde i alla fall fungera i ett år eller? Blir många frågor men har fastnat mycket för denna fisk just. När jag ändå postar en tråd tänkte jag fråga om det finns något enklare sätt att montera filtermatta och powerhead på. Nämligen så att jag funderar på att köra med detta. De flesta siliconar ju fast 2 glas skivor vid hörnet sedan ''spänner'' upp en filtermatta med powerhead. Undrar om det finns någor enklare sätt eller blir det till att silicona. Vet att det blev lite mycket frågor... Tacksam för svar!

    Ciklid Hälsningar Gabriel!
  • Alexander Ylipää
    Användare
    • oktober 2003
    • 3615

    #2
    Tog friheten att flytta ämnet till "Centralamerikanska ciklider".
    Mvh Alex

    Kommentar

    • Cronan
      Användare
      • juli 2008
      • 907

      #3
      Mina jaguarer är c.a ett år gamla och hanen är c.a 30cm+ och honan iaf 23cm . Skulle aldrig stoppa ner dom i ett kar av den storleken. Och göra av med dom efter ett år skulle jag heller inte göra. Gillar dom bara mer och mer.

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Vad gäller powerheaden kan du ju koppla på ett elrör som du borarr hål i lite var stans och fäster det på insuget till powerheaden. På detta rör kan du sedan trycka dit en "filtermattestrumpa", dvs en rund ylinder med ett hål i där röret passar.

        Om det är det enda filter du funderar på är powerheaden så får du ett ganska litet biologiskt filter dvs ytor med nyttiga bakterier. Dvs liknande att bara ha ett innerfilter och jag har upplevt stor skillnad på vattenstabilitet med ett hyggligt stort ytterfilter
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Wenen
          Användare
          • december 2009
          • 26

          #5
          Tackar för alla svaren!

          Har bestämt mig för att köra ''dubbar'' nu efter som den lokala fiskhandlaren i staden har fått in ett stort gäng.

          Kommentar

          • FI
            Användare
            • augusti 2002
            • 3743

            #6
            Det beror på hur snabbt de växer, och kanske även hur aggressiva de är. Mina Metop-jaggor som är lite långsamväxande har fungerat klockrent i ett 240 liters sedan förra hösten. Jag vet även de som har haft lekpar på dubbla storleken i sådana kar med gott resultat. Men jag hade mitt första lekpar på ca 30cm i ett par år i ett 375 liters och det var nästan jämt något problem vid lekarna.
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • RobinH
              Användare
              • augusti 2008
              • 2150

              #7
              Ursprungligen postat av FI
              Det beror på hur snabbt de växer, och kanske även hur aggressiva de är. Mina Metop-jaggor som är lite långsamväxande har fungerat klockrent i ett 240 liters sedan förra hösten. Jag vet även de som har haft lekpar på dubbla storleken i sådana kar med gott resultat. Men jag hade mitt första lekpar på ca 30cm i ett par år i ett 375 liters och det var nästan jämt något problem vid lekarna.
              Kanske därför dom e lite långsammväxande?
              Men hur som helst är det ju inte att rekomendera att ha dom i ett så litet kar en längre tid!

              Men lycka till med dubbarna Wenen! Du kommer garanterat ångra att du inte köpte jaggor istället! hehe
              CA

              Kommentar

              • Wenen
                Användare
                • december 2009
                • 26

                #8
                Haha vet! Riktigt tråkigt faktiskt. Kanske kan göra som jag gjort med mina påffar. Ha dem tills de växt till sig sen ''ge'' bort dem. För påffar är sjukt roliga. Dubbar är nog också kul men blir dock inte lika personlig fisk. Så kanske får bli det istället Skulle vara sjukt kul med ett par jaggor och sedan uppgradera till större kar vid jul där!

                Kommentar

                • Wenen
                  Användare
                  • december 2009
                  • 26

                  #9
                  Svårt jag fick att bestämma mig nudå...

                  Kommentar

                  • RobinH
                    Användare
                    • augusti 2008
                    • 2150

                    #10
                    Ursprungligen postat av Wenen
                    Svårt jag fick att bestämma mig nudå...
                    Hehe.. låt inte mitt inlägg hindra dig att köpa troffar!
                    Det e ju bara min åsikt..
                    CA

                    Kommentar

                    • Wenen
                      Användare
                      • december 2009
                      • 26

                      #11
                      Har läst om dem nu. Verkar rätt så jobbigt att hålla på med ''special'' foder (räkmix) vet att många använder det men känns krångligt att hålla på att göra egen. Så får nog bli någon sorts malawi istället...

                      Kommentar

                      • Wenen
                        Användare
                        • december 2009
                        • 26

                        #12
                        Vet att det är fel ämne men någon som vet om man kan köra med något annat än räkmix om inte hur länge räcker en ''sats'' om man går efter Åleds räkmix?

                        Mvh Gabriel!

                        Kommentar

                        • FI
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 3743

                          #13
                          Ursprungligen postat av RobinH
                          Kanske därför dom e lite långsammväxande?
                          Men hur som helst är det ju inte att rekomendera att ha dom i ett så litet kar en längre tid!
                          Hmm. Jag är ju inte paragrafryttare direkt så jag kanske inte är rätt person att yttra mig här men... Personligen skulle jag säga att hittar man ett stabilt par så går det att ha dem i ett 240 till de är en 30cm om man bara har det paret i karet. Vilket då verkar kunna ta allt från 1 till 3 år beroende på mat, vattenbyten, gener och övrig befolkning i karet.
                          Man ser om fiskarna mår bra, så brukar jag tänka. Det är bara ta problemen då de kommer om man nu vill testa på en art man är grymt intresserad av. Jag tycker definitivt inte man behöver ha hela deras framtid uppbokad redan då de är yngel, det känns orealistiskt och onödigt uppstyltat. Ett 720 med enbart 4 st 4 centimeters jaggor och en algätare känns närapå korkat som jag ser det. Rent slöseri, även om det kanske är så fiskarna vill ha det. Jag brukar istället tänka att det löser sig. De får börja i ett lite mindre kar och kanske är situationen sån att om 1-3 år så går det bra att skaffa ett större kar.
                          Det kanske inte är rätt att tänka så men jag har haft turen att lokala akvariebutiker tar in i princip vad som helst för vidare försäljning så jag har kunnat testa mig fram till mina favoriter, oavsett framtida storlek och kar. Vissa har man haft en vecka, andra någon månad, andra något år och vissa är omöjliga att ens tänka tanken att göra sig av med.


                          I fallet med mina långsamväxande jaggor. Jag drog upp en annan grupp samtidigt, den långsamma gruppen gick i ett 540 först medan den andra gick i ett 240, alla fick samma mat och lika frekventa vattenbyten och gruppen i det mindre karet växte nästan dubbelt så snabbt. Så min gissning är istället att det är generna som har spelat in.
                          Alternativt hade det kunnat bero på foder och vattenbyten också, men jag gav dem samma mat och lika stora vattenbyten så länga jag hade dem, och firrarna i det mindre karet växte alltid snabbare, så jag vet inte.
                          Senast redigerad av FI; 11 september 2010, 10:39.
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

                          Kommentar

                          • Micke Jarhl
                            Användare
                            • april 2002
                            • 2277

                            #14
                            jag hade åxo ett stort lekpar i en 300L balja de lekte och ändrade om hela inredningen hehe..all grus i en hörna typ halvvägs upp till vattenytan gjorde en bytes affär med Jinnarparen fick hem synspila istället kommer du ihåg jinnarp, några år sen nu...
                            Micke Jarhl Med akvarium!

                            Kommentar

                            • yngve_133

                              #15
                              jaggar

                              Ursprungligen postat av Micke Jarhl
                              jag hade åxo ett stort lekpar i en 300L balja de lekte och ändrade om hela inredningen hehe..all grus i en hörna typ halvvägs upp till vattenytan gjorde en bytes affär med Jinnarparen fick hem synspila istället kommer du ihåg jinnarp, några år sen nu...
                              Har haft både stora o små jaggar.Tycker att ett 720 är nästan det minsta kar de ska gå i,o då menar jag ett lekpar.Har haft ihop dom citronellor,flawerhorn o ocellariasars.Men när dom går i lek så rensar dom allt annat i karet.Jag matade mina med pellets och räkor och dom lekte jämt plus att ynglen älskade fodret och växte så det knakade.Men som sagt dom är redigt revirhävdande,mindre kar inget sällskap förutom malar.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...